Gå til innhold

Båndtvang.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når opphører båndtvangen? Er det forskjell på hnderase når det gjelder båndtvangen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Varg-Menja
Skrevet

Båndtvangen opphører 20. august, men enkelte kommuner kan ha utvidet båndtvang. Båndtvang er ikke avhengig av rase eller type hund, men man dersom man har hunden sin løs skal man ha kontroll på den i forhold til innkalling osv.

Skrevet

trodde det var båndtvang på shcæfer hele året?

Skrevet

I tettbygde strøk er det båndtvang hele året..

Skrevet

Kan noen fortelle meg noe mer om dette med opphevelse av båndtvangen? Har ikke hørt noe om dette, jeg! :sjenert:

Nye regler? Og hva går de evt. ut på?

Skrevet (endret)

Jeg trodde at det var slik at det er generell båndtvang for alle raser hele året, men at i enkelte perioder alikevell er lov til å ha hunden løs,så lenge du alikevell har full kontroll over den

Rettelse: Dette gjelder visst bare i min kommune

Endret av Chiquita
Skrevet

Båndtvang er forskjellig fra kommune til kommune, og det kommer mye an på om det er mye husdyr som sau og ku i området. Kommunene sine nettsider har som oftest opplysninger om hva som gjelder.

Skrevet

båndtvang trodde vi og det var i tettbebygde områder som her vi bor (i enden på et felt). kom opp i en lite trivelig situasjon og kontaktet politiet for å undersøke saken. men nei da, her er ingen båndtvang?!? snodig og ille spør du meg. (selv hundeeier)

Skrevet

Jøss, jeg trodde det var båndtvang året rundt i tettbebygde strøk, jeg, overalt i hele Norge.

Med min store skrekk for løse hunder så er det ikke noe særlig gøy å bo i dette boligområdet, her trasker hundene løse hele tiden, hele året.

Skrevet

"Bestemmelsene om båndtvang følger av § 6. Regelen om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt i tiden fra og med 1. april til og med 20. august, videreføres. Båndtvangen i denne perioden gjelder alle steder, også i tettbygde strøk."

I praksis er det båndtvang i Drammen hele året, men det står ikke svart på hvitt noe sted. (fra DT)

Ekstraordinær båndtvang. Men i noen tilfelle innføres det ekstraordinær båndtvang i medhold av hundeloven, og for Drammens del skjer et stort sett når det er mye snø, og det oppstår ekstra behov for å beskytte småvilt.

(Dette vet jeg gjelder i min kommune også)

Skrevet

interessant. lurer på hvorfor politiet svarte som de gjorde da? men de var ikke helt på jordet ubehjelpsomme, for de ringte opp vedkommende og sa at det var kommet inn klage på henne......... og skjedde det igjen skulle vi bare anmelde det. har aldri sett hverken henne eller hundene hennes her i strøket igjen. ;)

Skrevet

Regler for båndtvang varierer litt fra kommune til kommune.

Sjekk politivedtektene for din kommune, for regler der du bor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...