Silva Pluvialis Skrevet 27. juli 2021 #1 Skrevet 27. juli 2021 Nå kommer sikkert en del til å si at man ikke kan forby alt man ikke liker, men.. Tiktok er en skummel app. Jeg har en konto selv, men er omtrent aldri inne. Deltatt i et par uskyldige dansevideoer, men det er det. Jeg har, derimot, fått innblikk i en rekke problematiske sider ved denne appen. Hets og hatytringer, og da mener jeg ikke uenighet og konstruktiv kritikk, men regelrett hat. Alt fra at folk er hjernedøde, ikke burde vært født eller fortjener å dø. KG er ille nok i seg selv (i noen tilfeller), men tiktok er i en annen dimensjon hva angår hets, mobbing og hat, og det har spinnet helt ut av kontroll. I tillegg har det florert av andre kritikkverdige ting. Selvmordsvideo som har blitt delt. Oppfordring til hærverk av sykler som har gjort at folk har blitt skadet og havnet på sykehus. Ikke minst, tragedien i USA med en ung jente som døde etter overdose. Det var tydeligvis en challenge å innta medisiner til man hallusinerte - av alle ting! Politiet har vært i media og advart. Tiktok har blitt en app som tilrettelegger for kriminelle handlinger som hærverk og hatytringer, samt har ført til tilfeller av alvorlig fysisk skade og død. Og det er ingen kontroll. Ingen moderatorer. Det har gått helt av skaftet. Hvorfor blir det ikke bedre regulert? Det er jo en tragedie hvis folk blir alvorlig skadet og dør, samt tar selvmord pga. hatytringer! https://www.tv2.no/a/11682325/ (Overdose, dødsfall mindreårig). https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/advarer-mot-livsfarlig-tiktok-trend-1.15523008 (Hærverk av sykler). https://www.nrk.no/norge/advarer-mot-selvmordsvideo-pa-tiktok-1.15151428 (Selvmordsvideo). https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/561e7m/blir-bedt-om-aa-drepe-seg-selv-paa-tiktok (Netthets og hatkriminalitet). 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #2 Skrevet 27. juli 2021 Da må man vel stenge hele internett da. Selvfølgelig blir ikke tiktok fjernet, da tjener ikke eierne penger. Anonymkode: 31e33...4eb 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #3 Skrevet 27. juli 2021 Nei, sensur driver man ikke med i demokratier. Anonymkode: 79c4a...16e 2
Silva Pluvialis Skrevet 27. juli 2021 Forfatter #4 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, sensur driver man ikke med i demokratier. Anonymkode: 79c4a...16e Ytringsfriheten rommer ikke hatkriminalitet. Det straffes. Det er dessuten ikke lovlig å oppfordre folk til å begå straffbare handlinger eller drapstrue noen. Eller forårsake noens død eller alvorlig skade. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da må man vel stenge hele internett da. Selvfølgelig blir ikke tiktok fjernet, da tjener ikke eierne penger. Anonymkode: 31e33...4eb Kanskje ikke fjerne appen - men overvåke. Mange liv kan gå tapt om det ikke reguleres bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #5 Skrevet 27. juli 2021 4 minutter siden, Gjenferdet said: Ytringsfriheten rommer ikke hatkriminalitet. Det straffes. Det er dessuten ikke lovlig å oppfordre folk til å begå straffbare handlinger eller drapstrue noen. Eller forårsake noens død eller alvorlig skade. Kanskje ikke fjerne appen - men overvåke. Mange liv kan gå tapt om det ikke reguleres bedre. Liv går tapt uansett. Mer overvåkning vil ikke hjelpe. Anonymkode: 31e33...4eb 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #6 Skrevet 28. juli 2021 Gjenferdet skrev (8 timer siden): Nå kommer sikkert en del til å si at man ikke kan forby alt man ikke liker, men.. Tiktok er en skummel app. Jeg har en konto selv, men er omtrent aldri inne. Deltatt i et par uskyldige dansevideoer, men det er det. Jeg har, derimot, fått innblikk i en rekke problematiske sider ved denne appen. Hets og hatytringer, og da mener jeg ikke uenighet og konstruktiv kritikk, men regelrett hat. Alt fra at folk er hjernedøde, ikke burde vært født eller fortjener å dø. KG er ille nok i seg selv (i noen tilfeller), men tiktok er i en annen dimensjon hva angår hets, mobbing og hat, og det har spinnet helt ut av kontroll. I tillegg har det florert av andre kritikkverdige ting. Selvmordsvideo som har blitt delt. Oppfordring til hærverk av sykler som har gjort at folk har blitt skadet og havnet på sykehus. Ikke minst, tragedien i USA med en ung jente som døde etter overdose. Det var tydeligvis en challenge å innta medisiner til man hallusinerte - av alle ting! Politiet har vært i media og advart. Tiktok har blitt en app som tilrettelegger for kriminelle handlinger som hærverk og hatytringer, samt har ført til tilfeller av alvorlig fysisk skade og død. Og det er ingen kontroll. Ingen moderatorer. Det har gått helt av skaftet. Hvorfor blir det ikke bedre regulert? Det er jo en tragedie hvis folk blir alvorlig skadet og dør, samt tar selvmord pga. hatytringer! https://www.tv2.no/a/11682325/ (Overdose, dødsfall mindreårig). https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/advarer-mot-livsfarlig-tiktok-trend-1.15523008 (Hærverk av sykler). https://www.nrk.no/norge/advarer-mot-selvmordsvideo-pa-tiktok-1.15151428 (Selvmordsvideo). https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/561e7m/blir-bedt-om-aa-drepe-seg-selv-paa-tiktok (Netthets og hatkriminalitet). Jeg har lurt på det samme. Jeg hadde konto der men slettet den etter en måneds tid. Det var så mye rart og skremmende der. TikTok burde komme med en aldersgrense over 18år. Jeg tenker med skrekk på at barn kan se alt det forferdelige som foregår der. Jeg unngår å se programmer på tv som er sponset av TikTok. Jeg vet ikke hva som skal til… Anonymkode: 558a6...2b9 1
Chantielle Skrevet 28. juli 2021 #7 Skrevet 28. juli 2021 Ryddet for nedsettende og hatefullt innhold. Chantielle mod.
Marisana Skrevet 28. juli 2021 #8 Skrevet 28. juli 2021 Jeg forstår hva du mener, men samtidig så er det slik at hets, hatefulle og rasistiske ytringer og trusler finnes overalt i sosiale medier. Du finner det i kommentarfeltene på Facebook, på Instagram, i blogger, på YouTube og her på KG. Det finnes på Snapchat og på Messenger. Man har ikke mulighet til å overvåke dette, det vil kreve altfor mye ressurser. Derfor er det desto viktigere å rapportere inn slike kommentarer når du kommer over dem, selv om de kanskje ikke er ytret til deg. Det går også an å slå av muligheten for å kommentere på de aller fleste sosiale plattformer, så det er en mulighet hvis man gjerne vil lage innhold på f.eks TikTok uten å motta masse hets og hat. Slike kommentarer har nok dessverre bare kommet for å bli. Noen mennesker føler seg tydeligvis bedre av å trykke andre mennesker ned i søla, og det vil nok ikke forandre seg noen gang.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #9 Skrevet 28. juli 2021 Marisana skrev (11 minutter siden): Jeg forstår hva du mener, men samtidig så er det slik at hets, hatefulle og rasistiske ytringer og trusler finnes overalt i sosiale medier. Du finner det i kommentarfeltene på Facebook, på Instagram, i blogger, på YouTube og her på KG. Det finnes på Snapchat og på Messenger. Man har ikke mulighet til å overvåke dette, det vil kreve altfor mye ressurser. Derfor er det desto viktigere å rapportere inn slike kommentarer når du kommer over dem, selv om de kanskje ikke er ytret til deg. Det går også an å slå av muligheten for å kommentere på de aller fleste sosiale plattformer, så det er en mulighet hvis man gjerne vil lage innhold på f.eks TikTok uten å motta masse hets og hat. Slike kommentarer har nok dessverre bare kommet for å bli. Noen mennesker føler seg tydeligvis bedre av å trykke andre mennesker ned i søla, og det vil nok ikke forandre seg noen gang. En ting er kommentarer. En annen ting er videoer av vold osv som bare plutselig dukker opp i feeden. Det kom flere videoer som jeg ikke ville se opp i feeden min. Det var vold, konspirasjoner, videoer av terror, små tenåringer med spiseforstyrrelser, barn som hadde det vondt. Jeg hadde spesifikke søk fra interesse som jeg ville se videoer av som aldri dukket opp i feeden, som det gjør på insta og fb. Dette stusset jeg veldig over. På insta og fb har jeg ikke sett videoer av vold og hat som hele tiden dukket i feeden min. Det eneste som dukker opp der er folk jeg har valgt å følge, uskyldige reklamer og videoer relatert til mine interesser. Anonymkode: 558a6...2b9 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #10 Skrevet 28. juli 2021 Tiktok er en kinesisk spionapp utviklet og markedsført mot barn og tanketomme imbesiler. Anonymkode: 3f267...0d5 2
Marisana Skrevet 28. juli 2021 #11 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): En ting er kommentarer. En annen ting er videoer av vold osv som bare plutselig dukker opp i feeden. Det kom flere videoer som jeg ikke ville se opp i feeden min. Det var vold, konspirasjoner, videoer av terror, små tenåringer med spiseforstyrrelser, barn som hadde det vondt. Jeg hadde spesifikke søk fra interesse som jeg ville se videoer av som aldri dukket opp i feeden, som det gjør på insta og fb. Dette stusset jeg veldig over. På insta og fb har jeg ikke sett videoer av vold og hat som hele tiden dukket i feeden min. Det eneste som dukker opp der er folk jeg har valgt å følge, uskyldige reklamer og videoer relatert til mine interesser. Anonymkode: 558a6...2b9 Ja, de videoene er ikke noe særlig. Jeg har heldigvis aldri fått opp noen av disse i min feed, men jeg slettet TikTok da jeg leste om de på nettet, da jeg ikke ønsker å se disse. Har dog gitt det en sjanse til nå, følger bryllupsvidoer, sminke/hårvideoer og et par som forteller historier fra jobben sin innen restaurant/service-bransjen da jeg jobber innen dette selv.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #12 Skrevet 28. juli 2021 19 hours ago, AnonymBruker said: Nei, sensur driver man ikke med i demokratier. Anonymkode: 79c4a...16e Du følger hvertfall ikke med, vi er med full fart inn i sensursamfunnet! Det blir bare kamuflert med at folk er "krenka". Anonymkode: f463a...9e3 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #13 Skrevet 29. juli 2021 Gjenferdet skrev (På 28.7.2021 den 1.28): Ytringsfriheten rommer ikke hatkriminalitet. Det straffes. Det er dessuten ikke lovlig å oppfordre folk til å begå straffbare handlinger eller drapstrue noen. Eller forårsake noens død eller alvorlig skade. Hva som regnes som hat er objektivt, mange blir krenket og roper hat for ingenting. Derfor bør man også fjerne rasismeparagrafen og styrke heller enn å avvikle ytringsfriheten. Anonymkode: 79c4a...16e 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #14 Skrevet 29. juli 2021 De prøver jo og overvåke, men det kan ikke gjøres manuelt. Om du er istand til å designe en god nok algoritme så er det bare å kjøre på. Du vil nok tjene noen millioner på slengen Anonymkode: c1797...aaf
Silva Pluvialis Skrevet 29. juli 2021 Forfatter #15 Skrevet 29. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva som regnes som hat er objektivt, mange blir krenket og roper hat for ingenting. Derfor bør man også fjerne rasismeparagrafen og styrke heller enn å avvikle ytringsfriheten. Anonymkode: 79c4a...16e Å si at noen ikke burde vært født, at de fortjener å dø, eller at de bør skyte seg selv. Oppfordringer til selvmord. Drapstrusler. Trusler om vold og voldtekt. Det er klart det er hat, og det er massivt av dette på tiktok. Endret 29. juli 2021 av Gjenferdet 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #16 Skrevet 30. juli 2021 Tiktok er den eneste appen/some som har hatt en utrolig god innvirkning på meg. Så inspirerende og så mye fint. Skal jeg ha en pause fra den perfekte some verden og generelt negativ media går jeg på tiktok. Jeg ser tydeligvis ikke det du ser da jeg liker og følger med på helt andre ting. Natur, kosthold, mødre, helse, trening, psykisk helse osv av helt ordinære mennesker - ikke et perfekt bilde eller oppdatering på insta, fb eller snapchat. Ang challenger som har ført til døden/skade vil dette uansett skje, med eller uten tiktok. Mobbing skjer, med og uten tiktok. Anonymkode: c5cf8...b56
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #17 Skrevet 4. august 2021 Dagens unge blir mer og mer grenseløse når det tilrettelegges med apper som TikTok. Retusjeringsprogrammene for endring av utseendet er skremmende og gjorde f eks at TikTok ble nominert til Årets Gullbarbie (den som er best på å få ungdommen til å føle seg verst). Jeg syns det er skremmende og ansvarsfraskrivende å trekke på skuldrene og godkjenne at ungdom ska vokse opp med ekstremt utseendepress, drapstrusler og plutselige voldsvideoer. Da skal man hvert fall ikke klage nå når statistikken for selvmord, drap, voldtekter, angst og depresjoner har eksplodert. Anonymkode: 7d722...fbf 1
Gjest Kwest Skrevet 4. august 2021 #18 Skrevet 4. august 2021 Enig i at det burde være bedre kontroll. Og da spesielt med aldersgrense. Altfor mange barn som får lov til å ha sosiale medier i altfor ung alder.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #19 Skrevet 4. august 2021 Kwest skrev (1 minutt siden): Enig i at det burde være bedre kontroll. Og da spesielt med aldersgrense. Altfor mange barn som får lov til å ha sosiale medier i altfor ung alder. Sosiale medier generelt er jo Ville Vesten-tilstander. Skjult reklame, retusjeringsbonanza, fasadeidyll og fake, fake, fake. Ingen kontroll- eller reguleringsorganer. Ingen med pondus våger å røre sosiale medier. Anonymkode: 7d722...fbf 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #20 Skrevet 4. august 2021 Er det ingen moderering eller rapporteringsfunksjoner på TikTok? Videoer burde også merkes om de inneholder sterkt innhold som vold og mishandling, slik at man kan skjermes fra slikt innhold? Anonymkode: 29aa8...cea 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå