Gå til innhold

Er to barn virkelig lettere enn ett? (Med litt aldersforskjell.)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får stadig høre dette, at det er viktig å få to barn og helst tette, fordi det er så mye lettere enn enebarn. Men, stemmer virkelig dette?

Dobbelt så mange foreldremøter, avslutninger, fritidsaktiviteter, tenner å pusse, skitne klær, ukeplaner å følge? Vi har en på snart fire nå, så blir uansett minst 4,5 år imellom, kan ikke helt se for meg at det er lettere med to da?

Anonymkode: a1b34...765

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er neppe lettere med to. Har to gutter på 2 og 3 år, og fyttigrisen det er travelt! Men de leker endel sammen (og krangler), så ser at de har veldig godt av hverandre på mange måter. Absolutt verdt det 😊 Blir muligens noe annet med nesten 5 års aldersforskjell da. 

Anonymkode: e9ac5...641

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En er ingen, to er ti 😅

Anonymkode: 23d6d...abe

• Liker 5
Skrevet

Overgangen var større fra 0 til 1, enn fra 1 til 2 unger. 😇

• Liker 10
Skrevet

Det er lettere å passe, fordi de aktiviserer hverandre. 

Dette stemmer. Jeg passer av og til nevøene mine. Og da leker de med hverandre, mens jeg tar en glass og hører på dax18.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det synes jeg absolutt ikke. 

Anonymkode: 9cf9f...f81

• Liker 3
Skrevet
Snotra skrev (Akkurat nå):

Overgangen var større fra 0 til 1, enn fra 1 til 2 unger. 😇

Enig. Mye større. Det er selvfølgelig mye jobb med to, i hvert fall når de er små. Det er ikke lettere enn og ha én. Men det er i hvert fall ikke som ti. Jeg synes det har gått veldig fint med to tette. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om noen som mener det er lettere med to enn en, men for vår del var en en, to var en og en halv kanskje.

Eneste måten jeg kan se at to er lettere enn en er hvis man har en og styrer så mye med å underholde dette barnet at alt sentrerer seg om det.

Anonymkode: c9bf3...59d

• Liker 2
Skrevet

Den store fordelen med to er at de underholder hverandre og her er det nok lettere når de er tett i alder enn med større aldersforskjell.  Jeg synes på ingen måte at det stemmer at én er som én og to som ti. Jeg vil heller si at to er som 1,5. Det er mer å passe på, men mye går av seg selv også. Jeg synes du trekker fram ting som i det store og det hele teller veldig lite. Man har to foreldremøter i året og to avslutninger per barn, ikke akkurat det som velter lasset om det dobles (eller tredobles). Tannpuss tar to minutter to ganger om dagen per barn. Ja, mer klesvask, men det tar 30 sekunder å slenge alt i en maskin og sette den på. Ett barn genererer ikke så mye klesvask at den ekstra tidsbruken er merkbar. Husk også at barn blir eldre og mer selvstendige. De gjør lekser på egen hånd, de gjør oppgaver i huset, de frakter seg selv til/fra skolen, venner og fritidsaktiviteter. Det er noen år som krever mer av foreldrene rent fysisk, men det blir lettere jo eldre de blir. Uansett er det vel neppe vesentlig om ett barn til er lettere eller mye verre, folk får jo ikke flere barn for å gjøre livet sitt lettere, de får barn fordi de har lyst på barn, og det regner jeg med gjelder deg også. 

• Liker 7
Skrevet
Jolanda skrev (1 minutt siden):

Enig. Mye større. Det er selvfølgelig mye jobb med to, i hvert fall når de er små. Det er ikke lettere enn og ha én. Men det er i hvert fall ikke som ti. Jeg synes det har gått veldig fint med to tette. 

Helt enig. Var forberedt på at to tette skulle føles som ti, men helt utrolig hvor bra det har gått. Selv om det også krangles så busta fyker innimellom. 

Har man først en unge, så har man mye erfaring med å være mor og har ett og annet triks på lager. Og med såpass mange år mellom som det vil bli mellom TS sine barn, slipper man unna to bleiebarn samtidig f.eks og man kan forklare eldstemann hvorfor minste må prioriteres under f.eks amming. Samtidig - ja, det vil bli dobbelt opp av alt hva gjelder foreldremøter, tannlegetimer, leksehjelp, kjøring til venner etc etc. Så ikke hør på hva andre folk «sier»; ønsker du to barn - go for it. Hvis ikke - si deg fornøyd. :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Arkana said:

Den store fordelen med to er at de underholder hverandre og her er det nok lettere når de er tett i alder enn med større aldersforskjell.  Jeg synes på ingen måte at det stemmer at én er som én og to som ti. Jeg vil heller si at to er som 1,5. Det er mer å passe på, men mye går av seg selv også. Jeg synes du trekker fram ting som i det store og det hele teller veldig lite. Man har to foreldremøter i året og to avslutninger per barn, ikke akkurat det som velter lasset om det dobles (eller tredobles). Tannpuss tar to minutter to ganger om dagen per barn. Ja, mer klesvask, men det tar 30 sekunder å slenge alt i en maskin og sette den på. Ett barn genererer ikke så mye klesvask at den ekstra tidsbruken er merkbar. Husk også at barn blir eldre og mer selvstendige. De gjør lekser på egen hånd, de gjør oppgaver i huset, de frakter seg selv til/fra skolen, venner og fritidsaktiviteter. Det er noen år som krever mer av foreldrene rent fysisk, men det blir lettere jo eldre de blir. Uansett er det vel neppe vesentlig om ett barn til er lettere eller mye verre, folk får jo ikke flere barn for å gjøre livet sitt lettere, de får barn fordi de har lyst på barn, og det regner jeg med gjelder deg også

Tja, vurderer to barn for å øke livskvaliteten til førstemann, gleden ved å ha søsken og alt det der. Men når jeg skriver det nå så virker det som et litt tynt grunnlag å få flere barn på. Har ikke behov for to barn for min egen del. Men folk blir jo helt i harnisk om man sier man vurderer enebarn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Realverdien skrev (12 minutter siden):

Det er lettere å passe, fordi de aktiviserer hverandre. 

Dette stemmer. Jeg passer av og til nevøene mine. Og da leker de med hverandre, mens jeg tar en glass og hører på dax18.

Flott at du drikker når du er barnevakt🙄

Anonymkode: ac48e...3c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tja, vurderer to barn for å øke livskvaliteten til førstemann, gleden ved å ha søsken og alt det der. Men når jeg skriver det nå så virker det som et litt tynt grunnlag å få flere barn på. Har ikke behov for to barn for min egen del. Men folk blir jo helt i harnisk om man sier man vurderer enebarn.

Det gjør de vel ikke. Hvorfor skal du få flere barn for å please andre folk? Gir ikke mening. Et barn her - og det holder. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to med 7 års mellomrom så de er absolutt ikke tette. Men de har veldig mye glede av hverandre. Underholder hverandre og leker på sin måte. Syns overhode ikke det er som ti, og heller ikke så slitsomt. Alt av rutiner og slikt ligger jo allerede inne, det er bare en ekstra å kle på, lage mat til, passe på osv. Synes overgangen fra å ikke ha barn var større. 

Anonymkode: 2b7a7...82a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Flott at du drikker når du er barnevakt🙄

Er dem for unge til å se sunt alkoholkonsum, er dem også for unge til å ha barnevakt.

Den stoiske roen som gode onkel R har kommer ikke av seg selv, vettu. 

• Liker 4
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Får stadig høre dette, at det er viktig å få to barn og helst tette, fordi det er så mye lettere enn enebarn. Men, stemmer virkelig dette?

Dobbelt så mange foreldremøter, avslutninger, fritidsaktiviteter, tenner å pusse, skitne klær, ukeplaner å følge? Vi har en på snart fire nå, så blir uansett minst 4,5 år imellom, kan ikke helt se for meg at det er lettere med to da?

Selvsagt er det ikke lettere med to barn enn ett. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gjør de vel ikke. Hvorfor skal du få flere barn for å please andre folk? Gir ikke mening. Et barn her - og det holder. 

Ikke for å please andre egentlig, men mer det en del andre nevner her, at barna deres har så mye glede av hverandre. Og har fått høre at det egoistisk å få bare ett, siden jeg da ikke unner barnet mitt denne gleden osv. Og at det er så mye lettere å være foreldre til to, derav denne tråden. 

Ts.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Realverdien skrev (4 minutter siden):

Er dem for unge til å se sunt alkoholkonsum, er dem også for unge til å ha barnevakt.

Den stoiske roen som gode onkel R har kommer ikke av seg selv, vettu. 

At du må drikke hver dag er et problem. Hadde holdt meg edru når jeg er barnevakt. At du må ha alkohol for å ha ro er et tegn på et alkoholproblem...

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nei, det er ikke lettere med to enn med 1. Kanskje når de blir større og kan underholde seg selv og leke med hverandre uten at du må være der hele tiden? To tette er vanskelig når de er små. Det kan jeg si av erfaring. Det er dobbelt av alt. Nesten som å ha tvillinger på en måte. 4.5 år aldersforskjell regnes ikke som tette. Da er 4-åringen mye mer selvstendig og kan leke på egen hånd og også hjelpe til å underholde babyen. Fin aldersforskjell, synes jeg. Men mer jobb blir det. 4-åringen som er vant til å ha hele oppmerksomheten din må dele deg med en konkurrent. Det er selvfølgelig flere å ta hensyn til med en baby til i huset. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke for å please andre egentlig, men mer det en del andre nevner her, at barna deres har så mye glede av hverandre. Og har fått høre at det egoistisk å få bare ett, siden jeg da ikke unner barnet mitt denne gleden osv. Og at det er så mye lettere å være foreldre til to, derav denne tråden. 

Ts.

Det er ikke egoistisk å kun få et barn. Herlighet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...