AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #1 Skrevet 27. juli 2021 Jeg har en konflikt med en person nå. Jeg avsluttet relajsonen helt med en lang sms og sa at jeg ikke ville høre noe mer fra vedkommende og det fikk jeg ikke noe svar på. Det er noen uker siden, men nå de siste dagene har personen ringt hver dag og det er helt uaktuelt for meg å ta den. Det der ut til at de aller fleste andre tar veldig lett på å ringe for å snakke ut. Jeg klarer ikke det. Der må skje på sms. Nå vet jeg ikke hvorfor personen ringer meg og ikke har prøvd å sende melding på alle disse dagene, men siden saken er ferdig snakket og relasjonen er over så kan jeg ikke tenke meg annet enn at det er et forsøk på forsoning. Hvordan KLARER folk å ringe i sånne situasjoner??? Jeg får diaré og hjertebank bare av tanken. Er det unormalt ? Anonymkode: c83f7...8f3 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #2 Skrevet 27. juli 2021 Kan du ikke bare blokkere? ellers er jeg enig med at noen har veeldig lave terskler for å ringe ja…jeg har et liv der jeg jobber, trener og gjør masse greier, evt bare vil ha fred. Men det kan jammen være vanskelug til tider. Trodde alle behersket sms i dag, men det ser ikke sånn ut. Det er lettere å formidle en beskjed på sms til meg, enn å ringe når jeg sitter i møte eller løper på tredemøllen. Setter også stor pris på fred og ro, og trenger ikke å fylle ledige stunder med prat hele tiden. Jeg er nok en jævla introvert særing, men sånn er nå jeg. Anonymkode: d3366...8a0 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #3 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Kan du ikke bare blokkere? ellers er jeg enig med at noen har veeldig lave terskler for å ringe ja…jeg har et liv der jeg jobber, trener og gjør masse greier, evt bare vil ha fred. Men det kan jammen være vanskelug til tider. Trodde alle behersket sms i dag, men det ser ikke sånn ut. Det er lettere å formidle en beskjed på sms til meg, enn å ringe når jeg sitter i møte eller løper på tredemøllen. Setter også stor pris på fred og ro, og trenger ikke å fylle ledige stunder med prat hele tiden. Jeg er nok en jævla introvert særing, men sånn er nå jeg. Anonymkode: d3366...8a0 Ok. men dette har jo virkelig ingenting med det jeg skrev å gjøre. Anonymkode: c83f7...8f3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #4 Skrevet 27. juli 2021 Blokker nummeret eller send en sms med spørsmål om hva hen vil og at du vil ha skriftlig svar tilbake da du ikke er interessert i å prate! Anonymkode: d7d69...11c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #5 Skrevet 27. juli 2021 Sånn generelt er en samtale et bedre verktøy enn sms dersom man skal få snakket ut. Det gir mer rom for nyanser i kommunikasjonen og mindre mulighet for misforståelser samtidig er det mer ubehagelig der og da. Og konflikten blir mer direkte. du er nok egentlig konfliktsky. Jeg er slik selv. Blir fort unnvikende og unngår istedet for å diskutere. Men folk er ulik. Min søster er veldig direkte og jeg ser jo at hun ofte får raskere avklaring av konflikt. om du føler deg ferdig etter din sms er det vel ingen grunn til å svare på telefonen bare for å fortsette en diskusjon du er ferdig med. Anonymkode: 75baf...393
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #6 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sånn generelt er en samtale et bedre verktøy enn sms dersom man skal få snakket ut. Det gir mer rom for nyanser i kommunikasjonen og mindre mulighet for misforståelser samtidig er det mer ubehagelig der og da. Og konflikten blir mer direkte. du er nok egentlig konfliktsky. Jeg er slik selv. Blir fort unnvikende og unngår istedet for å diskutere. Men folk er ulik. Min søster er veldig direkte og jeg ser jo at hun ofte får raskere avklaring av konflikt. om du føler deg ferdig etter din sms er det vel ingen grunn til å svare på telefonen bare for å fortsette en diskusjon du er ferdig med. Anonymkode: 75baf...393 Iforhold til situasjonen da, så var jeg ferdig. Der og da kunne man ikke komme til noe enighet i kampens hete. Det kan hende personen har tenkt og går an å prates med nå. Men jeg klarer ikke snakke om sånne ting verbalt. Jeg trenger tid til å tenke hva jeg skal svare på ting, det får jeg ikke ved direkte kommunikasjon. Derfor har jeg opplevelse av at jeg veldig enkelt klarer å løse konflikter skriftlig mye bedre enn muntlig, da jeg egentlig er god til å formulere meg og ikke blir satt opp i et hjørne og må svare direkte, da kan det bli veldig stotrete og dumt. Spørsmålet var bare om det er normalt å være så redd for å snakke om en konflikt muntlig. Anonymkode: c83f7...8f3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #7 Skrevet 27. juli 2021 Jeg er akkurat som deg!! Ikke ta tlf om du syntes det er ubehagelig. Vent heller på en melding 😅 det hadde jeg gjort Anonymkode: 2dd62...dca 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #8 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er akkurat som deg!! Ikke ta tlf om du syntes det er ubehagelig. Vent heller på en melding 😅 det hadde jeg gjort Anonymkode: 2dd62...dca Jeg er så ille at ved noen tilfeller, da jeg hadde samboer. Så låste jeg meg inn på soverommet og tekstet han som satt utenfor når vi kranglet. Jeg blir så oppjaget at jeg får ikke frem det jeg vil i det heletatt muntlig i sånne situasjoner. Anonymkode: c83f7...8f3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #10 Skrevet 27. juli 2021 Du må jobbe med toleransevinduet ditt, TS. Du får så mye følelser på en gang at du havner utenfor vinduet, du blir overaktivert. Når du er over vinduet ditt så opptrer du ikke rasjonelt, du har egentlig en kognitiv svikt. Anonymkode: 7cd5e...c6f 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #11 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du må jobbe med toleransevinduet ditt, TS. Du får så mye følelser på en gang at du havner utenfor vinduet, du blir overaktivert. Når du er over vinduet ditt så opptrer du ikke rasjonelt, du har egentlig en kognitiv svikt. Anonymkode: 7cd5e...c6f Kognitiv svikt? Så jeg er psykisk utviklingshemmet? Anonymkode: c83f7...8f3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #12 Skrevet 27. juli 2021 Just now, AnonymBruker said: Kognitiv svikt? Så jeg er psykisk utviklingshemmet? Anonymkode: c83f7...8f3 Nei Du har bare veldig sterke følelser, å når de "tar over", så er det vanskelig å være rasjonell. Selv har jeg en kognitiv svikt fordi jeg sliter med depresjon. Du kan selvfølgelig være psykisk utviklingshemmet i tillegg, men jeg får ikke det inntrykket av måten du skriver på. Anonymkode: 7cd5e...c6f 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #13 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei Du har bare veldig sterke følelser, å når de "tar over", så er det vanskelig å være rasjonell. Selv har jeg en kognitiv svikt fordi jeg sliter med depresjon. Du kan selvfølgelig være psykisk utviklingshemmet i tillegg, men jeg får ikke det inntrykket av måten du skriver på. Anonymkode: 7cd5e...c6f Nei...det er jeg alt for ressurssterk til. Kan det være adhd diagnose, eller noe annet ? Jeg har ihvertfall kronisk depresjon... altså veldig sjeldent jeg føler meg helt topp. Jeg fikk høy score på ptsd og adhd på sånn skjema hos psykologen. Det skal undersøkes vidre, men har tidligere fått avslag på at jeg kan ha de diagnosene... Anonymkode: c83f7...8f3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #14 Skrevet 27. juli 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei...det er jeg alt for ressurssterk til. Kan det være adhd diagnose, eller noe annet ? Jeg har ihvertfall kronisk depresjon... altså veldig sjeldent jeg føler meg helt topp. Jeg fikk høy score på ptsd og adhd på sånn skjema hos psykologen. Det skal undersøkes vidre, men har tidligere fått avslag på at jeg kan ha de diagnosene... Anonymkode: c83f7...8f3 Du kan lese litt om mentaliseringsbasert terapi. Det kan være nyttig behandling for flere diagnoser. Anonymkode: 7cd5e...c6f
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #15 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan lese litt om mentaliseringsbasert terapi. Det kan være nyttig behandling for flere diagnoser. Anonymkode: 7cd5e...c6f Takk for tips Anonymkode: c83f7...8f3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #16 Skrevet 28. juli 2021 Hvordan løser konfliktskye mennesker problemene sine, og spesielt hvis en er i et forhold ? Jeg jobber sammen med flere som er sånn, og de kan klage over problem i en en-til en samtale, men aldri ovenfor rette vedkommende som har ansvaret. Da er de fullstendig avhengig av andre tar opp temaet og løser floken. Det å kunne ta en prat og kunne aksepterte at en er uenige er viktig . Å være livredd for å løse problemer face to face er et tegn på at en bør ta grep og få litt hjelp Anonymkode: f6128...0e4 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #17 Skrevet 29. juli 2021 Du er feig.. lett å svare på sms, men tør ikke ta tlf. Dette må du jobbe med Anonymkode: 3274b...f33
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #18 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du er feig.. lett å svare på sms, men tør ikke ta tlf. Dette må du jobbe med Anonymkode: 3274b...f33 Dette har nødvendigvis ingenting med feighet å gjøre. Jeg mister munn og mæle når jeg er i en konflikt med noen face to face, jeg rett og slett "fryser til". Hadde en konflikt med sjefen som jeg tok på mail, men etter et par mail frem og tilbake valgte han å ta meg inn på kontoret, sur som han var, og skjelte meg ut etter noter. Gjetter at han ikke ville ha de ordene han sa "på trykk". Over mail kunne vi i hvertfall være saklige og høflige. Og da har man alt skriftlig. Samme gjelder sms. "Du sa ditt og du sa datt" er vanskelig å komme med når det ligger skriftlige bevis på hva som egentlig ble sagt. Jeg er forøvrig flinkere med ord på papiret enn gjennom munnen. Slik er jo noen bare. Lettere å greie ut av noe skriftlig enn muntlig. Dersom den andre personen ikke går med på den kommunikasjonsformen, kommer vi ikke videre. Å sitte over telefonen og greie opp i ting blir bare helt umulig for meg. Får jo ikke frem et ord. Anonymkode: 57075...c3a 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #19 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er forøvrig flinkere med ord på papiret enn gjennom munnen. Det kan være hensiktsmessig å løse opp i konflikter skriftlig fremfor muntlig, fordi man får bedre tid til å tenke seg om og velge ordene sine nøye. Ingen stygge ord som slipper ut av munnen i et opphetet øyeblikk. Så det er ikke så dumt å gjøre det slik. Skriftlig kommunikasjon er faktisk kognitivt mer krevende enn muntlig, for det krever at man har evne til å systematisere ordene sine og sette setningene i sammenheng. Muntlig kan vi spytte ut ord uten at de egentlig behøver å ha noen sammenheng, og da er det mer kroppsspråket og tonefallet som egentlig er kommunikasjonen. F.eks. hvis du og jeg krangler, og jeg står og skriker stygge ord til deg, så er det mer avskrekkende – kun i effekt av kroppsspråk og stemmeleie – enn om jeg skriver et brev til deg med de samme stygge ordene. Så det at sjefen din valgte å skjelle deg ut muntlig fremfor skriftlig kan også handle om hans kognitive evner, like mye som at han ikke ønsket bevis som du skriver. Anonymkode: ab44f...c5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå