AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #1 Skrevet 27. juli 2021 Jeg har en samboer som alltid plukker med seg mange dyre varer på butikken og han tar alltid nesten bare det dyreste alternativet av det vi trenger. Jeg synes dette er bortkasta penger og sløsing da vanlig mat til en vanlig sum er godt nok. Ettersom vi deler matutgiftene blir jo dette også dyrere for meg, og mitt matbudsjett har økt betraktelig etter jeg flyttet sammen med han. Jeg vil gjerne benytte pengene mine på andre ting isteden. Hva tenker dere, er jeg urimelig og smålig om jeg ønsker at vi ror ned dette matkjøpet litt og begynner å se på pris? Anonymkode: dd63d...27e
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #2 Skrevet 27. juli 2021 Kvalitet koster, og kvalitet er ofte verd pengene. Anonymkode: 3b2c8...e4e 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #3 Skrevet 27. juli 2021 Dere må jo snakke sammen om hvordan dere løser dette. Jeg velger selv ofte dyrere, for å få bedre kvalitet eller sikre dyrevelferd, men er da veldig bevisst hva jeg betaler for. Ting som olivenjolje, kjøtt og fisk, egg, oster... betaler jeg gledelig mye mer for. Heldigvis er mannen enig, ellers måtte vi vel funnet en løsning der vi hadde hver vår mat. Anonymkode: b6da5...941 5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #4 Skrevet 27. juli 2021 Du må ta det opp med han, si hva som er ditt maks-budsjett på mat hver mnd, og spør hvordan han tenker at dette kan nås. Si at han står fritt til å bruke mer om han vil, men du har andre budsjett-poster som skal dekkes. Anonymkode: b330e...69c 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #5 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kvalitet koster, og kvalitet er ofte verd pengene. Anonymkode: 3b2c8...e4e AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere må jo snakke sammen om hvordan dere løser dette. Jeg velger selv ofte dyrere, for å få bedre kvalitet eller sikre dyrevelferd, men er da veldig bevisst hva jeg betaler for. Ting som olivenjolje, kjøtt og fisk, egg, oster... betaler jeg gledelig mye mer for. Heldigvis er mannen enig, ellers måtte vi vel funnet en løsning der vi hadde hver vår mat. Anonymkode: b6da5...941 Her er dere jo veldig bevisste på at hva som ønskes, min samboer bare rasker med seg ukritisk, tror ikke han aner hva som er bra og dårlig engang, men det blir masse ekstra og dyrt når man ikke ser på noen priser. Anonymkode: dd63d...27e 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #6 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her er dere jo veldig bevisste på at hva som ønskes, min samboer bare rasker med seg ukritisk, tror ikke han aner hva som er bra og dårlig engang, men det blir masse ekstra og dyrt når man ikke ser på noen priser. Anonymkode: dd63d...27e Da ville jeg tatt praten Om han bare ikke tenker seg om kan det jo være han er veldig lydhør for en endring. Selv om jeg bruker det dobbelte på for eksempel kylling, som det Prior koster, så følger jeg med på tilbud på tørrvarer og handler bulk 😅 Det kan man spare enormt på - uten at det går på bekostning av kvalitet, miljø, eller dyrevelferd. Anonymkode: b6da5...941 4
regine Skrevet 27. juli 2021 #7 Skrevet 27. juli 2021 Men du - hvorfor mener du at det er helt OK at HAN bestemmer prisen på matvarer, mens du ikke engang skal ha rett til å si din mening om det? Dette handler egentlig ikke om smålig eller ikke, men om din uvilje mot å ta plass i forholdet. Du lar han røske med seg det han vil av matvarer og betaler for dette, hittil åpenbart uten å mukke, selv om matbudsjettet ditt dermed blir mye høyere enn du mener er nødvendig. Du ønsker ikke å framstå smålig (hvem vil det) og du ser tydeligvis heller ikke skjevheten i parforholdet ved at du bare aksepterer hans måte å gjøre det på. Ikke meningen å være krass, men er så lei av damer som stadig spør "er det greit at jeg tar plass i forholdet og hevder min mening/min måte å gjøre ting på" når de er uengie med hvordan partner legger opp ting. For at forholdet skal funke så må det jo være rom for begge to og begge må jenke seg. og vær så snill - ikke si at du er så konfliktsjy så det er vanskelig. Er det virkelig bedre at du går rundt og irriterer deg fordi du syns du bruker for mye penger enn å ta en saklig prat med din samboer om deres felles matbudsjett? Og hvis du mener at dere skal leve lenge sammen - skal du alltid unngå å si din mening/hevde din rett fordi du ser det som din oppgave å bevare idyllen og freden i forholdet, selv om det i praksis betyr at du går på akkord med deg selv...... 6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #8 Skrevet 27. juli 2021 regine skrev (2 timer siden): Men du - hvorfor mener du at det er helt OK at HAN bestemmer prisen på matvarer, mens du ikke engang skal ha rett til å si din mening om det? Dette handler egentlig ikke om smålig eller ikke, men om din uvilje mot å ta plass i forholdet. Du lar han røske med seg det han vil av matvarer og betaler for dette, hittil åpenbart uten å mukke, selv om matbudsjettet ditt dermed blir mye høyere enn du mener er nødvendig. Du ønsker ikke å framstå smålig (hvem vil det) og du ser tydeligvis heller ikke skjevheten i parforholdet ved at du bare aksepterer hans måte å gjøre det på. Ikke meningen å være krass, men er så lei av damer som stadig spør "er det greit at jeg tar plass i forholdet og hevder min mening/min måte å gjøre ting på" når de er uengie med hvordan partner legger opp ting. For at forholdet skal funke så må det jo være rom for begge to og begge må jenke seg. og vær så snill - ikke si at du er så konfliktsjy så det er vanskelig. Er det virkelig bedre at du går rundt og irriterer deg fordi du syns du bruker for mye penger enn å ta en saklig prat med din samboer om deres felles matbudsjett? Og hvis du mener at dere skal leve lenge sammen - skal du alltid unngå å si din mening/hevde din rett fordi du ser det som din oppgave å bevare idyllen og freden i forholdet, selv om det i praksis betyr at du går på akkord med deg selv...... Nå har jeg prøvd, men han sier bare jeg liker ikke ditten og datten og jeg synes "den" er best, de andre smaker ikke bra osv. Synes det er så vanskelig å kjøpe andre utgaver da..:/ Anonymkode: dd63d...27e
regine Skrevet 27. juli 2021 #9 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå har jeg prøvd, men han sier bare jeg liker ikke ditten og datten og jeg synes "den" er best, de andre smaker ikke bra osv. Synes det er så vanskelig å kjøpe andre utgaver da..:/ Anonymkode: dd63d...27e Men da må du jo bare svare med at du ikke er enig i det og at hvis dere skal dele matbudsjett lik, så må utgiftene reduseres. Insisterer han fortsatt/er uvillig til noe som helst kompromiss, så må han rett og slett bære den ekstra utgiften. Og så må du kjøpe de produktene du syns er bra nok når du handler. 5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #10 Skrevet 27. juli 2021 regine skrev (33 minutter siden): Men da må du jo bare svare med at du ikke er enig i det og at hvis dere skal dele matbudsjett lik, så må utgiftene reduseres. Insisterer han fortsatt/er uvillig til noe som helst kompromiss, så må han rett og slett bære den ekstra utgiften. Og så må du kjøpe de produktene du syns er bra nok når du handler. Ok takk, dette er min første samboer så jeg er litt usikker på hvordan slikt bør løses. Anonymkode: dd63d...27e
PM75 Skrevet 27. juli 2021 #11 Skrevet 27. juli 2021 Det er ren fornuft å ha et budsjett for mat og ha en dialog om dette! Og hvis din samboer vil ha de dyreste alternativene, så må han betale mer. Enkelt og greit. 3
Svartfugl Skrevet 27. juli 2021 #12 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har en samboer som alltid plukker med seg mange dyre varer på butikken og han tar alltid nesten bare det dyreste alternativet av det vi trenger. Jeg synes dette er bortkasta penger og sløsing da vanlig mat til en vanlig sum er godt nok. Ettersom vi deler matutgiftene blir jo dette også dyrere for meg, og mitt matbudsjett har økt betraktelig etter jeg flyttet sammen med han. Jeg vil gjerne benytte pengene mine på andre ting isteden. Hva tenker dere, er jeg urimelig og smålig om jeg ønsker at vi ror ned dette matkjøpet litt og begynner å se på pris? Anonymkode: dd63d...27e Nei, det er ikke det smålig betyr i allefall. Det er ikke noe fasitsvar på dette. Noen vil spare mer, andre bruke mer. Jeg tror dere bør kunne snakke om dette og prøve å møtes på halvveien. Innkjøpsvaner og økonomi er jo noe man burde diskutere, helst før man blir samboere.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #13 Skrevet 27. juli 2021 regine skrev (3 timer siden): Men da må du jo bare svare med at du ikke er enig i det og at hvis dere skal dele matbudsjett lik, så må utgiftene reduseres. Insisterer han fortsatt/er uvillig til noe som helst kompromiss, så må han rett og slett bære den ekstra utgiften. Og så må du kjøpe de produktene du syns er bra nok når du handler. DETTE HUNDRE PROSENT Anonymkode: 74d91...923 5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #14 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): DETTE HUNDRE PROSENT Anonymkode: 74d91...923 Helt enig. Det er jo utrolig urettferdig at du skal bruke dine penger på noe han vil ha, når du selv ikke vil ha det. Anonymkode: 0e9fc...8b2 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #15 Skrevet 27. juli 2021 Slutte å ha delt matbudsjett? Anonymkode: 25b17...3e4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #16 Skrevet 27. juli 2021 Kjøp inn rimeligere pålegg og legg det i plastbokser, tviler på at han merker så mye forskjell siden billigmerkene er produsert hos de andre kjente merkene, noe de er forpliktet til. Anonymkode: d92fa...290
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #17 Skrevet 27. juli 2021 Selvfølgelig skal ikke han bestemme hva du skal bruke penger på! Hvis dere skal betale 50/50 skal du selvsagt også få bestemme prisnivået! Men spiser dere like mye? Anonymkode: a4181...f1f 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #18 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selvfølgelig skal ikke han bestemme hva du skal bruke penger på! Hvis dere skal betale 50/50 skal du selvsagt også få bestemme prisnivået! Men spiser dere like mye? Anonymkode: a4181...f1f Han spiser mer. Anonymkode: dd63d...27e
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #19 Skrevet 28. juli 2021 Det riktige spørsmålet her er ikke om du er smålig. Spørsmålene her er hvorfor han er uøkonomisk, sløser, ikke planlegger og mener du skal være med på å finansiere hans dårlig planlagte matinnkjøp. Anonymkode: 2e68f...dd0 2
Gjest Marte79 Skrevet 28. juli 2021 #20 Skrevet 28. juli 2021 Har det samme. Vi bytter med betaling av mat: én uke betaler jeg, neste uke han. Når jeg handler (og betaler) mat gjør jeg det som regel alene. Da havner kun nødvendige ting i handlevogn. Hvis han ønsker noe spesielt ja da tar han turen til matbutikken selv og kjøper det han vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå