AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #1 Skrevet 27. juli 2021 Jeg lurer på en ting. Om en pasient hos DPS er åpen om selvmordstanker og planer. Over lengre tid hvor selvmordsrisikoen blir satt som "vurderes som forhøyet men ikke akutt" gjentatte ganger. For så å ende opp med dødsfall grunnet selvmord mens man er pasient. Vil det da automatisk åpnes en tilsynssak mot psykologen/DPS? Eller må pårørende starte en sak og klage ved f.eks forsøke å legge skylden over på psykologen og DPS/systemet som ikke gjorde nok eller ikke ga nok eller riktig behandling. Er det slik at psykologen risikerer og få en sak mot seg med skyld i dødsfallet kun fordi vedkommende var fullstendig klar over tankene, følelsene og generelle planer rundt det fra pasienten sin side? Er det noe automatikk i det med selvmord eller er det først og fremst pårørende som står bak slike tilsynssaker? Har lest saker i media om slike tilsynssaker hvor dødsfallet har skjedd på institusjon eller hvor pasient står i helsekø eller blir skrevet ut for tidlig og det er som oftest pårørende som ytrer en mening om at ikke nok ble gjort, pasienten ble skrevet ut fortidig etc. Ikke funnet noe spesifikt for selvmord blant pasienter og tilsynssak på grunn av det. Det handler ikke om selvmordsplaner fra min side, men er nysgjerrig på hvordan det fungerer. For ei venninne sa på tull "Nå kan jeg ta livet mitt uten at psykologen mister jobben" og det fikk meg til å tenke og ble da usikker på om det er slik at det blir tilsynssak om man er pasient. Anonymkode: 37bac...e40
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #2 Skrevet 27. juli 2021 Selvmord blir rutinemessig oversendt Helsetilsymet for gjennomgang uten at det heter "tilssynssak". Dersom Helsetilsynet finner avvik oppretter de selv sak/tilssynssak, og de er strenge. tillegg til dette vil DPS-et/avdelingen ha egen gjennomgang i henhold til interne rutiner. Det er leder ved DPS som er formelt ansvarlig for det psykologen gjør. Dermed vil som regel avvik/kritikk rettes mot systemet/sykehuset/DPS-et, og ikke den enkelte ansatte, dersom den ansatte har fulgt interne prosedyrer. Det hender at dette ikke er gjort og at den ansatte får kritikk, eller advarsel, men det er relativt sjelden. det er altså sjelden at den enkelte behandler "mister jobben", men man kan få advarsel eeller kritikk, både fra egen arbeidsgiver og fra Helsetilsynet. De fleste gjennomgangene av selvmord ender med at Helsetilsynet ikke oppretter sak. Anonymkode: 0ac45...cc3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #3 Skrevet 27. juli 2021 Ved selvmord er det rutine at det alltid meldes til helsetilsynet og saken gjennomgås. Det kan komme reaksjon mot psykologen hvis den ikke har gjort vurdering i det hele tatt, eller har gjort grove feil/journal har mangler. Men heldigvis er det lov å gjøre feil vurderinger uten å bli personlig straffet, ellers hadde nok ingen orket å jobbe med slikt ansvar. Anonymkode: 6c437...ab4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå