Gå til innhold

P-piller/prevensjon til en med kraftige menssmerter, humørsvingninger og tidligere spiseforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble inspirert av den som spurte om smertelindring i forbindelse med mensen, for har ikke tenkt på å spørre her tidligere. Men kanskje er det noen av dere som kan gi råd ang. prevensjon? 

Jeg har kraftige menssmerter, og er gjerne sengeliggende på grunn av det en dag annenhver måned omtrent. Unngår planer på fritiden de to første dagene fordi jeg vet det ofte må kanselleres uansett. Det er derfor uaktuelt med kobberspiral, som er kjent for å gi kraftigere smerter.

Ellers har jeg store humørsvingninger, og er deprimert i perioder. Går til psykolog, men trenger ABSOLUTT ikke mer ustabil psyke. Er derfor redd for pillene/hormonpreparatene som kan gi større svingninger og depresjoner. 

Ellers har jeg også hatt spiseforstyrrelser, og har nok et litt anstrengt forhold til kropp fremdeles, så er redd for å gå på et preparat som kan føre til vektøkning. Vet at det er omstridt hvorvidt for eksempel ppiller fører til vektøkning, men det er iallfall noe jeg tenker på og er redd for. Er det noen som aner noe om preparater som ikke fucker opp hverken hormonene/tankene/vekta, eller gir enda større smerter?

Vil gå på prevensjon hovedsakelig på grunn av de kraftige menssmertene, men prevensjonsdelen er ikke å forakte den heller. Likevel ville jeg vært takknemlig for tips som ikke innebærer prevensjon også!

Anonymkode: ca782...c27

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hormonpreventiver behøver ikke påvirke psyken din negativt. For noen kan de ha motsatt effekt og for mange merkes ingenting. 

Jeg ville testet ut p-piller og om de fungerte bra vurdert hormonspiral. Om du reagerer negativt på hormoner, forsøk minipiller.

(Et absolutt siste alternativ er preparater som Zoladex, som setter en i kunstig menopause, men da skal menssmertene være av det helt ekstreme slaget). 

Anonymkode: 0e609...400

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hormonpreventiver behøver ikke påvirke psyken din negativt. For noen kan de ha motsatt effekt og for mange merkes ingenting. 

Jeg ville testet ut p-piller og om de fungerte bra vurdert hormonspiral. Om du reagerer negativt på hormoner, forsøk minipiller.

(Et absolutt siste alternativ er preparater som Zoladex, som setter en i kunstig menopause, men da skal menssmertene være av det helt ekstreme slaget). 

Anonymkode: 0e609...400

Takk for svar! Da skal jeg gi ppiller en sjanse. Vet du om det er noen som er kjent for ikke å påvirke psyke og vekt negativt?

Anonymkode: ca782...c27

Skrevet

Jeg bruker P-stav og har fram til for noen måneder siden ikke hatt mensen siden to måneder etter den ble satt inn for snart tre år siden. Blødningene jeg får ca annen hver måned nå, er mindre enn vanlig mensen og jeg har ikke menssmerter knyttet til det. 

Jeg sliter også psykisk, og har spiseforstyrrelse. Har ikke merket noen endring der heller.

Gjest Trøst
Skrevet

All hormonell prevensjon kommer med bivirkninger, dessverre. Etter hva jeg har forstått så er det ingen som er verre enn andre, det kommer helt an på hvordan din kropp reagerer på dem. For noen er det p-piller som fungerer, for andre er det hormonspiral. Selv har jeg bare erfaring med p-piller og hormonspiral, de andre prevensjonsmetodene har like mange bivirkninger (p-sprøyte, p-stav, p-plaster, p-ring og så videre). P-stav er for meg uaktuelt etter det som har kommet frem i media angående plassering, det er visst leger som gjør inngrepet uten å ha tilstrekkelig kunnskap om hva de gjør. I tillegg har jeg hørt mye negativt ellers, men jeg har hørt like mye negativt om alle de andre prevensjonsmetodene. 

I de aller fleste tilfeller går bivirkningene over etter noen måneder. Etter tre måneder vil man se bedring, og sannsynligvis være fri for bivirkninger som vektoppgang, uren hud og lav sexlyst. Hos noen varer bivirkningene over lengre tid. Alt er individuelt. Når jeg startet opp på p-piller, opplevde jeg ingen bivirkninger, verken på minipille eller vanlig p-pille. Heller ikke når jeg brukte hormonspiral, men det var upraktisk for meg, og ikke minst en smertefull opplevelse. Jeg har sluttet på p-pillen nå for en stund siden, fordi jeg vil se om det kan ha noen effekt på psyken. Så langt er jeg bare hinsides kåt 24/7, ellers er alt som normalt. :P 

Om menssmertene dine er så sterke, så vil jeg absolutt anbefale deg å prøve ut p-piller. Det reddet meg fra intense menssmerter. Når du bruker p-pillen slipper du mensen. Du kan oppleve småblødninger i perioder, men det er ikke mensen. Da slipper du smerter. Og om du skulle få noen bivirkninger, så er det nesten verdt det, så lenge du ikke har vondt. Men nå er ikke jeg en gynekolog, jeg tenker at du burde ta denne praten med en som har peiling og som ikke bare kommer med erfaringer. Gynekologer er flinke når det kommer til prevensjonsveiledning. 

Skrevet

Jeg slet med kraftige menssmerter og prøvde fire typer ppiller men ingen hjalp godt nok. Kunne hoppe over pillefri uke bare en gang før jeg fikk mellomblødninger, så måtte ha mensen annenhver måned uansett. 

Fikk satt inn pstav for et halvår siden og er kjempefornøyd. Vet en del får de satt inn for dypt, men min ligger fint. Kjenner den godt i armen. Men min fastlege er ganske erfaren, for stoler ikke på hvem som helst med det. 🤷🏼‍♀️

Gjest Trøst
Skrevet
pia mater skrev (9 minutter siden):

Jeg slet med kraftige menssmerter og prøvde fire typer ppiller men ingen hjalp godt nok. Kunne hoppe over pillefri uke bare en gang før jeg fikk mellomblødninger, så måtte ha mensen annenhver måned uansett. 

Fikk satt inn pstav for et halvår siden og er kjempefornøyd. Vet en del får de satt inn for dypt, men min ligger fint. Kjenner den godt i armen. Men min fastlege er ganske erfaren, for stoler ikke på hvem som helst med det. 🤷🏼‍♀️

Det er bortfallsblødning og ikke mensen, så selv om man har det så vil man ikke få smertene siden det ikke er mensen. Om du så klart slutter å ta pillen en liten periode så vil du få mensen etter hvert, men blødningene man får med placebopillene er som sagt bortfallsblødninger. De inneholder ikke hormoner. Ville bare oppklare det slik at trådstarter ikke blir forvirret! :) 

Skrevet
Trøst skrev (9 timer siden):

Det er bortfallsblødning og ikke mensen, så selv om man har det så vil man ikke få smertene siden det ikke er mensen. Om du så klart slutter å ta pillen en liten periode så vil du få mensen etter hvert, men blødningene man får med placebopillene er som sagt bortfallsblødninger. De inneholder ikke hormoner. Ville bare oppklare det slik at trådstarter ikke blir forvirret! :) 

Nå regnet jeg med at ts forsto dette selv. 

Og dette som er uthevet er feil, du kan få "menssmerter" selv om det er en bortfallsblødning. Er en grunn til at jeg måtte gjennom fire typer ppiller før jeg ga opp fordi jeg fortsatt hadde store smerter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...