Gå til innhold

Er det stor forskjell på espressobønner?

lady90

Anbefalte innlegg

Har en automatisk kaffemaskin med manuell steamer som forsåvidt er ganske bra, men har aldri satt meg ordentlig inn i faget kaffe. 

Det er kun 3 ulike innstillinger for kverning; 1:5 gram, 2:7g og 3:10 gram

Min står på 1 som er finest (tror jeg). 

Kjøper som regel billige espressobønner (løfbergs) men har innimellom kjøpt andre billige merker. 

Synes det er gøy å forsøke meg på latte art men har hatt ulikt hell. Av og til er kaffen fyldigere og mørkere og da er det enklere med latte art. Men som oftest er kaffen ganske lys og selvom melken er steamet perfekt blir kontrasten mellom melk og kaffe for liten. På kaffebar er alltid kaffen så mørk og fyldig. 

Lurer på om bønnene har mye å si her? Eller er det hvor fint de er kvernet? Jeg ønsker lære mer her. Hvilke espressobønner kan anbefales tro? (hvis det har mye å si da). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
lady90 skrev (På 2021-7-27 den 22.34):

Det er kun 3 ulike innstillinger for kverning; 1:5 gram, 2:7g og 3:10 gram

Min står på 1 som er finest (tror jeg). 

Er du sikker på at det ikke er mengde kaffe per kopp du angir? Ut i fra målene kan det høres slik ut, ville prøvd 3 og sett om ikke det ga mer kaffesmak. 

Anbefaler deg også å prøve litt ulike typer bønner, smaken varierer definitivt. 

Anonymkode: 57d4d...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Er du sikker på at det ikke er mengde kaffe per kopp du angir? Ut i fra målene kan det høres slik ut, ville prøvd 3 og sett om ikke det ga mer kaffesmak. 

Anbefaler deg også å prøve litt ulike typer bønner, smaken varierer definitivt. 

Fant ut nå at det var 7 innstillinger på kverna, fra finmalt til veldig grov. 

Mengden Kaffe justerer du på et hjul på forsiden av maskina så det har ikke noe med malingsgraden å  gjøre nei 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lady90 skrev (3 minutter siden):

Fant ut nå at det var 7 innstillinger på kverna, fra finmalt til veldig grov. 

Mengden Kaffe justerer du på et hjul på forsiden av maskina så det har ikke noe med malingsgraden å  gjøre nei 

Men har du prøvd å justere mengden på kaffe da? Espresso skal jo være finmalt, så det er jo greit å ha fineste innstilling vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ingenting som heter espressobønner da, alle kaffebønner kan brukes til å lage espressokaffe. Til og med vanlige rema-butikker har brukbart utvalg av hele bønner, prøv hele sortimentet til den lokale butikken din

Anonymkode: 3aca7...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ingenting som heter espressobønner da, alle kaffebønner kan brukes til å lage espressokaffe. Til og med vanlige rema-butikker har brukbart utvalg av hele bønner, prøv hele sortimentet til den lokale butikken din

Jo, det er noe som heter espressobønner... Det er ikke en egen type bønner, men kaffebønner brent lengre og mørkere enn til vanlig kaffe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
20 minutter siden, Albbas said:

Jo, det er noe som heter espressobønner... Det er ikke en egen type bønner, men kaffebønner brent lengre og mørkere enn til vanlig kaffe. 

Mulig det, men alle bønner kan brukes til espresso. Har gått på kurs om dette

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...