Gå til innhold

Lån for å rydde opp inkassogjeld, når man ikke eier noe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har havnet i alvorlige inkassoproblemer (trenger ingen pekefinger takk, det skjedde, det har sine grunner, og jeg rydder opp nå) og tror det beste for meg nå er å ta opp étt lån for å betale ut alt. Men jeg leier leilighet og har ikke bil, så jeg har ingenting å ta pant i. Må jeg ta oppforbrukslån da? Eneste lignende jeg har hørt om var en venninne som hadde hatt en skikkelig dårlig regnskapsfører og plutselig satt med restskatt på 100.000, hun fornyet lånet på huset for å betale det.

Det er snakk om rundt 115.000.

Anonymkode: 7554a...0c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du har fast inntekt, kan du får den summen samlet i ett forbrukslån ja. 115k er ikke overveldende mye.

Godt du tar tak i dette :)

Anonymkode: d36b1...08c

Skrevet

Det er nok forbrukslån som er alternativet, men kanskje du kan høre i banken din og håpe at de kanskje ikke gir den aller mest hårreisende renten av de på markedet? Det kan også være en idé å registrere seg på Lendo, fylle inn hva du trenger, og så vente på at bankene gir deg tilbudet. Da kan du velge det med lavest rente (for forhåpentligvis får du flere tilbud å velge mellom). Lendo er en slik tjeneste, og det er et godt tilbud til folk i din situasjon. 

Jeg kjenner ikke til om det koster noe å registrere seg på Lendo, men jeg tror ikke det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du inkasso så har du betalingsanmerkninger. Da får du ikke lån noen steder.

Anonymkode: 4b8d1...884

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg har ingen betalingsanmerkninger. At noe går til inkasso betyr IKKE automatisk betalingsanmerkning. Det tar faktisk overraskende lang tid før man får det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare hvis det er tatt rettslige skritt. Altså hvis han ikke viser at han betaler etter evne 

Anonymkode: ffab0...dee

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satt opp et budsjett med inntekt og trekt fra husleie og livsopphold sats.

Klarer du ikke dekke alle låneutgufter med det som er til overs er du insolvent/konkurs.

Da må du fordele overskuddet prosentvis etter størrelse på gjeld slik at du behandler alle likt. Ingen kan kreve deg for mer en  det hvis ikke du har andre verdier. 

Er renteutgiftene større enn det du betaler inn er du varig ute av stand til å betale og da er gjeldsforhandling neste. 

Anonymkode: ffab0...dee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei. Jeg har havnet i alvorlige inkassoproblemer (trenger ingen pekefinger takk, det skjedde, det har sine grunner, og jeg rydder opp nå) og tror det beste for meg nå er å ta opp étt lån for å betale ut alt. Men jeg leier leilighet og har ikke bil, så jeg har ingenting å ta pant i. Må jeg ta oppforbrukslån da? Eneste lignende jeg har hørt om var en venninne som hadde hatt en skikkelig dårlig regnskapsfører og plutselig satt med restskatt på 100.000, hun fornyet lånet på huset for å betale det.

Det er snakk om rundt 115.000.

Venninna di hadde sikkerhet i boligen, og sannsynligvis ingen betalingsanmerkninger eller andre betalingsproblemer, og derfor kunne hun ved et tastetrykk refinansiere huslånet.

Du på den andre siden eier ingenting og har etter alt å dømme flere betalingsanmerkninger som følge av dine inkassoer. Det sier seg jo selv at du kan se langt etter noe refinansieringslån.

Anonymkode: d8921...5a4

Gjest Smeltemann
Skrevet (endret)

Har du jobb eller ikke? Det er det viktigstespørsmålet. Har du jobb er det ikke så vanskelig å få betalt den summen,du må bare leve veldig nøkternt til alt er betalt. Jobbe overtid om det er en mulighet .

Er det flere du har ubetalte krav fra?

Hvor mye har du til overs pr måned  du kan betale? 

Om det ikke er så mange du skylder penger så ville jeg tatt en ringe runde og fått avtaler med de om betalingsplan.  

Eller kontakt banken din og hør om du kan få et lån, renten blir selvfølgelig høy men da får du betalt, å du får ingen betalingsanmerkning.

For å si det sånn har jeg vært igjennom nesten det samme, men jeg var skyldig mye mere penger.   Levde på sparebluss i flere år, unnet meg ingenting ekstra. Forskjellen var at jeg hadde noe å sette lånet på så renta ble billigere.   Noe ordnet jeg private avtaler på, men det var summer under 10000,-

Stå på det finnes løsninger men en må jobbe for å løse de, det ordner seg for deg også. Men ta tak i problemene og vis at du har vilje til å ordne opp.

Endret av Smeltemann
AnonymBruker
Skrevet

BAre som et tillegg -har du kontakt med kreditorene? De hjalp meg med å fryse flere av regningene så de ikke ble større, noen i flere måneder. Var ikke noe stress å prate med de, de ville bare høre hva planen var.

Anonymkode: a46e6...ede

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Venninna di hadde sikkerhet i boligen, og sannsynligvis ingen betalingsanmerkninger eller andre betalingsproblemer, og derfor kunne hun ved et tastetrykk refinansiere huslånet.

Du på den andre siden eier ingenting og har etter alt å dømme flere betalingsanmerkninger som følge av dine inkassoer. Det sier seg jo selv at du kan se langt etter noe refinansieringslån.

Anonymkode: d8921...5a4

Jeg har sagt allere at jeg ikke har noen betalingsanmerkninger. Og jeg vet at venninna mi har en veldig forskjellig situasjon, det var poenget, jeg ba om råd her fordi det er den eneste lignende situasjonen jeg kjenner noen har vært i, og hennes løsning fungerer ikke for meg. Ikke vær så nedlatende.

Smeltemann skrev (4 timer siden):

Har du jobb eller ikke? Det er det viktigstespørsmålet. Har du jobb er det ikke så vanskelig å få betalt den summen,du må bare leve veldig nøkternt til alt er betalt. Jobbe overtid om det er en mulighet .

Er det flere du har ubetalte krav fra?

Hvor mye har du til overs pr måned  du kan betale? 

Om det ikke er så mange du skylder penger så ville jeg tatt en ringe runde og fått avtaler med de om betalingsplan.  

Eller kontakt banken din og hør om du kan få et lån, renten blir selvfølgelig høy men da får du betalt, å du får ingen betalingsanmerkning.

For å si det sånn har jeg vært igjennom nesten det samme, men jeg var skyldig mye mere penger.   Levde på sparebluss i flere år, unnet meg ingenting ekstra. Forskjellen var at jeg hadde noe å sette lånet på så renta ble billigere.   Noe ordnet jeg private avtaler på, men det var summer under 10000,-

Stå på det finnes løsninger men en må jobbe for å løse de, det ordner seg for deg også. Men ta tak i problemene og vis at du har vilje til å ordne opp.

Jeg er ufør, minstesats. Så jeg har allerede ingenting til overs jeg spiser knapt nå, og ingen mulighet til å jobbe ekstra for å tjene penger. Jeg svarer på spørreundersøkelser for å prøve å tjene bittelitt ekstra... Så langt er det rundt 30kr i måneden >.<

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

BAre som et tillegg -har du kontakt med kreditorene? De hjalp meg med å fryse flere av regningene så de ikke ble større, noen i flere måneder. Var ikke noe stress å prate med de, de ville bare høre hva planen var.

Anonymkode: a46e6...ede

Jeg har betalingsavtaler med de fleste, men det gjør at jeg knapt har penger til mat osv. Ingen har nevnt for meg at det var mulig å fryse regninger 😕 Alle vil bare ha mest mulig penger fortest mulig. Jeg har prøvd å følge det, men å leve på loff og nudler og ikke ha råd til medisiner fungerer ikke lenger. Sist jeg pratet med en av de brøyt jeg sammen i gråt på telefonen fordi jeg var så sulten og sliten, og ble bare møtt med "dette er bare din egen feil, ingen vits i å grine, du må bare fikse det". Så jeg har ikke vært like heldig i hvem jeg møter på telefon som deg tydeligvis!

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye betaler du på den leiligheten du leier nå?

Anonymkode: 99871...17e

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kontakte Nav og be om økonomisk råd og veiledning. Det er egne vedtak så pass på å be spesifikt om det. 

Anonymkode: a5e97...aa0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke det du spør om, men en liten tanke: det er en risiko å ta opp et lån får å betjene gjelden din selv om du får lavere rente. Mange tenker "puh, nå er dette fikset" og slapper av. OM du får et forbrukslån du samler alt i, må du fremdeles kutte kredittkort, være ekstremt sparsommelig noen måneder eller år og få bukt med gjelda fort. Du må forandre tankesettet ditt og handlemønsteret og ikke gå inn i samme vaner.

Anonymkode: b65f4...381

• Liker 3
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke det du spør om, men en liten tanke: det er en risiko å ta opp et lån får å betjene gjelden din selv om du får lavere rente. Mange tenker "puh, nå er dette fikset" og slapper av. OM du får et forbrukslån du samler alt i, må du fremdeles kutte kredittkort, være ekstremt sparsommelig noen måneder eller år og få bukt med gjelda fort. Du må forandre tankesettet ditt og handlemønsteret og ikke gå inn i samme vaner.

Ofte det faktisk anbefales å ikke samle alt i ett lån på grunn av akkurat dette. Psykologi spiller en stor rolle når det gjelder personlig økonomi.

Hva er beløpet du har i lån, hvilken rente, hva er utgifter per i dag og hvor mye tjener du? Kan hende du kan greie det sånn som det er nå.

AnonymBruker
Skrevet
Hanna! skrev (3 minutter siden):

Ofte det faktisk anbefales å ikke samle alt i ett lån på grunn av akkurat dette. Psykologi spiller en stor rolle når det gjelder personlig økonomi.

Hva er beløpet du har i lån, hvilken rente, hva er utgifter per i dag og hvor mye tjener du? Kan hende du kan greie det sånn som det er nå.

Jeg har sett alle sesongene i både danske, svenske OG norske Luksusfælden/Lyxfällan/Luksusfellen, og der har ofte de økonomiske ekspertene gått inn for nettopp dette; å samle alt i ett lån. Altså å få til såkalte sammenslåingslån eller sammenbakingslån. Selvsagt må dette være til en mer fordelsaktig rente enn gjelden har fra før, men som regel lykkes dette, særlig hvis man får med en medlåntaker. 

Anonymkode: 71c6c...95f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Enig i denne, jeg var litt sånn, men har kommet meg ut av det nå.

Man slapper av og føler man er litt ferdig med det når man har fått "fikset" det. Og plutselig var det jo rom for å bruke kredittkort igjen siden de var nedbetalt .... 

Når du samler alt så fikser du det ikke, det er da jobben begynner. Endre vanene dine, klipp alle kredittkort, du kan gjerne sperre deg selv for kredittsjekk også.

Og begynn å spare, det virker kanskje litt "rart" når man logisk sett tenker det må være mer økonomisk å betale ned lån først og spare siden. Men du trenger en buffer for å ikke ta opp kredittlån igjen neste gang du trenger penger.

Anonymkode: d0f91...af9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres umulig ut å få lån sånn situasjonen din er. 

Kan du få hjelp av noen? Har du foreldre/søsken/barn som kan kausjonere? Eller ta opp eget lån som du betaler på? Dette fungerer kun dersom de stoler 100% på at du faktisk kan og vil betale. Beløpet du skylder er ikke høyt om man kan bake det inn i noens huslån med grei rente. Lag budsjett, vis at du har en plan, og vit at du kan gjennomføre det.

Hva sitter du igjen med i måneden etter at husleie/strøm/forsikring/internett/mat osv er betalt? Dersom svaret her er forsvinnende lite, vil du ikke kunne betjene et lån med gunstigere rente heller. 

Anonymkode: 7c685...6f2

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har sett alle sesongene i både danske, svenske OG norske Luksusfælden/Lyxfällan/Luksusfellen, og der har ofte de økonomiske ekspertene gått inn for nettopp dette; å samle alt i ett lån. Altså å få til såkalte sammenslåingslån eller sammenbakingslån. Selvsagt må dette være til en mer fordelsaktig rente enn gjelden har fra før, men som regel lykkes dette, særlig hvis man får med en medlåntaker. 

Anonymkode: 71c6c...95f

Det du ser på luksusfellen er ikke så lett å gjøre i eget liv. Regnestykket er bedre om man samler alt til ett stort lån, men om du har sett alle sesongene så har du kanskje også lagt merke til at mange av deltagerne har prøv dette selv, gang på gang og det ikke har funket? Har sett flere episoder der de type har hatt en gjeld på 180.000 og så tatt og samlet det i et lån på 200.000 og brukt de 20.000 ekstra på tull...

Det luksusfellen gjør er å gi deltagerne en "wake up call". Dette, kombinert med å samle alt til ett lån, tror jeg er lurt. Som jeg sa tidligere. Det psykologiske er ultraviktig her. Om det ikke var for psykologien hadde sannsynligvis ikke TS endt opp der hun gjorde. Litt det samme som å gå ned i vekt. Ja, du kan bare spise mindre, men hvordan få dette til over en lengre periode uten at man gir opp eller tenker at det ikke er så farlig?

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ufør, minstesats. Så jeg har allerede ingenting til overs jeg spiser knapt nå, og ingen mulighet til å jobbe ekstra for å tjene penger. Jeg svarer på spørreundersøkelser for å prøve å tjene bittelitt ekstra... Så langt er det rundt 30kr i måneden >.<

Ok. Skjønner da er det ikke noe å hente hverken i sparing eller ekstra jobbing.  Da tar du en telefon til de du skylder penger,  forklar dem situasjonen, kanskje de kan slette gebyrer og renter.  Det opprinnelige beløpet er vel ikke over 100 tusen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...