AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #1 Skrevet 27. juli 2021 De mener det er så lite fødselsdepresjon i Nepal fordi der er det tradisjon at nybakte mødre drar hjem med babyen til moren sin i starten. Får/ fikk dere mye hjelp av deres mamma de første månedene med baby? Synes dere man kan forvente at mor stiller opp og avlaster litt? En sosionom på sykehuset jeg fødte på spurte om ikke moren min kunne komme og bistå meg litt da jeg var så utslitt og samboer jobber så mye. Men jeg føler jeg plager henne om jeg spør, liksom at sånn gjør vi det ikke i Norge. Hva er deres erfaringer? Anonymkode: a2956...3d5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #2 Skrevet 27. juli 2021 Det er en menneskeskapt ting. Anonymkode: 0abde...030
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #3 Skrevet 27. juli 2021 Jeg syns det er kjempe synd at vi ikke hjelper hverandre mer i vår kultur! Det gjelder storfamilien, naboer, venner osv. Har selv hatt fødselsdepresjon da jeg fikk første baby og husker ennå hvor isolert og alene jeg følte meg. Bare jeg, baby og mannen min (som var på jobb om dagene) og livet var plutselig snudd på hodet. Vi har stort nettverket rundt oss, men de ville helst komme på besøk og bli oppvartet, desverre. Det sies jo «it takes a village to raise a child» men her er liksom landsbyen byttet ut med offentlige institusjoner; barnehage og skole/sfo. Det samme gjelder jo eldreomsorgen for eksempel. Vi trenger mere varme og omsorg for hverandre. Jeg tror også at denne «baksiden» av kulturen/samfunnet vårt bidrar sterkt til at det fødes så få barn her til lands. Kombinert med flere faktorer såklart. Blant annet at begge foreldre stort sett jobbet fullt, det kreves mer å oppdra og følge opp ett barn i dag etc. Anonymkode: 9b1e5...300 11
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #4 Skrevet 27. juli 2021 Ta det opp med de nybaktemødrene som ikke vil ha besøk, ikke de som ikke drar på besøk. Anonymkode: 5dae7...d7b 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #5 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg syns det er kjempe synd at vi ikke hjelper hverandre mer i vår kultur! Det gjelder storfamilien, naboer, venner osv. Har selv hatt fødselsdepresjon da jeg fikk første baby og husker ennå hvor isolert og alene jeg følte meg. Bare jeg, baby og mannen min (som var på jobb om dagene) og livet var plutselig snudd på hodet. Vi har stort nettverket rundt oss, men de ville helst komme på besøk og bli oppvartet, desverre. Det sies jo «it takes a village to raise a child» men her er liksom landsbyen byttet ut med offentlige institusjoner; barnehage og skole/sfo. Det samme gjelder jo eldreomsorgen for eksempel. Vi trenger mere varme og omsorg for hverandre. Jeg tror også at denne «baksiden» av kulturen/samfunnet vårt bidrar sterkt til at det fødes så få barn her til lands. Kombinert med flere faktorer såklart. Blant annet at begge foreldre stort sett jobbet fullt, det kreves mer å oppdra og følge opp ett barn i dag etc. Anonymkode: 9b1e5...300 Ja jeg er så enig med deg. Min mann kommer fra en kultur hvor familie stepper inn. Hans mor ville så gjerne komme og hjelpe meg, men kunne ikke pga innreiserestriksjoner. Hun er helt oppgitt over min mor som er pensjonist og kun trenger sitte på tog i knappe 4 timer for å komme hit og hjelpe meg litt. Er utmattet, krangler med samboer hele tiden( som MÅ på jobb) og føler jeg nesten kollapser. Men min mor som er pensjonist og sender bilder fra bedagelige sykkelturer og svaberg tok en weekendtur hit. Det var alt. Hun vet jeg sliter. Men i kulturen vår skal man klare seg selv og la pensjonistene få kose seg i fred. Vi som er foreldre i dag kan se langt etter den pensjonisttilværelsen de har. Vi må nok jobbe til vi er 75 for å heve samme inntekten lærte jeg på et kurs. Jeg er så så så ufattelig enig med deg. Og resultatetet er ja, at folk knapt orker å få barn mer. For alle tenker kun på seg selv. Her renner besøkene inn også, for å vartes opp. Jeg er så lei, har lyst å skrike ut at jeg orker ikke mer. Kan noen snart hjelpe meg?? Anonymkode: a2956...3d5 5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #6 Skrevet 27. juli 2021 Nei, men tror hun mentalt hadde pakka kofferten og var klar for å sette seg i bilen( bor 5-6 timers kjøring unna) hvis jeg hadde spurt! Dessverre var jeg for sliten til at jeg orka tanken på å ha andre enn samboer der mer enn et par timer. Laga mat og vaska hus de gangene hun fikk lov å komme, da (fikk på et tidspunkt telefon/melding: «nå kommer jeg uansett hva du sier», fordi hun var så bekymra for meg). Anonymkode: 0ea1e...73b 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #7 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, men tror hun mentalt hadde pakka kofferten og var klar for å sette seg i bilen( bor 5-6 timers kjøring unna) hvis jeg hadde spurt! Dessverre var jeg for sliten til at jeg orka tanken på å ha andre enn samboer der mer enn et par timer. Laga mat og vaska hus de gangene hun fikk lov å komme, da (fikk på et tidspunkt telefon/melding: «nå kommer jeg uansett hva du sier», fordi hun var så bekymra for meg). Anonymkode: 0ea1e...73b Heldig du. En god mor. Anonymkode: a2956...3d5 5
Vera Skrevet 27. juli 2021 #8 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er en menneskeskapt ting. Anonymkode: 0abde...030 Atte hva er menneskeskapt?
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #9 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Heldig du. En god mor. Anonymkode: a2956...3d5 Veldig heldig! Veldig takknemlig! Vet at både foreldre og svigerforeldre stiller opp hvis vi bare ber om hjelp! Anonymkode: 0ea1e...73b 2
Vera Skrevet 27. juli 2021 #10 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, men tror hun mentalt hadde pakka kofferten og var klar for å sette seg i bilen( bor 5-6 timers kjøring unna) hvis jeg hadde spurt! Dessverre var jeg for sliten til at jeg orka tanken på å ha andre enn samboer der mer enn et par timer. Laga mat og vaska hus de gangene hun fikk lov å komme, da (fikk på et tidspunkt telefon/melding: «nå kommer jeg uansett hva du sier», fordi hun var så bekymra for meg). Anonymkode: 0ea1e...73b Slik er min mor også ❤️ Og slik var min svigermor (men henne mistet vi så altfor tidlig). Jeg tror det handler mye om egen innstilling. Jeg husker min svigermor var livredd for å tråkke over grenser, og holdt seg i bakgrunnen. Helt til jeg sa - hør her, dette kan du bedre enn meg. Du har oppfostret 3 fantastiske mennesker. Jeg håper barna mine blir som dem. Da smeltet hun fullstendig, og freste rundt med støvsuger og klesvask når hun var på besøk 😅 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #11 Skrevet 27. juli 2021 Fødselsdepresjon er ikke bare pga. man er alene med en baby. Man kan ha en 100% fult støttende mann som er der, hele tiden, og fortsatt så skjer det. Kanskje ekstra hjelp kan hjelpe for noen, men mange ville fortsatt fått fødselsdepresjonen. Anonymkode: 7ec9a...79a
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #12 Skrevet 27. juli 2021 I Nepal finnes ikke fødselsdepresjon (haha) fordi folk ikke kan legge seg nedpå å sture og tro de får betalt av staten. I fattige land må folk ta seg sammen og jobb og forsørge familien uavhengig av om de har fødselsdepresjon, bekkenløsning, sårt underliv eller er trøtt og sliten. Luksusen med å bli syk for alt mulig og legge seg nedpå er forbeholdt rike land med et velferdssystem som betaler for det. De har ikke ME eller fibromyalgi i Nepal heller, merkelig det der. Anonymkode: 8da7e...30a 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #13 Skrevet 27. juli 2021 Vera skrev (7 minutter siden): Atte hva er menneskeskapt? Fødselsdepr. Om en sammenligner med Nepal, ser en dette. Anonymkode: 0abde...030
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #14 Skrevet 27. juli 2021 Ringer mine barn og sier de trenger hjelp når de har spedbarn i huset vil jeg strekke meg langt for å bistå. Trenger de hjelp til matlaging, hagearbeid, pass av eldre søsken, husarbeid, holde orden på papirarbeid, handle: u name it, i fix it. Anonymkode: aaf3e...c70 4
Vera Skrevet 27. juli 2021 #15 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fødselsdepr. Om en sammenligner med Nepal, ser en dette. Anonymkode: 0abde...030 Jøss. Så de millionene av mennesker som tar livet sitt hvert år pga depresjon/fødselsdepresjon (eller i verste fall tar livet av barnet sitt) - det er bare tull og reinspikka tøys? 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #16 Skrevet 27. juli 2021 Vera skrev (Akkurat nå): Jøss. Så de millionene av mennesker som tar livet sitt hvert år pga depresjon/fødselsdepresjon (eller i verste fall tar livet av barnet sitt) - det er bare tull og reinspikka tøys? Nei. Hvor tar du det fra? Anonymkode: 0abde...030
Vera Skrevet 27. juli 2021 #17 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Hvor tar du det fra? Anonymkode: 0abde...030 Du sier jo at sykdommen er menneskeskapt. Jeg tolker det som at du mener sykdommen ikke finnes. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #18 Skrevet 27. juli 2021 Vera skrev (Akkurat nå): Du sier jo at sykdommen er menneskeskapt. Jeg tolker det som at du mener sykdommen ikke finnes. Da tolker du feil. Du må sammenligne Nepal med resten og se hva som er forskjellen. Den forskjellen er det mennesket som skaper. Anonymkode: 0abde...030
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #19 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ringer mine barn og sier de trenger hjelp når de har spedbarn i huset vil jeg strekke meg langt for å bistå. Trenger de hjelp til matlaging, hagearbeid, pass av eldre søsken, husarbeid, holde orden på papirarbeid, handle: u name it, i fix it. Anonymkode: aaf3e...c70 Du er en engel ❤️ Anonymkode: a2956...3d5 2
Vera Skrevet 27. juli 2021 #20 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da tolker du feil. Du må sammenligne Nepal med resten og se hva som er forskjellen. Den forskjellen er det mennesket som skaper. Anonymkode: 0abde...030 Hmm, mener du at fødselsdepresjon også finnes i Nepal - men blir kamuflert av fattigdom, fordi man ikke kan velge å legge seg ned?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå