AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #1 Del Skrevet 27. juli 2021 Jeg tenker på de som er oppvokst der? Jeg hørte for en tid siden et intervju med en thailandsk jente som var delvis oppvokst der. Hun snakket nordlandsdialekt. Så var det en yngre jente, med thailandsk mor og stefar fra Nordland, som snakket helt østlandsk. Hva ender de opp med å prate de som bor der? Anonymkode: f20b1...30c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 27. juli 2021 #2 Del Skrevet 27. juli 2021 Ingen Det er interessant fordi Svalbard ikke har noen lokal dialekt. Språksamfunnet på øygruppen kjennetegnes i stedet av dialektal variasjon. Den norske befolkningen på Svalbard kommer fra hele Norge, og den gjennomsnittlige botiden er kort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #3 Del Skrevet 27. juli 2021 Athena79 skrev (3 timer siden): Ingen Det er interessant fordi Svalbard ikke har noen lokal dialekt. Språksamfunnet på øygruppen kjennetegnes i stedet av dialektal variasjon. Den norske befolkningen på Svalbard kommer fra hele Norge, og den gjennomsnittlige botiden er kort Men barna som vokser opp der må jo få en eller annen dialekt eller?? Anonymkode: f20b1...30c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #4 Del Skrevet 27. juli 2021 Svalbarskt Anonymkode: f483b...fd2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 27. juli 2021 #5 Del Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men barna som vokser opp der må jo få en eller annen dialekt eller?? Anonymkode: f20b1...30c De blir vel påvirket av de de omgås. Altså sine foreldre og f.eks. ansatte i barnehagen og venners foreldre.. Som kan ha vidt ulike dialekter. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 27. juli 2021 #6 Del Skrevet 27. juli 2021 De snakker spitsbergensk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #7 Del Skrevet 27. juli 2021 Jeg har ei venninne som bodde på Svalbard i noen år. De har tre barn som gikk i barnehage og/ eller tidlig grunnskole de årene. Barna snakket vidt forskjellige dialekter - en snakket kav bergensk, en var nordlending og siste snakket ganske standard østlandsk. Helt merkelig egentlig, da min venninne og hennes mann er sørlendinger. 😅 Nå er barna i tenårene og har bodd på sørlandet i noen år. Det er kun «østlendingen» som har holdt på dialekten. Anonymkode: 26dd2...6df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #8 Del Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har ei venninne som bodde på Svalbard i noen år. De har tre barn som gikk i barnehage og/ eller tidlig grunnskole de årene. Barna snakket vidt forskjellige dialekter - en snakket kav bergensk, en var nordlending og siste snakket ganske standard østlandsk. Helt merkelig egentlig, da min venninne og hennes mann er sørlendinger. 😅 Nå er barna i tenårene og har bodd på sørlandet i noen år. Det er kun «østlendingen» som har holdt på dialekten. Anonymkode: 26dd2...6df Interessant. Hvor bodde de før Svalbard? Er sammensetningen av folk likt fordelt. eller det en opphopning av folk fra nord? Anonymkode: f20b1...30c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå