Gå til innhold

40-50 min til jobb og skole, erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lyst til å flytte til bygda hvor det da blir ca 5 mil fra skole og jobb. Ca 40-50 min kjøretid. Er så redd det blir for mye, men det er drømmen. Folk som står i rush hver dag bruker vel omtrent like lang tid? Er det overkommelig? Erfaringer? 

Anonymkode: 96ba4...cc8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har lyst til å flytte til bygda hvor det da blir ca 5 mil fra skole og jobb. Ca 40-50 min kjøretid. Er så redd det blir for mye, men det er drømmen. Folk som står i rush hver dag bruker vel omtrent like lang tid? Er det overkommelig? Erfaringer? 

Hadde ikke orket pendling. Tenk så mange timer man bruker i uka tur/retur. Bor i stor by, ti min til jobb. Orker ikke kaste bort tid på pendling. 

Anonymkode: 6dd89...b55

AnonymBruker
Skrevet

Min mann kjører 50 min til jobb, uten rush. Fungerer fint. Verre om begge skal pendle så langt. Koster mye i drivstoff. Vil aktiviteter etter skolen ligge langt unna? Det er vårt problem for tiden.

Anonymkode: 47fe8...c0b

• Liker 1
Skrevet

For meg går det en slags smertegrense på ca 30 minutter. 

Men en ting er bare jobb og skole - hva med aktiviteter ellers? Det er ganske kjipt å måtte kjøre tur-retur to ganger daglig.... Blir fort fire timer i bil pr dag...

• Liker 2
Skrevet

Det kommer mest an på om du liker å kjøre bil. Jeg liker det veldig godt, og har brukt en time og to til og fra jobb. To timer ble for mye, men 50 min er jo ingenting. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har pendlet til Oslo i mange år. Både med tog og bil. 

Hvis du skal pendle en strekning det ikke oppstår kø på, så er 40-60min null problem. Problemene kommer når du må sitte i kø. 

Husk at skal du kjøre bil kan det fort bli mange km

AnonymBruker
Skrevet

Går fint for voksen, men ikke greit om det er barns avstand til skolen. 

Anonymkode: 9786e...97e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Går fint for voksen, men ikke greit om det er barns avstand til skolen. 

Anonymkode: 9786e...97e

Jeg har et barn annenhver uke så det blir annenhver uke for hans del. Han blir 9 år snart 

Skrevet

Jeg synes ikke så lang reisevei til skole er greit. Har 50 min med buss til jobb og det er drepen å bruke så mye av dagen på reising. Det går utover ungene og, lange dager i bhg og sfo. Leter etter ny jobb nå, pga reseveien. Hadde ikke utsatt en 9-åring for så lang vei til og fra skolen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Glød skrev (2 minutter siden):

Jeg synes ikke så lang reisevei til skole er greit. Har 50 min med buss til jobb og det er drepen å bruke så mye av dagen på reising. Det går utover ungene og, lange dager i bhg og sfo. Leter etter ny jobb nå, pga reseveien. Hadde ikke utsatt en 9-åring for så lang vei til og fra skolen. 

Det blir ikke lenger på Sfo da jobben min ligger 10 min unna skolen, men er jo det jeg er redd for at det blir for lang reisevei for han ja 😔

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker mer enn dette på reisen innen Oslo med kollektivtransport. Mer behagelig å pendle over lengre avstander i egen bil. Men best av alt er hjemmekontor :) 

Anonymkode: 2b39b...b15

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg bruker mer enn dette på reisen innen Oslo med kollektivtransport. Mer behagelig å pendle over lengre avstander i egen bil. Men best av alt er hjemmekontor :) 

Hvorfor flytter du ikke nærmere jobben? Bor selv i Oslo og bruker 10 min til jobb. Flyttet nærmere jobb for å unngå pendling. Tullete å bruke nesten en time hver vei i kollektiv. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor flytter du ikke nærmere jobben? Bor selv i Oslo og bruker 10 min til jobb. Flyttet nærmere jobb for å unngå pendling. Tullete å bruke nesten en time hver vei i kollektiv. 

Fordi jeg jobber på beste vestkant. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi jeg jobber på beste vestkant. 

Går an å flytte eller bytte jobb. Kjenner ingen som gidder å bruke 2 timer hver dag i kollektiven når de bor i Oslo. 

AnonymBruker
Skrevet
Glød skrev (51 minutter siden):

Men det skal jeg love deg at det er mange barn som må gjøre rundt om i landet!

Da jeg vokste opp gikk hadde 1/3 av ungdomsskolen reisevei på 40min + med buss, og de restrerende minst en halvtime gange. Kun noen veldig få som bodde rett ved skolen.

Og egentlig så var ikke vi veldig spesielle, tipper mange som er vokst opp mye lengre ut på bygda enn meg kunne fortalt om lengre reise til skolen enn dette. Mange må jo også bo på internat/hybel, spesielt på vgs., det blir for langt å reise rett og slett. Tror det finnes internat fortsatt for ungdomsskole også jeg (usikker, gjorde det i allefall før, kjenner til et par historier fra Nordland og Troms).

Anonymkode: 384c5...47e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forresten -"da jeg vokste opp" sier jeg, men det er helt likt enda for de som bor på samme sted.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da jeg vokste opp gikk hadde 1/3 av ungdomsskolen reisevei på 40min + med buss, og de restrerende minst en halvtime gange. Kun noen veldig få som bodde rett ved skolen.

Og egentlig så var ikke vi veldig spesielle, tipper mange som er vokst opp mye lengre ut på bygda enn meg kunne fortalt om lengre reise til skolen enn dette. Mange må jo også bo på internat/hybel, spesielt på vgs., det blir for langt å reise rett og slett. Tror det finnes internat fortsatt for ungdomsskole også jeg (usikker, gjorde det i allefall før, kjenner til et par historier fra Nordland og Troms).

Og da ønsker man ikke dette for egne barn...

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er veldig stor forskjell på en 4.klassing og en 8.klassing da. 

Og det er forskjell på å vokse opp i slike områder, og å bli flyttet. 

TS vurderer å flytte "langt" unna, og har ungen 50/50. Jeg ser for meg faren for at ungen raskt endrer den brøken til fordel for far. Det er veldig kjipt i den alderen å ikke kunne besøke eller ha besøk av venner annenhver uke fordi den ene forelderen bor for langt unna. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...