AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #1 Skrevet 27. juli 2021 Hva ville dere gjort i min situasjon? Jeg eier en bolig uten lån i Oslo. Denne er verdt ca 5mill og jeg kan leie den ut for 18.000 i måneden. Jeg planlegger å kjøpe noe sammen med kjæresten. Uten min leilighet kan vi kjøpe for 6 mill (lån + ek). Da vil vi eie 50 % hver. Dersom jeg selger kan vi kjøpe for maks 11. Men da vil jeg eie betydelig mer en samboeren og gå glipp av husleieinntektene. Jeg tjener vesentlig mindre enn kjæresten, men har større formue. Anonymkode: b51ed...a18
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #2 Skrevet 27. juli 2021 I din situasjon, så lenge du vet at du klarer å ta vare på utleieleiligheten, ville jeg ha beholdt den. Da har du en ekstra inntekt i måneden, og det slipper å være skjevfordeling i deres felles leilighet. Anonymkode: 1580c...40c 7
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #3 Skrevet 27. juli 2021 De 18000 må du betale skatt av. Og selv om du selger leiligheten behøver dere ikke å "maxe" ny bolig til 11 mill heller. Kan være lurt å ikke legg alt i eiendom. Diversifisere, spre risikoen om det blir dårligere tider. Anonymkode: ced79...d97
Håkon 1970 Skrevet 27. juli 2021 #4 Skrevet 27. juli 2021 48 minutter siden, AnonymBruker said: Hva ville dere gjort i min situasjon? Jeg eier en bolig uten lån i Oslo. Denne er verdt ca 5mill og jeg kan leie den ut for 18.000 i måneden. Jeg planlegger å kjøpe noe sammen med kjæresten. Uten min leilighet kan vi kjøpe for 6 mill (lån + ek). Da vil vi eie 50 % hver. Dersom jeg selger kan vi kjøpe for maks 11. Men da vil jeg eie betydelig mer en samboeren og gå glipp av husleieinntektene. Jeg tjener vesentlig mindre enn kjæresten, men har større formue. Anonymkode: b51ed...a18 Du kan sansynligvis selge skattefritt nå. Leier du ut i mer en ett år blir gevinsten skattepliktig. Uten detaljer knyttet til dette er det umulig å gi noe fornuftig råd.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #5 Skrevet 27. juli 2021 Jeg tror jeg hadde valgt å beholde leiligheten, for å ha en retrettmulighet om forholdet går skeis. Men da må du/dere flytte tilbake til leiligheten i en periode før den skal selges, for å unngå skatt på salgsgevinst. Anonymkode: 5414f...405 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #6 Skrevet 27. juli 2021 Om dere har planer om å få barn veldig snart, hadde jeg kanskje kjøpt noe romsligere. Men i alle andre tilfeller ville jeg heller behold leiligheten og kjøpt en til 6 millioner med kjæresten. Anonymkode: 446ae...c63
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #7 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva ville dere gjort i min situasjon? Jeg eier en bolig uten lån i Oslo. Denne er verdt ca 5mill og jeg kan leie den ut for 18.000 i måneden. Jeg planlegger å kjøpe noe sammen med kjæresten. Uten min leilighet kan vi kjøpe for 6 mill (lån + ek). Da vil vi eie 50 % hver. Dersom jeg selger kan vi kjøpe for maks 11. Men da vil jeg eie betydelig mer en samboeren og gå glipp av husleieinntektene. Jeg tjener vesentlig mindre enn kjæresten, men har større formue. Anonymkode: b51ed...a18 Disse tallene er litt merkelige. Hvilken 5 mill leilighet kan leies ut for 18 000,- i måneden? Kan det være at leiligheten er verdt mer? Eller at du vil få mindre i leie? Anonymkode: 25434...182
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #8 Skrevet 28. juli 2021 Behold leiligheten minst 1,5 år mens du 'ser an' samboerskapet før du evt selger. Fra skatteetaten: Botid - Du som eier må ha brukt boligen til egen bolig i minst ett år (12 måneder) i løpet av de siste to årene (24 måneder) før salget skjer før det utløser skatt av gevinst. Anonymkode: 4e198...c50
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #9 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Behold leiligheten minst 1,5 år mens du 'ser an' samboerskapet før du evt selger. Fra skatteetaten: Botid - Du som eier må ha brukt boligen til egen bolig i minst ett år (12 måneder) i løpet av de siste to årene (24 måneder) før salget skjer før det utløser skatt av gevinst. Anonymkode: 4e198...c50 rettelse: opp mot 1 år selvsagt. Men hadde nok beholdt den uansett. Anonymkode: 4e198...c50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå