Gå til innhold

Fremovervendt bilstol til barn 1,5 år.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tenker det samme om dem som jeg tenker om de som kjører om bord i ferga med ungen på fanget: idioter. (Er det et sted du må være forberedt på å bråbremse er det når du kjører inn på ei ferge, folk vimser over hele bildekket uten å se seg for, og plutselig er det en tulling som åpner bildøra uten å se om det kommer noen i feltet ved siden av.)

Anonymkode: 4ffc4...d86

Ved ombordkjøring så er vel hastigheten tilnærmet gangfart så da blir det lite bevegelses energi ved bråstopp.

Men det sagt så er jeg enig i at alle skal være forsvarlig fastspent under enhver biltur uansett om den er kort eller lang. Og at en skal ha små barn bakovervendt så lenge som mulig. 

Selv snudde jeg yngste litt tidligere enn ønskelig fordi hun tok av seg deler av selen selv. (Prøvde det meste som god stramming av sele uten tykk genser/tynn jakke under, ekstra reimer...) 

Har hørt om de som konsekvent har barnet fremovervendt fordi det var % vis størst sjanse for påkjørsel bakfra. Noe som gir lite mening da kollisjonshastigheten er større ved front kollisjon vs påkjørsel bakfra.

Om de som i TS fremstilling kun har valgt å snu setet fordi de ønsker større plass til seg selv i framsetet tenker jeg at disse foreldrene desverre ikke ser alvoret av en evt konsekvens av sitt valg. Og ja, tenker nok at de er en smule korka dum. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Skal man slutte å lage tråder om noe som er diskutert før, er det bare å legge ned kvinneguiden.

Ja det er sant:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Snudde også mine tidlig for de var bilsyke. Er kanskje ikke like trygt men skiller ikke veldig mye i «trygghet» om dere leser testene riktig. Vi kjørte i tillegg veldig lite nettopp pga bilsyken.

Anonymkode: 919ef...57a

Det du skriver er helt feil. Det er stor forskjell. Se under.

Bakovervendt

Når barnet sitter bakovervendt blir kroppen og hodet presset mot seteryggen ved en frontkollisjon. Kreftene blir derfor fordelt over en større flate slik og belastningen blir mindre for hode og nakke.

Forovervendt

Når barnet sitter med kjøreretningen, vil nakke og hode få stor bevegelse i en frontkollisjon, fordi hodet kastes frem mens kroppen holdes fast av selene i barnesetet. Nakkemusklene kan overstrekkes slik at det gir varig mén. Barnet får også i tillegg en kraftig tilbakesleng med ny belastning på nakke og hodet.

Effekt av ulike beskyttelsessytemer:

• Bakovervendt barnesete 90-95 %
  • Forovervendt barnesete/bilpute 50-60 %
  • Bilbelte for barn under 10 år 20-30 %
  • Bilbelte for voksne 50-60 %

Denne tabellen viser hvilken skadereduserende effekt de ulike løsningene har, sammenlignet med å sitte usikret. ( Kilde: Folksam)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er Auris den romsligere bilen du har eid? Den er jo så liten og trang!

Anonymkode: 80eb9...5bf

Snakker ikke om de små med kombi kupé men de større stasjonsvognene. Disse er faktisk svært romslige. Ingen jeg kjenner har plass til 2 stk bilbur til 3 hunder på 50 kg i sine biler, det har jeg. God benplass ift alt bortsett fra digre amerikanske veteraner. Nevn gjerne en vanlig familiebil som er mye romsligere enn Auris. Jeg kommer ikke på noen. 

Anonymkode: 3c1d1...f03

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor må en med epilepsi sitte fremovervendt? Man må uansett passes på og trenger en voksen med seg i baksetet, for å følge med at luftveier er frie. Hvis man har anfall ofte så antar jeg at foreldre får mulighet til å alltid være to i bilen, eller drosje.

Anonymkode: cc511...d32

Å du tror verden fungerer sånn? Du får leve videre i din lille rosa boble du

Anonymkode: 60436...b6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2021 den 19.15):

Har hatt barn med gips i bakovervendt, like store problemer å benytte bilsete fremover med gips som bakover. Man må lese og fikse og justere til det går.

Anonymkode: cc511...d32

Det er jo umulig å få bøyd gipsede ben da, så bakover er fysisk umulig. Enig i at det ikke bare er lett fremmover heller, men mulig er det. 

Anonymkode: 687d3...44f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...