Gå til innhold

Skal starte med Ozempic. Noen som har råd om denne og kan si noe om erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er overvektig og legen min sier jeg kan begynne med noe som heter ozempic. Han hopper over mysimba hos meg pga så mange har kjipe bivirkninger. Jeg er spent på dette. sprøyte en dag i uken. like dyrt som mysimba. men annet virkemiddel. noen her med erfaring? hvordan var det å starte? hva slags forskjell merker du? ift sult, søtsug osv? tror den skal holde blodsukker stabilt og gjøre metthetsfølelsen sterkere,. Vil gjerne vite mer om vektnedgang dersom du har erfaring :) 

Anonymkode: 3ce5d...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det gikk greit å starte, matlysten ble omtrent borte og følte meg mett nesten hele tiden. Vær forberedt på kjipe bivirkninger, her har det vært mye oppkast, diaré og magesmerter. Jeg synes det positive veier opp for det negative, da. Lykke til!

Anonymkode: 5d64f...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt plagsomme bivirkninger. Det var så ille at jeg vurderte å slutte. Men ikke la deg skremme av det. Hvis en av ti får bivirkninger, er det fremdeles 9 det går bra for.

Men kvalme og mageproblemer (kan få diare eller treg mage) er vanlig.

Jeg hadde også kommet så høyt i blodsukker at jeg var i grensen for diabetes 2.

Første sprøyte var helt forferdelig. Jeg hadde tomme isbokser stående så jeg kunne kaste opp i de hvis jeg ikke rakk toalettet.

Jeg ringte legen etter den uken for å høre om det virkelig skulle være sånn. Jeg tok en pause på en uke før jeg tok neste sprøyte, og det gikk bedre. Jeg har selvsagt ikke matlyst når jeg kaster opp, haha. Men når jeg ikke er kvalm, spiser jeg mindre. Før brukte jeg å spise to sommerkoteletter, 3 poteter, et par skjeer potetsalat og vanlig salat. Nå ble det 1 sommerkotelett, en potet, ikke potetsalat, bare vanlig salat. Jeg klarte ikke å spise opp alt. Og jeg tok den aller minste koteletten. Jordbær til dessert orket jeg slett ikke. Jeg passer også på å ikke spise kveldsmat, for jeg har det ikke godt hvis jeg sover med mat i magen. Jeg føler meg uvel og får oppstøt

Jeg har gått ned 20 kilo siden 19. april. Jeg tar sprøyten mandag, og merker at jeg er litt mer sulten fredag - søndag. Jeg kan spise pizza, men mindre enn før, litt sjokolade eller is. Jeg hadde et platå etter at jeg gikk ned 17 kilo, før det løsnet igjen.

Jeg vil ta Ozempic fordi jeg har vært overvektig i så mange år og klarer ikke å spise mindre. Det var dette eller operere magesekken så jeg ikke får plass til mat. Men jeg synes det er bedre å ikke operere. Jeg har hørt at de som er fedmeoperert kan få heftige bivirkninger også, og det kan ikke reverseres.

Endret av ops2
Endret noen ord for å klargjøre
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ops2 skrev (2 timer siden):

Jeg har også hatt plagsomme bivirkninger. Det var så ille at jeg vurderte å slutte. Men ikke la deg skremme av det. Hvis en av ti får bivirkninger, er det fremdeles 9 det går bra for.

Men kvalme og mageproblemer (kan få diare eller treg mage) er vanlig.

Jeg hadde også kommet så høyt i blodsukker at jeg var i grensen for diabetes 2.

Første sprøyte var helt forferdelig. Jeg hadde tomme isbokser stående så jeg kunne kaste opp i de hvis jeg ikke rakk toalettet.

Jeg ringte legen etter den uken for å høre om det virkelig skulle være sånn. Jeg tok en pause på en uke før jeg tok neste sprøyte, og det gikk bedre. Jeg har selvsagt ikke matlyst når jeg kaster opp, haha. Men når jeg ikke er kvalm, spiser jeg mindre. Før brukte jeg å spise to sommerkoteletter, 3 poteter, et par skjeer potetsalat og vanlig salat. Nå ble det 1 sommerkotelett, en potet, ikke potetsalat, bare vanlig salat. Jeg klarte ikke å spise opp alt. Og jeg tok den aller minste koteletten. Jordbær til dessert orket jeg slett ikke. Jeg passer også på å ikke spise kveldsmat, for jeg har det ikke godt hvis jeg sover med mat i magen. Jeg føler meg uvel og får oppstøt

Jeg har gått ned 20 kilo siden 19. april. Jeg tar sprøyten mandag, og merker at jeg er litt mer sulten fredag - søndag. Jeg kan spise pizza, men mindre enn før, litt sjokolade eller is. Jeg hadde et platå etter at jeg gikk ned 17 kilo, før det løsnet igjen.

Jeg vil ta Ozempic fordi jeg har vært overvektig i så mange år og klarer ikke å spise mindre. Det var dette eller operere magesekken så jeg ikke får plass til mat. Men jeg synes det er bedre å ikke operere. Jeg har hørt at de som er fedmeoperert kan få heftige bivirkninger også, og det kan ikke reverseres.

Det er jo knallbra, den har jo gjort underverker for deg da. Er det fordi du var på grensen til diabetes at de ikke ble Saxenda eller var det andre grunner for det?

Anonymkode: 90f13...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo knallbra, den har jo gjort underverker for deg da. Er det fordi du var på grensen til diabetes at de ikke ble Saxenda eller var det andre grunner for det?

Anonymkode: 90f13...0e1

Jeg spurte ikke hvorfor på fedmepoliklinikken. Legen sa at blodsukkeret mitt viste nå diabetes 2, og sa straks at jeg skulle bruke Ozempic. Etterpå har jeg lest opp litt, og virkestoffet i Ozempic er visst enda bedre enn i Saxenda. To ganger større effekt med Semaglutid enn Liraglutid, som brukes i Saxenda. https://forskning.no/medisiner-overvekt/ny-slankemedisin-med-imponerende-resultater/1831091

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/en-ukentlig-sproyte-mot-overvekt-og-fedme/

Semaglutid er en glukagonliknende peptid-1 (GLP-1) analog som er godkjent i doser opptil 1 mg gitt subkutant en gang i uken i behandlingen av type 2-diabetes. Denne behandlingen reduserer risikoen for kardiovaskulære hendelser hos personer med type 2-diabetes og kardiovaskulær sykdom. I en tidligere fase 2-studie førte semaglutid til vekttap hos personer med type 2-diabetes og blant voksne med fedme

Saxenda tar man hver dag, Ozempic en gang i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for alle svar. Jeg begynner på ozempic imorgen. Legen ba meg ta lactulose daglig for å forebygge forstoppelse. Når merket dere bivirkningene kom? Og går de over etterhvert? 

20 kg ned på tre mndr er fantastisk! 👍 

Hva med du andre her? Vektnedgang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Takk for alle svar. Jeg begynner på ozempic imorgen. Legen ba meg ta lactulose daglig for å forebygge forstoppelse. Når merket dere bivirkningene kom? Og går de over etterhvert? 

20 kg ned på tre mndr er fantastisk! 👍 

Hva med du andre her? Vektnedgang? 

Bivirkningene kom ikke før jeg var oppe i 0,5mg, så etter fire uker. De har ikke gått over enda, men blir mildere. Skikkelig ille de første to dagene etter jeg har satt sprøyten, også blir det gradvis bedre frem til neste sprøyte. Laktulose ja, jeg har slitt med diaré, men det er sikkert individuelt. 
Litt usikker på nøyaktig vektnedgang, men har blitt mindre og blodsukkeret er bedre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Bivirkningene kom ikke før jeg var oppe i 0,5mg, så etter fire uker. De har ikke gått over enda, men blir mildere. Skikkelig ille de første to dagene etter jeg har satt sprøyten, også blir det gradvis bedre frem til neste sprøyte. Laktulose ja, jeg har slitt med diaré, men det er sikkert individuelt. 
Litt usikker på nøyaktig vektnedgang, men har blitt mindre og blodsukkeret er bedre :) 

Uff jeg vet ikke hva som er verst, diare eller forstoppelse...men legen ville vel at jeg skulle helgardere meg. Godt å høre bivirkningene avtar noe, da...Er det da slik at jeg bør vurdere hvilken dag jeg setter sprøyten, siden de første dagene er verst? Kanskje fredag er smart, siden jeg fint klarer spise ok på hverdager, men fråtser eller spiser uklokt i helgene....så om jeg ble kvalm e.l i helgen, så er det kanskje like greit...? på den annen side  er det jo da jeg har barna og tid for dem...sukk...Noen råd på det? Godt å høre du er blitt mindre og at blodsukkeret er bedre! Good for you :) Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uff jeg vet ikke hva som er verst, diare eller forstoppelse...men legen ville vel at jeg skulle helgardere meg. Godt å høre bivirkningene avtar noe, da...Er det da slik at jeg bør vurdere hvilken dag jeg setter sprøyten, siden de første dagene er verst? Kanskje fredag er smart, siden jeg fint klarer spise ok på hverdager, men fråtser eller spiser uklokt i helgene....så om jeg ble kvalm e.l i helgen, så er det kanskje like greit...? på den annen side  er det jo da jeg har barna og tid for dem...sukk...Noen råd på det? Godt å høre du er blitt mindre og at blodsukkeret er bedre! Good for you :) Lykke til! 

Hehe, bare husk om du får diaré - drikk nok! Jeg var for dårlig på det og med 30 grader gikk jeg nesten i bakken og tisset omtrent svart.
Jeg har valgt torsdager, av samme grunn du tenker. Fungerer greit nå som jeg har hatt hjemmekontor(før ferien) verste dagen på fredagen også ikke orke noe særlig i helgen😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...