Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

vi skal prøve oss på å lage barn neste måned, men fikk akkurat melding om tilbud om første dose koronavaksine. Hva tenker dere? Skal jeg ta vaksinen (neste uke), for så å prøve å bli gravid, og så ta dose 2 litt uti svangerskapet? Eller er det mulig å vente med dose 2 til barnet er født?

Eller skal jeg vente med både dose 1 og 2 til barnet er født?

Anonymkode: 13a2c...a35

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner venter med vaksine etter å ha hørt at vaksinen kan klusse med syklusen

Anonymkode: 61b5f...c30

AnonymBruker
Skrevet

Er prøver på 2.mnd nå. Tok 1.dose for 3 uker siden. Fikk mensen som vanlig i dag. Har time til dose 2 i slutten av september. Blir jeg gravid før det, tar jeg nok ikke neste dose, men utsetter ikke prøvingen pga dose 1.

Anonymkode: d629e...ed5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt vaksinen. Jeg fikk tilbud om vaksine samme dag som jeg fikk positiv graviditetstest. Skikkelig nedtur. FHI fraråder vaksine i 1. trimester, så her går jeg uvaksinert i noen uker til og gruer meg mer og mer til å begynne på lærerjobben igjen etter ferien. Bekymringen blir ikke mindre av at unge under 18 slipper smittekarantene, deltaviruset spres i full fart og er farligere for unge, og vi skal begynne på grønt nivå (dvs. ingen avstand til elevene og 31 personer i knøttsmå klasserom i fullstappet skolebygning). Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde fått første dose før jeg ble gravid. 

Jeg kommer til å be om å bli vaksinert etter 1. trimester siden risikoen for å bli smittet er høy i min yrkeshverdag. Hadde vært bedre å bli vaksinert før graviditeten. 

Anonymkode: 09c78...2a1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det sier seg selv at du bør utsette prøvingen til du har fått begge dosene.

Anonymkode: cf87f...fb1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg ville tatt vaksinen. Jeg fikk tilbud om vaksine samme dag som jeg fikk positiv graviditetstest. Skikkelig nedtur. FHI fraråder vaksine i 1. trimester, så her går jeg uvaksinert i noen uker til og gruer meg mer og mer til å begynne på lærerjobben igjen etter ferien. Bekymringen blir ikke mindre av at unge under 18 slipper smittekarantene, deltaviruset spres i full fart og er farligere for unge, og vi skal begynne på grønt nivå (dvs. ingen avstand til elevene og 31 personer i knøttsmå klasserom i fullstappet skolebygning). Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde fått første dose før jeg ble gravid. 

Jeg kommer til å be om å bli vaksinert etter 1. trimester siden risikoen for å bli smittet er høy i min yrkeshverdag. Hadde vært bedre å bli vaksinert før graviditeten. 

Anonymkode: 09c78...2a1

Jeg er i samme situasjon, fikk time et par dager etter positiv test. Er mye mer nervøs for å bli smittet nå enn jeg har vært tidligere, både pga gravide kan være i risikogruppe (men er vel omdiskutert?), risiko for baby og deltavirus. Når folk er vaksinerte blir også mange mer uforsiktige - feks færre bruker munnbind, antibac osv - noe som også gjør risikoen for meg høyere. Ville ikke nølt med å vente en måned med å starte prøvingen slik at du ihvertfall får tatt første dose. 

Anonymkode: 1b80e...2aa

AnonymBruker
Skrevet

Først vaksine så prøving. Det er en no-brainer!

Anonymkode: 62d99...422

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville absolutt tatt dose en nå! Det kan ta lang tid å bli gravid, ikke vits å vente. Om du skulle bli kjapt gravid og ikke tar dose 2 før etter fødselen har du jo uansett ganske god beskyttelse fra dose en :)

Anonymkode: 82c4f...291

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok første vaksinedose idag og er i første runde med medisinering ifbm IVF-forsøk. Lever livet vanlig til jeg får positiv gravditetstest, og det tilsier ja takk til vaksine.

Anonymkode: 262c3...ee0

AnonymBruker
Skrevet

Det er et vanskelig valg. Man vil jo helst unngå å bli smittet av covid-19 når man er gravid, men vaksinen er heller ikke helt trygg. Det er meldt om både menstruasjonsforstyrrelser, spontanaborter og alvorlig sykdom i forbindelse med vaksinasjon. Se tabell side 10-13.

https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger%20og%20sikkerhet/Rapporter%20og%20oversikter/Koronavaksiner/20210729%20Rapport%20over%20meldte%20bivirkninger%20av%20koronavaksine.pdf

Anonymkode: 0ef87...c38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...