Gå til innhold

Be om avdragsfrihet for å jobbe mindre? Alene med små barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært delvis sykemeldt over tid men har begynt å full stilling igjen. Jeg er alene med små barn og sliter med å få hverdagen til å fungere, og er redd for å gå på en smell igjen.

Jeg eier bolig og vurderer å søke om avdragsfrihet for å kunne jobbe redusert et halvt år/år for å komme over kneika. Er sikker på at banken vil godta da jeg har god EK i boligen.

Noen andre som har gjort liknende? Vet ikke hva annet jeg kan gjøre, for kjenner at jeg trenger å prioritere helsa og å være der for barna mine.

Anonymkode: 7f270...c66

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skummelt å gå ned i stilling om helsen ikke er 100 %.

Anonymkode: 8ce4e...b23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skummelt å gå ned i stilling om helsen ikke er 100 %.

Anonymkode: 8ce4e...b23

Helt enig, men jeg er offentlig ansatt og har krav på midlertidig redusert stilling pga omsorg for barn. Jeg vil likevel beholde min 100% stilling, men få permisjon (man kan max søke ett år av gangen, jeg tenkte å søke 6 mnd av gangen.)

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om helsen ikke tillater 100% stilling er det sykemelding eller trygd.

Du burde ikke gå ned i stilling pga helsen uten disse tingene, da dette vil bli svært ugunstig om du eventuelt blir 100% trygdet.

Anonymkode: 4b1dc...085

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du burde ikke gå ned i stilling pga helsen uten disse tingene, da dette vil bli svært ugunstig om du eventuelt blir 100% trygdet.

Enig! Jeg gikk ned i stilling pga diffuse men plagsomme helsetilstander. Har angret bittert. Sitter som minsteufør med mine 9 diagnoser nå. Med store utg til medisin og tannlege.

Anonymkode: f5543...ff7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har valgt å søke permisjon fra deler av stillingen min for å få mer overskudd til barna og meg selv. Fikk «tilbud» om sykemelding, var helt utbrent, men orket ikke baksnakkingen som kommer med sykemelding (jobbet i helsevesenet) . Ønsket å bli møtt med et smil når jeg traff noen ute, ikke skulming og «klarer du dette klarer du jobbe».  
Har vært flinkere til å ikke kjøpe unødvendige ting, og tenker at «alt går for en periode av livet». Angrer ikke, har det absolutt bedre. :)

Anonymkode: 3cb2c...6fc

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å slite med å få hverdagen til å strekke til er ikke en sykdom. Alle kan ikke løpe og sykemelde seg når man er sliten. Nettopp derfor finnes det ordning i det offentlige som ts skisserer, omsorgspermisjon over en kortere periode.

Og avdragsfrihet er null stress å fikse.

Endret av Anonym90059005
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sykmelde deg 50%, søke full avdragsfrihet og samtidig ha din fulle 10% stilling den dagen du friskmelder deg igjen. Da taper du hverken penger eller prosenter av stillingen din.

Jeg gjorde dette selv og det hjalp enormt økonomisk og psykisk.

Anonymkode: aad52...ab9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Helt enig, men jeg er offentlig ansatt og har krav på midlertidig redusert stilling pga omsorg for barn. Jeg vil likevel beholde min 100% stilling, men få permisjon (man kan max søke ett år av gangen, jeg tenkte å søke 6 mnd av gangen.)

ts

Jeg synes det høres ut som en god ide i din situasjon for en periode. Jobbe kan du gjøre senere.

Anonymkode: 23a0d...add

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan sykmelde deg 50%, søke full avdragsfrihet og samtidig ha din fulle 10% stilling den dagen du friskmelder deg igjen. Da taper du hverken penger eller prosenter av stillingen din.

Jeg har vært delvis sykemeldt i nesten ett år og er ikke syk lenger, så legen kan ikke sykemelde meg.

Behovet for å jobbe redusert er for å klare hverdagen bedre og få mer overskudd, slik at jeg ikke skal bli syk igjen bl.a.

ts

AnonymBruker
Skrevet
Anonym90059005 skrev (1 time siden):

Å slite med å få hverdagen til å strekke til er ikke en sykdom. Alle kan ikke løpe og sykemelde seg når man er sliten. Nettopp derfor finnes det ordning i det offentlige som ts skisserer, omsorgspermisjon over en kortere periode.

Og avdragsfrihet er null stress å fikse.

Ikke alle kan løpe å få omsorgspermisjon når man er sliten heller, da hadde ikke samfunnet gått rundt. Når det er sagt så bør man gjøre det dersom man faktisk er på vei til å bli syk før det er for sent. 

Anonymkode: 8cc2a...178

AnonymBruker
Skrevet

Avdragsfrihet er alltid smart uavhengig av om du skal jobbe mindre eller ikke

Anonymkode: 38e46...c41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Feil, ts kan ikke velge å sykemelde seg. Lege avgjør om hun har krav på sykemelding. En sykemelding skal skyldes faktisk sykdom og ikke at hverdagen er vanskelig å få til å gå opp. 

Å jobbe redusert en periode samtidig som man har avdragsfrihet høres ut som er grei plan. Håper det går bra med deg, ts. 

Anonymkode: c8421...573

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Avdragsfrihet er alltid smart uavhengig av om du skal jobbe mindre eller ikke

Ikke gunstig å betale ned lån mener du? Kjenner ikke til noen banker som lar kundene bare betale renter🤔

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke gunstig å betale ned lån mener du? Kjenner ikke til noen banker som lar kundene bare betale renter🤔

Så og si alle banker tilbyr avdragsfrihet på sine lån. Har hatt det i snart 18 år jeg nå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...