Tough cookie Skrevet 27. juli 2021 #1 Skrevet 27. juli 2021 Jeg har merket nå i sommer og etter at flere ble vaksinert, at folk har sluttet å holde avstand her i Bergen, og dette gjelder nesten mer turister enn fastboende. Veldig mange eldre og andre durer bare rett mot meg når de skal gå forbi i trange butikker og gater, og de er så tett på at jeg kjenner omtrent hva de spiste til frokost. I dag satt jeg på en benk som stod en drøy halvmeter fra et gjerde, men bak benken var det fri sikt på 10 m og veldig bredt fortau. Turister/ folk som kom gående nedover gaten, gikk langs gjerdet og skviset seg forbi knærne mine, istedenfor å gå bak benken på fortauet som var 3 meter bredt. Til slutt tok jeg ut beina mine og satte de mot gjerdet, og da kom det en fransk dame og ble sur fordi jeg sperret veien for henne. Jeg ba henne høflig å gå på fortauet bak benken og sa jeg syntes det var ubehagelig at folk skal skvise seg forbi meg på 50 cm, når det er logisk og god plass til å gå forbi meg bak på fortauet og at dette er på grunn av Corona. Jeg sa også at jeg ikke er vaksinert enda, og da svarte hun at hun heller ikke var vaksinert men at hun syntes jeg var frekk som snakket slik til henne. For å slippe flere konfrontasjoner med folk, satte jeg ned handvesken min på bakken, slik at det ikke var plass for folk å skreve over. Jeg forstår ikke hva som feiler folk? Hvorfor skal de på død og liv ikke holde avstand, men sneie borti fremmede mår de går forbi? 28
13579 Skrevet 27. juli 2021 #2 Skrevet 27. juli 2021 Tough cookie skrev (9 minutter siden): Jeg har merket nå i sommer og etter at flere ble vaksinert, at folk har sluttet å holde avstand her i Bergen, og dette gjelder nesten mer turister enn fastboende. Veldig mange eldre og andre durer bare rett mot meg når de skal gå forbi i trange butikker og gater, og de er så tett på at jeg kjenner omtrent hva de spiste til frokost. I dag satt jeg på en benk som stod en drøy halvmeter fra et gjerde, men bak benken var det fri sikt på 10 m og veldig bredt fortau. Turister/ folk som kom gående nedover gaten, gikk langs gjerdet og skviset seg forbi knærne mine, istedenfor å gå bak benken på fortauet som var 3 meter bredt. Til slutt tok jeg ut beina mine og satte de mot gjerdet, og da kom det en fransk dame og ble sur fordi jeg sperret veien for henne. Jeg ba henne høflig å gå på fortauet bak benken og sa jeg syntes det var ubehagelig at folk skal skvise seg forbi meg på 50 cm, når det er logisk og god plass til å gå forbi meg bak på fortauet og at dette er på grunn av Corona. Jeg sa også at jeg ikke er vaksinert enda, og da svarte hun at hun heller ikke var vaksinert men at hun syntes jeg var frekk som snakket slik til henne. For å slippe flere konfrontasjoner med folk, satte jeg ned handvesken min på bakken, slik at det ikke var plass for folk å skreve over. Jeg forstår ikke hva som feiler folk? Hvorfor skal de på død og liv ikke holde avstand, men sneie borti fremmede mår de går forbi? 1 meter er alt for kort avstand. Viruset er påvist 4 meter unna en smittet i hvile, 16 meter fra en smittet syklist. Minste lovlige avstand mellom mennesker bør derfor være minst 4 meter, kanskje enda lengre. 3
marita31 Skrevet 27. juli 2021 #3 Skrevet 27. juli 2021 Ja er møkka lei folk som ikke kan holde avstand, ser ingen med munnbind heller nå. Hva feiler det folk? Det er jo full smittekrig fortsatt i landet. Blir oppgitt og frustrert. De ser på meg som om jeg er en idiot som går med munnbind. Men jeg er ikke vaksinert heller ennå. 17
Tough cookie Skrevet 27. juli 2021 Forfatter #4 Skrevet 27. juli 2021 Her i Bergen øker jo smitten, i dag er det 58 som har testet positivt Ts 7
NorthernLight Skrevet 27. juli 2021 #5 Skrevet 27. juli 2021 Tough cookie skrev (40 minutter siden): Jeg sa også at jeg ikke er vaksinert enda, og da svarte hun at hun heller ikke var vaksinert men at hun syntes jeg var frekk som snakket slik til henne. Du skulle sagt at det er hun som er frekk som potensielt utsetter deg for viruset fordi hun ikke bryr seg om smittevern. 10
Adara Skrevet 27. juli 2021 #6 Skrevet 27. juli 2021 Du sitter vel på en offentlig benk, hvis du syntes folk går nærme så kan du flytte deg. 9
NorthernLight Skrevet 27. juli 2021 #7 Skrevet 27. juli 2021 Adara skrev (1 minutt siden): Du sitter vel på en offentlig benk, hvis du syntes folk går nærme så kan du flytte deg. Man skal ta hensyn til andre i en pandemi og holde litt avstand. 13
Charlie Amberson Skrevet 27. juli 2021 #8 Skrevet 27. juli 2021 Noen tror de kan skremme viruset ved å vise hvor tøffe de er. Og tøffe blir de jo ved å gjøre det motsatte av hva Nakstad sier. 8
Tough cookie Skrevet 27. juli 2021 Forfatter #9 Skrevet 27. juli 2021 Adara skrev (15 minutter siden): Du sitter vel på en offentlig benk, hvis du syntes folk går nærme så kan du flytte deg. Hvorfor i alle dager skal jeg flytte meg når folk skviser seg forbi knærne mine et sted der det ikke er logisk å gå forbi? Jeg satt med beina inn mot et nettinggjerde og så utover byen, og det var overhodet ikke noe gangsti der hvor jeg hadde beina. Ts 8
Gjest venom31 Skrevet 27. juli 2021 #10 Skrevet 27. juli 2021 I butikk med handlevogn er man i veien uansett.
zemer Skrevet 27. juli 2021 #11 Skrevet 27. juli 2021 Legene har stått tett og det uten munnbind før vaksinen kom. Tror du kan slappe litt av de folkene passerer jo bare. Skal mye til å bli smittet da. 5
Jegern Puahate Skrevet 27. juli 2021 #12 Skrevet 27. juli 2021 En burde holde litt avstand uavhengig covid, kan ikke fordra folk som ikke respekter personal space til andre. 12
Den Sagnomsuste Skrevet 28. juli 2021 #13 Skrevet 28. juli 2021 marita31 skrev (7 timer siden): Ja er møkka lei folk som ikke kan holde avstand, ser ingen med munnbind heller nå. Hva feiler det folk? Det er jo full smittekrig fortsatt i landet. Blir oppgitt og frustrert. De ser på meg som om jeg er en idiot som går med munnbind. Men jeg er ikke vaksinert heller ennå. Nå har jo idiotene i FHI avskiltet munnbindet så det kommer ikke akkurat som noen overraskelse. Munnbind er en fin ting uavhengig av pandemi, men å oppheve påbudet under deltavirusets gjennombrudd er jo best beskrevet som kognitiv svikt. Charlie Amberson skrev (7 timer siden): Noen tror de kan skremme viruset ved å vise hvor tøffe de er. Og tøffe blir de jo ved å gjøre det motsatte av hva Nakstad sier. Folk er så sinnsykt drittlei Nakstad at de garantert har tunet han ut for lenge siden. Tror de færreste bryr som om hva han bekymrer seg for lengre... Jegern Puahate skrev (3 timer siden): En burde holde litt avstand uavhengig covid, kan ikke fordra folk som ikke respekter personal space til andre. 👍 3
Gjest MrsMacchiato Skrevet 28. juli 2021 #14 Skrevet 28. juli 2021 Den Sagnomsuste skrev (5 timer siden): Nå har jo idiotene i FHI avskiltet munnbindet så det kommer ikke akkurat som noen overraskelse. Munnbind er en fin ting uavhengig av pandemi, men å oppheve påbudet under deltavirusets gjennombrudd er jo best beskrevet som kognitiv svikt. Jeg bor i Kristiansand, og her er det munnbindpåbud. Alle ansatte i butikker og restauranter bruker munnbind. På plakatene står det "vennligst bruk munnbind". Likevel er det kun noen få, inkludert meg selv, som bruker munnbind inne i f eks butikker. Byen er oversvømt av turister som driter i at vi som bor her ikke vil ha enda mer smitte til byen. Det gjør vondt å se. Jeg var innom Sørlandssenteret i går og det var folk tett i tett overalt, men kun et par-tre munnbind å se i løpet av hele handleturen min. Gjetter at de som faktisk brukte munnbind var lokale, men også lokale gir jo blaffen i avstand og munnbindbruk. Jeg gremmes. Samtlige jeg har snakket med som er fullvaksinerte har også den holdningen at "jeg er jo fullvaksinert, så nå kan jeg leve som normalt". Nei, du kan faktisk smitte meg og barna mine, som ikke er vaksinert(e). Når jeg ber folk holde avstand, og de likevel kommer innenfor 1-meteren min, også kalt min intimsone, blir jeg utrolig stresset. Skjønner jo at man helst burde gå i hi til dette er over. Folk klarer jo bare ikke la være å leve som om pandemien ikke finnes.
Tough cookie Skrevet 28. juli 2021 Forfatter #15 Skrevet 28. juli 2021 MrsMacchiato skrev (18 minutter siden): Jeg bor i Kristiansand, og her er det munnbindpåbud. Alle ansatte i butikker og restauranter bruker munnbind. På plakatene står det "vennligst bruk munnbind". Likevel er det kun noen få, inkludert meg selv, som bruker munnbind inne i f eks butikker. Byen er oversvømt av turister som driter i at vi som bor her ikke vil ha enda mer smitte til byen. Det gjør vondt å se. Jeg var innom Sørlandssenteret i går og det var folk tett i tett overalt, men kun et par-tre munnbind å se i løpet av hele handleturen min. Gjetter at de som faktisk brukte munnbind var lokale, men også lokale gir jo blaffen i avstand og munnbindbruk. Jeg gremmes. Samtlige jeg har snakket med som er fullvaksinerte har også den holdningen at "jeg er jo fullvaksinert, så nå kan jeg leve som normalt". Nei, du kan faktisk smitte meg og barna mine, som ikke er vaksinert(e). Når jeg ber folk holde avstand, og de likevel kommer innenfor 1-meteren min, også kalt min intimsone, blir jeg utrolig stresset. Skjønner jo at man helst burde gå i hi til dette er over. Folk klarer jo bare ikke la være å leve som om pandemien ikke finnes. Her i Bergen er det også mange butikkansatte som bruker munnbind, og det står ved inngangen til butikken at man skal bruke munnbind, men bare noen få av kundene gjør det. Ts 3
marita31 Skrevet 28. juli 2021 #16 Skrevet 28. juli 2021 Jeg skal vaksinere meg i neste uke, og skal fortsatt gå med munnbind fremover, så får folk bare glo rart på meg. Jeg tenker i allefall på sikkerheten. 5
Deterbaremeg Skrevet 28. juli 2021 #17 Skrevet 28. juli 2021 Adara skrev (23 timer siden): Du sitter vel på en offentlig benk, hvis du syntes folk går nærme så kan du flytte deg. Enig! Det er svært lite smitte i Norge og risikogruppene er for en stor del fullvaksinert. Folk som likevel er livredde bør holde seg hjemme i egen hage - i alle fall ikke jage andre mennesker vekk fra offentlige plasser. TS: Er du redd for smitte, så la vær å dra på unødvendige turer til steder der mange folk ferdes! 5
Gjest Paramount Skrevet 28. juli 2021 #18 Skrevet 28. juli 2021 Folk holder god avstand synes jeg, kanskje er det fordi jeg hjelper til ved å holde avstand selv. For enkelt blir avstanden aldri stor nok. Det blir den aldri tenker jeg. Heller ikke etter korona.
Frustrert husfrue Skrevet 29. juli 2021 #19 Skrevet 29. juli 2021 Tough cookie skrev (På 2021-7-27 den 20.37): Her i Bergen øker jo smitten, i dag er det 58 som har testet positivt Ts Jupp. Jeg har nettopp fått første dose, og håper bare virkelig ikke at jeg fikk den for sent! Til og med i vaksine køen sto fyren bak meg for nærme meg. Tar alltid på munnbind når jeg skal ta bybane eller gå på butikken nå. Spriter hendene oftere enn før og unngår så godt jeg kan folkemengder. Men når jobben ikke ønsker at vi skal ha hjemmekontor lenger er det jo ikke så mye man kan gjøre.. Blir utrolig bitter hvis jeg blir smittet nå, og ikke fikk vaksinen før fordi 18-åringer og Oslo trengte det mer. Man ser jo hvor smitten sprer seg nå, blant oss i den sist prioriterte gruppen. De er sikkert drittlei, forståelig nok. 3
Gjest Villfisker Skrevet 29. juli 2021 #20 Skrevet 29. juli 2021 Syns det var hun som var frekk jeg. Pandemi eller ikke. Man trenger ikke å skvise seg oppi folk uansett. Det er ufint.
Anbefalte innlegg