Gå til innhold

Vil så gjerne flytte til varmen, men tørr ikke (ufør)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ufør. Vil så gjerne flytte til et varmere sted. Har egentlig ikke så store krav, men hadde elsket bo ved sjøen (Max 20 min å gå unna sjøen). 

Men det er så skummelt å flytte til utlandet... Jeg har store lærevansker og vil nok ikke klare lære meg språket i landet. Kan engelsk. Kunne sikkert lært meg et annet språk, typ lett basic, som «melk» «hva er klokka» «takk» ect. Så hadde nok trivdes et sted hvor det hadde vært andre skandinaviske (norsk/svensk/dansk/engelsk talende). 
Har jo lyst til å ha et nettverk 

Nå er lista også litt skrenket inn siden jeg vil fortsette å få ufør stønaden min også 

Men hvor bor det mange skandinaviske i utlandet? 

Anonymkode: e56cc...a07

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange steder, som f. eks. i sørlige deler av Spania.

Anonymkode: c621a...797

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lære lett basic språk høres sikkert lett ut, men hva med det sosiale? Se for deg det livet du lever i Norge i dag, og at du kun klarte helt enkle ord som "takk", "melk" osv som du skriver i innlegget ditt? Du flytter til et varmt land som du ønsker, og alle rundt deg snakker raskt og uforståelig på et språk du skjønner fint lite av, og du har minimalt å bidra med. Legg til at du er i et land hvor du ikke kjenner noen, stedet du har flyttet til er helt nytt og ukjent. Så kan det godt hende du nå vil svare at "Ja, men jeg er helt alene i Norge også, jeg trenger ingen og klarer meg selv". Men jeg skal love deg at det er noe helt annet å klare seg selv i et land hvor du er født og oppvokst, hvor du forstår språket, og du er veldig godt kjent med hva du skal gjøre, hvor du skal ringe, hvem du skal kontakte hvis noe går galt. 

Anonymkode: 539aa...192

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Lære lett basic språk høres sikkert lett ut, men hva med det sosiale? Se for deg det livet du lever i Norge i dag, og at du kun klarte helt enkle ord som "takk", "melk" osv som du skriver i innlegget ditt? Du flytter til et varmt land som du ønsker, og alle rundt deg snakker raskt og uforståelig på et språk du skjønner fint lite av, og du har minimalt å bidra med. Legg til at du er i et land hvor du ikke kjenner noen, stedet du har flyttet til er helt nytt og ukjent. Så kan det godt hende du nå vil svare at "Ja, men jeg er helt alene i Norge også, jeg trenger ingen og klarer meg selv". Men jeg skal love deg at det er noe helt annet å klare seg selv i et land hvor du er født og oppvokst, hvor du forstår språket, og du er veldig godt kjent med hva du skal gjøre, hvor du skal ringe, hvem du skal kontakte hvis noe går galt. 

Det er derfor jeg gjerne vil flytte et sted hvor det er mange andre skandinaviske 😅 for å lære meg språket kommer til å ta mange år... og da er det greit å ha et trygt nettverk med andre skandinaviske som jeg kan bli venner med eller spørre om praktiske ting

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? jeg har tenkt det samme, men kun halve året. Har mye helseoppfølging, og vet ikke hvordan det ville blitt i Spania🤭men å ha det varmt kunne lindret en del smerter, forhåpentligvis.

Anonymkode: 69b02...36b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvor gammel er du? jeg har tenkt det samme, men kun halve året. Har mye helseoppfølging, og vet ikke hvordan det ville blitt i Spania🤭men å ha det varmt kunne lindret en del smerter, forhåpentligvis.

Jeg er 29 😊 du da? 

Kunne også tenkt meg å kanskje prøve ut 50/50 i Norge og utlandet 😅 Er kanskje en grei start, for å finne ut om man liker stedet også. Men vet ikke helt hvordan jeg skulle klart 50/50 i praksis 🙈 Jeg eier ikke noe bolig, så jeg kan ikke leie ut mens jeg bor i utlandet... blir jo veldig slitsomt å finne et nytt sted å bo i Norge hvert år 😳 Jeg er en sånn person som MÅ bo alene, ellers finner jeg ikke indre ro 😅 Så det utelukker også å bo hos familie.. 

Har du tenkt noe på hvordan du hadde løst det? Eller eier du kanskje bolig?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange steder, som f. eks. i sørlige deler av Spania.

Anonymkode: c621a...797

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg kan ikke noe om reglene om hvor man kan bo som ufør, men her er iallfall et av stedene i utlandet med flest nordmenn ifølge denne artiklen, et sted i Spania:

https://spania.no/alicante/alfaz-del-pi/alfaz-del-pi-alicante/

Anonymkode: 4414e...114

Takk! 😄 Spania høres jo fint ut ☺️

ts

AnonymBruker
Skrevet

Det første som slo meg er Alfaz del Pi i Spania. MANGE skandinaver der.

Anonymkode: 49079...c47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2021 den 22.57):

Jeg er 29 😊 du da? 

Kunne også tenkt meg å kanskje prøve ut 50/50 i Norge og utlandet 😅 Er kanskje en grei start, for å finne ut om man liker stedet også. Men vet ikke helt hvordan jeg skulle klart 50/50 i praksis 🙈 Jeg eier ikke noe bolig, så jeg kan ikke leie ut mens jeg bor i utlandet... blir jo veldig slitsomt å finne et nytt sted å bo i Norge hvert år 😳 Jeg er en sånn person som MÅ bo alene, ellers finner jeg ikke indre ro 😅 Så det utelukker også å bo hos familie.. 

Har du tenkt noe på hvordan du hadde løst det? Eller eier du kanskje bolig?

ts

Jeg er 44 år☺️og eier en 2R. Kommer evt til å prøve 2-4 mnd i første omgang. Men må nok spare litt først🥴hvis det er mulig å få til kortidssleie av min leilighet, kommer jeg nok til å leie ut inntil 6 mnd. Men er fremdeles veldig usikker…er såpass syk at jeg et redd det blir for mye. Og med alt mitt er det å være på farten ekstremt utfordrende. Samtidig som jeg har veldig lyst😀

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2021 den 22.04):

Mange norske som bor i Spania uten å snakke spansk. Det er norske "kolonier" både i Sør-Spania og på Gran Canaria som jeg vet om.  Kanskje på de andre Kanariøyene også for alt jeg vet.  Der finner man også norske restauranter, barer, bakerier etc.

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som bor i Alfaz del Pi, og der bor det mange nordmenn. Hun har kun norske venner. Prater lite spansk, men hun prater engelsk. De har og norsk matbutikk der.

Anonymkode: 40a68...234

AnonymBruker
Skrevet

:klo: Er det ikke slik at man ikke kan flytte permanent til utlandet når man mottar trygd? Trodde det var seks mnd. som var grensen, så mister man trygden? Jeg vet ikke, men mener jeg har lest det et sted. 

Anonymkode: 44948...ae8

Skrevet

https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden/uforetrygd-og-utland#chapter-2

Dersom du velger å flytte til utlandet med uføretrygd, er det viktig at du setter deg godt inn i regelverket. Spesielt om du er ung ufør. Du bør også lese deg opp på konsekvensene av å ikke tilhører norsk folketrygd. Ellers bør du velge et land i EU/EØS eller som Norge har trygdeavtale med, jmf. Lenken over. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

:klo: Er det ikke slik at man ikke kan flytte permanent til utlandet når man mottar trygd? Trodde det var seks mnd. som var grensen, så mister man trygden? Jeg vet ikke, men mener jeg har lest det et sted. 

Et lite tips til deg: Når du ikke vet, ikke kommenter. Les deg opp da.

Nei, man mister ikke uførestødnaden når man flytter til feks spania. Om du har lest det noen steder, så er det fra noen som er like uvitende som deg.

Anonymkode: 02354...53f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2021 den 22.32):

Jeg kan ikke noe om reglene om hvor man kan bo som ufør, men her er iallfall et av stedene i utlandet med flest nordmenn ifølge denne artiklen, et sted i Spania:

https://spania.no/alicante/alfaz-del-pi/alfaz-del-pi-alicante/

Anonymkode: 4414e...114

Anbefales på det varmeste. Er selv ufør og bor i Albir nov-april hvert år:-).

Unntatt nå siste året, ofc:-)

Anonymkode: 7945c...42b

AnonymBruker
Skrevet

Ts, du er bare 29 år! Du bør klare å lære deg et nytt språk uten altfor store problemer, så akkurat den biten bør ikke stoppe deg.

Anonymkode: 5af7b...ca4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det ville ikke tatt deg noe lengre tid å finne svaret på dette enn det tok deg å skrive denne kommentaren.

Stikkord: google, "flytte utenlands trygd".

Som den andre her sier, når du kommenterer uten å vite, så er det sannsynligvis noen som leser kommentaren din og ikke vet bedre selv, og dermed sprer du misinformasjon uten å mene det. :)

Anonymkode: 44649...321

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Man mister et eventuelt UU-tillegg, ikke hele trygden.

Anonymkode: 03035...392

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2021 den 15.03):

Anbefales på det varmeste. Er selv ufør og bor i Albir nov-april hvert år:-).

Unntatt nå siste året, ofc:-)

Anonymkode: 7945c...42b

Hvordan gjør du det økonomisk? 😄 Eier du en leilighet i både Norge og Spania?

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...