AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #1 Skrevet 27. juli 2021 Jeg er nygravid (førstegangs) og meganysgjerrig på å finne ut så mye som mulig om det nye familiemedlemmet som kommer til oss i mars. 6+1 i dag, og så mye å sette seg inn i. Hvordan bør jeg gå frem for å vite mest mulig? Ønsker både TUL og NIPT (vet jeg må betale for begge). Når bør jeg booke dem inn/starte prosessen for å få mest mulig ut av dem? Er det noe mer jeg bør gjøre? Anonymkode: 74db2...82a 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #2 Skrevet 28. juli 2021 Jeg tok NIPT da jeg var 11+0. Man bør være lengre på vei enn 10 uker for å få nok av barnets DNA i blodet. Bestilte pakken da jeg var 9 uker på vei, ca. Tok TUL da jeg var 12+0. Fikk resultatene fra NIPT samme kveld som vi hadde ultralyden, så vi bestemte oss for å fortelle nyheten da. Lykke til med testene og svangerskapet! Anonymkode: e301f...95d 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #3 Skrevet 28. juli 2021 Det anbefales å ta en tidlig ultralyd før NIPT for å verifisere at du faktisk er gravid, hvor mange foster det er, og hvor langt du har kommet. Rundt uke 8 er fint for tidlig ultralyd. Protip: Spør gjerne på ultralyden om de kan hjelpe deg med blodprøve. Finn noen som kan ta blodprøve og bestill NIPT kit etter ultralyd rundt uke 8. NIPT blodprøven kan du ta fra uke 10+0 Resultatet får du etter ca en uke. Hvis du er veldig ivrig kan du også ta en ultralyd i uke 12. Anonymkode: abb9f...cb3 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #4 Skrevet 28. juli 2021 Jeg tok TUL når jeg trodde jeg var i uke 7 (men legen mente jeg var i uke 6), bare fordi jeg ønsket å få bekreftet at jeg var gravid og at alt så ok ut så langt før jeg tenkte på NIPT osv. Leste på nett at om man tar NIPT på klinikk så pleier de å ta en UL før testen men det får man jo ikke gjort når man må bestille via post. Har bestilt en ny TUL i uke 12 (basert på hvor legen sa jeg var på vei i første UL, har hatt litt ustabil mens og husker ikke helt når EL var så stoler litt mer på legen enn min egen beregning) bare fordi jeg er nysgjerrig og bekymret og har råd til det Har lurt på det samme om NIPT men tenkte starte prosessen med å bestille så jeg kan ta blodprøven rundt uke 10-11 er det jeg har lest meg frem til at er vanlig. Lurer litt på hvordan jeg skal få tatt blodprøven da, håper fastlegen min kan hjelpe (han er positivt til NIPT osv og virket irritert på systemet for at det ikke ennå var på plass at jeg bare kunne få det her i Norge). Hvor tenkte du å ta prøven? Anonymkode: 9760a...2bd
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #5 Skrevet 28. juli 2021 Kan legge til at legen sa jeg var 6+1 på UL så samme som du er i dag, men vi så hjerte som banket allerede da ❤️ Men hun sa også at det kunne være første dag man ville sett fordi det var så tidlig. Det hun også sa hun kunne se så tidlig var antall embryo + størrelse på embryo + plommesekk, at det var som forventet. Det er jo bare en liten klump så ikke så mye å se på sånn egentlig, hun sa det var mye mer spennende å se fra uke 11-12. Anonymkode: 9760a...2bd
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #6 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor tenkte du å ta prøven? Anonymkode: 9760a...2bd Jeg har ikke researchet det veldig nøye ennå, men har brukt Fürst en gang før for blodprøver som skulle sendes i forbindelse med matoverfølsomhet, så jeg har sett for meg at de kanskje kunne være rett sted å kontakte. - TS Anonymkode: 74db2...82a 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #7 Skrevet 28. juli 2021 Takk ellers for gode svar i tråden, fint å ha hjelpsomme fremmede på nett. - TS Anonymkode: 74db2...82a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå