Gå til innhold

FHI foreslår ytterligere lettelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

FHI anser risikoen for overbelastede sykehus som lav til tross for stigende smittetrend. De anbefaler ytterligere lettelser blant annet i karantenereglene.

Nå håper jeg virkelig at regjeringen hører på FHI for en gangs skyld. Men Nakstad var ute tidligere idag og var så bekymret for smittetallene, så det er vel bare å forberede seg på at dommedagsprofeten vil holde oss kneblet en stund til. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/smitten-oker---fhi-foreslar-lettelser/74056268

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ukjent. skrev (6 minutter siden):

FHI anser risikoen for overbelastede sykehus som lav til tross for stigende smittetrend. De anbefaler ytterligere lettelser blant annet i karantenereglene.

Nå håper jeg virkelig at regjeringen hører på FHI for en gangs skyld. Men Nakstad var ute tidligere idag og var så bekymret for smittetallene, så det er vel bare å forberede seg på at dommedagsprofeten vil holde oss kneblet en stund til. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/smitten-oker---fhi-foreslar-lettelser/74056268

Håper ikke regjeringen hører på FHI.

Er jo ikke mange ukene siden en av toppene der sa at pandemien var over i Norge på Twitter, og det sier jo en del..

• Liker 8
Skrevet
NorthernLight skrev (1 minutt siden):

Håper ikke regjeringen hører på FHI.

Er jo ikke mange ukene siden en av toppene der sa at pandemien var over i Norge på Twitter, og det sier jo en del..

Har du sett mye til pandemien i Norge etter at han uttalte dette..? Fulle sykehus? Mange døde? Det har ikke jeg hvertfall. 

• Liker 15
Skrevet

Vi må klare å holde ut i to måneder til. Da er alle som ønsker det i Norge fullvaksinerte med andre dose. 

• Liker 5
Skrevet
Ukjent. skrev (1 minutt siden):

Har du sett mye til pandemien i Norge etter at han uttalte dette..? Fulle sykehus? Mange døde? Det har ikke jeg hvertfall. 

Nå er det Juli og smitten er ikke høy foreløpig, men den vil stige betraktelig nå i høst..Det er en rimelig smittsom delta variant i omløp. Pandemien er langt fra over selv om du evt tror det.

• Liker 5
Skrevet
NorthernLight skrev (Akkurat nå):

Nå er det Juli og smitten er ikke høy foreløpig, men den vil stige betraktelig nå i høst..Det er en rimelig smittsom delta variant i omløp. Pandemien er langt fra over selv om du evt tror det.

Smitten vil muligens stige ja, for viruset blir vi ikke kvitt. Men faren for at det vil skape et problem for norsk helsevesen er ikke lenger der. 

• Liker 8
Gjest Warrior
Skrevet

Håper heller ikke regjeringen hører på FHI. Det viktigste nå bør være å bli ferdig med vaksineringen først :) Trenger ikke la smitten øke mye først. 

Skrevet
herremann skrev (13 minutter siden):

Vi har i Norge hatt 7 dødsfall MED covid-19 de siste 31 dager. Dette er mennesker som i all hovedsak er veldig gamle og veldig syke. 

Nå som hovedparten av befolkningen er vaksinert (du kan fortsatt bli smittet men med lette symptomer) så ser jeg ingen grunn til å holde på med galskapen. 

Er på tide av vi begynne å behandle dette som en ny form for influensa. 

En drøss med folk får ikke 2 dose før i september/oktober, det er helt latterlig å gamble med smitten og åpne mer nå. 

• Liker 4
Skrevet

Det verste er over og jeg lever omtrent som normalt og tar det med knusende ro. 

• Liker 11
Skrevet

Fornuftig. Om ikke nå, så når?

• Liker 10
Skrevet

Det er myyye bedre at smitten øker nå så flere får immunitet enn at mange blir syke til vinteren, med mer alvorlig forløp grunnet d-vit mangel ++

Det er en av grunnene til at færre får alvorlig forløp om sommeren....fordi immunforsvaret virker bedre om sommeren.

• Liker 6
Skrevet
Example skrev (2 minutter siden):

Fornuftig. Om ikke nå, så når?

Hvorfor så hast med lettelser før alle som vil er fullvaksinert? 

• Liker 2
Skrevet
NorthernLight skrev (9 minutter siden):

Hvorfor så hast med lettelser før alle som vil er fullvaksinert? 

Fordi man aldri vil klare å finne det rette tidspunktet. Skal vi vente med å åpne til skolene åpner? Når høsten kommer? Rett før juleferien? Vinteren og høysesong for luftveisinfeksjoner? 

• Liker 10
Skrevet
Example skrev (3 minutter siden):

Fordi man aldri vil klare å finne det rette tidspunktet. Skal vi vente med å åpne til skolene åpner? Når høsten kommer? Rett før juleferien? Vinteren og høysesong for luftveisinfeksjoner? 

Jeg vil si at det er rimelig vesentlig at folk er så godt beskyttet som mulig. Å åpne da før alle har fått dose 2 er ren gambling. 

• Liker 3
Skrevet
NorthernLight skrev (5 minutter siden):

Jeg vil si at det er rimelig vesentlig at folk er så godt beskyttet som mulig. Å åpne da før alle har fått dose 2 er ren gambling. 

Kanskje, men det vil man kunne si i lang tid fremover. Det vil neppe finnes et ideelt tidspunkt for gjenåpning av samfunnet. 

• Liker 5
Skrevet
Ukjent. skrev (1 time siden):

Folk vaksinerer seg...I tillegg har vi brukt vaksinene med mest effekt også for Delta. Derfor går det for tiden fint i Norge. Men når det gjelder  uvaksinerte så kan også Norge få en ny bølge når tiltakene forsvinner. FHI tar også høyde for ganske mange dødsfall i sine modelleringer for høsten. 

• Liker 4
Skrevet
J.E skrev (5 minutter siden):

Folk vaksinerer seg...I tillegg har vi brukt vaksinene med mest effekt også for Delta. Derfor går det for tiden fint i Norge. Men når det gjelder  uvaksinerte så kan også Norge få en ny bølge når tiltakene forsvinner. FHI tar også høyde for ganske mange dødsfall i sine modelleringer for høsten. 

Selvfølgelig vil noen dø. Mennesker dør av alle mulige sykdommer hele tiden. Vi kan ikke ta friheten fra en hel befolkning fordi noen potensielt kan dø. 

• Liker 10
Skrevet
Værre skrev (1 time siden):

Vi må klare å holde ut i to måneder til. Da er alle som ønsker det i Norge fullvaksinerte med andre dose. 

Alle som nå eller etterhvert velger å takke ja er ikke fullvaksinert om 2 mnd. Rett og slett fordi enkelte kommuner har fått så få doser at de ikke har begynt på dose 1 til alle innbyggerne, eller fordi noen velger å utsette dose 1 som de har fått tilbud om pga ferie eller andre forhold. Og så er det en god del som fortsatt avventer, men som kanskje etterhvert bestemmer seg for å ta vaksinen når de føler at de har nok informasjon til at det oppleves trygt og riktig for dem å ta den.

Jeg tipper at vi er et stykke inn i 2022 før alle som ønsker å ta vaksinen er fullvaksinerte.

Tallene som er viktige nå, er ikke hvor mange som er fullvaksinert, men hvor mange som blir alvorlig syke og hvem som er fullvaksinert. Så lenge de mest sårbare er fullvaksinert og graden av alvorlig sykdom er lav, er det godt nok. Å "holde ut" i 2 mnd til gir lite mening, hvis vi om 2 mnd med stor sannsynlighet ikke er verre ut ifh antallet alvorlig syke, enn det vi er nå. 

• Liker 1
Skrevet
Ukjent. skrev (14 minutter siden):

Selvfølgelig vil noen dø. Mennesker dør av alle mulige sykdommer hele tiden. Vi kan ikke ta friheten fra en hel befolkning fordi noen potensielt kan dø. 

huffa meg, det ville vel vært helt for jævlig om man ventet med å åpne opp før alle er fullvaksinert og itillegg ser an utviklingen med nye mutasjoner osv... ? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
MorTil2 skrev (14 minutter siden):

Tallene som er viktige nå, er ikke hvor mange som er fullvaksinert, men hvor mange som blir alvorlig syke og hvem som er fullvaksinert. Så lenge de mest sårbare er fullvaksinert og graden av alvorlig sykdom er lav, er det godt nok. Å "holde ut" i 2 mnd til gir lite mening, hvis vi om 2 mnd med stor sannsynlighet ikke er verre ut ifh antallet alvorlig syke, enn det vi er nå. 

Det er masse folk mellom 50 - 65 som ikke blir fullvaksinert før september/oktober. Man får vesentlig mer antistoffer etter dose 2. Har man det virkelig så jævlig i Norge at man ikke kan vente med å åpne opp til de som vil er fullvaksinert?  Nei det har vi ikke! Det er det bare "frihetsgjengen og ingentiltak + anti vaksine folk" som påstår. 

Endret av NorthernLight
  • Liker 1
  • Opprett ny...