Gå til innhold

Hvor ofte leker ditt barn med venner i sommerferien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier, så lurer jeg på hva som er normalt her. 

Nevøen min er snart 7 år, og har vært hjemme i sommerferien. De finner på ting hjemme, det er ikke det, men jeg synes å huske at da jeg selv var liten, så lekte jeg masse med venner i sommerferien. Vi kunne ha overnattinger, og leke sammen hele dagen. Har så gode minner fra det. Har dette forandret seg, er det kanskje ikke så vanlig lenger?

Jeg har et godt forhold til han og min søster, som er moren hans, og er veldig glad i de, men ble bare litt nysgjerrig på dette, og vet ikke helt om jeg skal blande meg og spørre søsteren min. Forsto det sånn at han ikke har lekt en eneste dag med venner, verken blitt bedt bort, eller bedt noen til seg.

Så, hvor ofte leker ditt barn i samme alder med venner når han/hun er hjemme i ferien?

Anonymkode: 9e538...243

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det varierte jo, kommer jo an på når man er pp ferie osv

Ene året var det knapt nok noen fordi alle var på ferie da vi var hjemme og omvendt 

Anonymkode: f64c9...681

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det skjer mye i ferien og det er ikke nødvendigvis en tid hvor man er mye hjemme. Her har barna vært på hytta vår, vi har besøkt tante og onkel ved deres hytte, vi har besøk besteforeldre  på andre siden av landet. De har blitt med en annen tante for å besøke oldeforeldre på deres sommerhytte. De har vært på hver sin leir (de får alltid velge hver sin hver sommer), så skal vi en tur til Kristiansand og Dyreparken. Mye farting på vennene til barna og så hadde vært kjedelig for dem om vi bare skulle vært hjemme. 

Anonymkode: 202b7...ebc

AnonymBruker
Skrevet

Den ene vennen er barnet mitt med en times tid ca annenhver dag i ukedagene. De reiser ofte bort i helgene. Den andre vennen har barnet mitt vært med to ganger i ferien. Tror mye kommer an på sosio-økonomisk status her. Har man svært god økonomi er man vel mye mer bortreist, og mer hjemme hvis motsatt. Nå har barnet vært med et søskenbarn i noen dager. Så det er litt forskjellig.

Anonymkode: 9362a...022

Skrevet

Er ute med vennene nesten hver dag men vi bor i by og har all verdens muligheter.

Hadde vel en uke der han ikke var med noen av vennene for de var borte og/eller han måtte bli med på mitt opplegg. 😁

Har flere venninner som har slitt med at barna ikke har hatt noen å være med så er ikke helt uvanlig heller. 

Vi hadde og et år der vi ikke traff noen av de fra skolen for vi var bortreist eller hadde andre planer når han var litt yngre. Sånn er det av og til.

De vennene som er mest opptatt på sommeren er de som har foreldre som har etablert seg med nye partnere. Da har de plutselig 4 sett "besteforeldre" de må besøke. De ser vi sjelden noe til.😅

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nevøen min er snart 7 år, og har vært hjemme i sommerferien. De finner på ting hjemme, det er ikke det, men jeg synes å huske at da jeg selv var liten, så lekte jeg masse med venner i sommerferien. Vi kunne ha overnattinger, og leke sammen hele dagen. Har så gode minner fra det. Har dette forandret seg, er det kanskje ikke så vanlig lenger?

Jeg har et godt forhold til han og min søster, som er moren hans, og er veldig glad i de, men ble bare litt nysgjerrig på dette, og vet ikke helt om jeg skal blande meg og spørre søsteren min. Forsto det sånn at han ikke har lekt en eneste dag med venner, verken blitt bedt bort, eller bedt noen til seg.

Så, hvor ofte leker ditt barn i samme alder med venner når han/hun er hjemme i ferien?

Det er helt håpløst for tiden. Alt må avtales i god tid i forveien. Ingen kan ta ting på sparket lenger. Ringer du på døra er det ikke sikkert de åpner en gang. Selv driter de i om de holder på å romsterer inne i huset og at du hører det. Du hører det ringer klart og tydelig på døra. Hvis noen åpner så kommer de med at det er bare en time til vi skal spise og kan ikke bli med ut for å leke mere i dag. For meg virker det som internett er et bedre sted enn ute i hagen noe også folkehelsa bekrefter.

Endret av Hr. Aktiv
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lite her også, det har vært lite anledning til det. Vi har vært på ferie i 2 uker, han har vært syk i to uker (kjedet seg mye da, men kunne jo ikke treffe noen), også har han vært på sommerskole 1 uke og er det denne uken også. Sommerskolen er mye fysisk aktivitet og ute hele dagen, så når han kommer hjem er han sliten og vil slappe av og spille. Og det får han velge selv når han har vært så mye aktiv ute. ;)

I fjor sommer hadde han mye ledig tid, men det var nesten aldri noen som ville være med ut og leke, så litt greit at han har mer å fylle dagene med denne sommeren. Han har fått noen nye venner på sommerskolen, så håper det varer og at noen av dem er mer interessert i å leke.

Anonymkode: 4b15f...62f

Skrevet (endret)
Amanda99 skrev (12 minutter siden):

Man trenger ikke gå ut for å være med venner. Man kan snakke med dem over Internett og spille online spill sammen.

Ja med dette skaper du trygge og gode sunne rammer rundt dine barn. 

Endret av Hr. Aktiv
Herregud!!
Skrevet

Veldig lite. De fleste, også vi, er bortreist deler av ferien og det er ikke alltid noen er hjemme samtidig som oss. Skal sies at våre sjelden savner vennene sine i ferien. Selv de ukene vi er hjemme holde vi vanligvis på med noe, er på dagstur et sted, på stranden og bader, på sykkeltur osv. Og de er tre så de har hverandre, det er nok annerledes for et enebarn-

AnonymBruker
Skrevet

17-åringen jobber mye, så blir ikke sp mye tid til venner. 14-åringen er en god del med venner, men hun jobber også. 10-åringen er med venner veldig ofte. Hun er supersosial. Det er flere av vennene som er hjemme, så ikke noe problem å finne noen å være sammen med. 

Anonymkode: b4e82...965

AnonymBruker
Skrevet

En 7 åring i dag er ikke like stor og selvstendig som en 7 åring i forrige generasjon. Vi er mye bortreist i feriene, men når vi er hjemme er min 10 åring mer hjemme enn min 8 åring. Det er fordi de er veldig forskjellige på hvor sosiale de vil være. Men begge er med venner nesten daglig. De er ikke sosiale på nett. 

Anonymkode: 2c040...e7c

AnonymBruker
Skrevet

Min snart syvåring har lekt med venner hver eneste dag vi har vært hjemme i ferien. Bor i et felt med masse barn, så alltid noen hjemme og leke med. 

Anonymkode: 89040...32e

Skrevet

Av mine tre barn er det kun ett som har hatt besøk. Men vi har vært på farten i fire av seks ferieuker, så det er ikke så rart det ikke har blitt så mye sosialisering.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

8uker ferie , der vi er vekkreist 2uker. Og på utflukter ,dagsturer og fjellturer eller bader. Men de er også mye med venner. Men en del er på ferie på forskjellige tider og da passer det ikke alltid å være med noen. Og noen er hos far eller besteforeldre osv og!   En del barn liker å være litt alene og så syns kanskje det er deilig med ro og fred og ferie?

Men noen må han vel være med eller finne på i ferien?

Anonymkode: be395...472

AnonymBruker
Skrevet

11-åringen har ikke så stor gjeng så hun er med venner når de er hjemme, ellers har hun og jeg funnet på noe. Et par uker var de ute 11-20 hver dag. 13-åringen har en stor gjeng på rundt 10 stk så det har hele tiden vært noen å finne på noe med, stranda, svømmehallen, fotballbanen, bowling, kino, sykkeltur, beachvolleybanen, båttur++. Tror han (med unntak av når vi har vært bortreist) har vært uten kompiser kun 2 dager på hele sommeren- da regnet det og de satt og spilte istedet. Da er de ute fra 14-22 og har vært mellom 3 og 10 gutter.  I fjor var han ikke like sosial, så det er gjerne både en aldersgreie og hvor mange venner man har. 11-åringen vil ikke ta kontakt med noen andre enn sin lille gruppe så hun vil bli underholdt, 13-åringen satser hver dag på at gjengen finner på noe.  

Anonymkode: f8f72...e31

AnonymBruker
Skrevet

Bor i nabolag med mange barn, samt gangavstand til klassevenner. Barna leker med venner så godt som hver dag hvis vi er hjemme. 

Anonymkode: 3579d...ae5

AnonymBruker
Skrevet

Har en 7-åring, og bestevenninnen bor like opp i gaten. Hvis begge er hjemme er de sammen stort sett daglig. Men, det var noen uker på midten hvor de var bortreist litt om hverandre og dermed ikke så hverandre. I og med at vi bor så nær ser vi om de er hjemme, og av og til leker de hele dagen og andre ganger i 30 min fordi det var all tiden man hadde før en av familiene skulle videre på et eller annet. Andre venner som bor lengre unna har det være lite kontakt med. En venninne har hun være med to ganger, ellers ingenting. 

5-åringen har ikke vært med venner i løpet av ferien (men har hengt på storesøster og venninnen hennes en del)

Anonymkode: 9b714...4b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-7-27 den 10.08):

Å slutt å bry deg om det du da. 

Her legger vi Ikke opp ferien for å leke med folk de ellers ser fem dager i uka! Vi har venner med barn, som barnet møter. 

Anonymkode: 4fcab...d23

AnonymBruker
Skrevet

Jeg orker ikke full av barn på beslk hver dag hele ferien. Heller ikke overnatting da gjestene står opp mange timer tidligere enn vi gjør

orker ikke være ferie barnevakt for andres barn når mitt barn ikke får være hos andre! 

Anonymkode: 6b313...224

AnonymBruker
Skrevet

Når vi har vært hjemme har han vel hatt besøk/ vært på besøk med/ hos venner hver dag. Han er 9 år (sosial og selvstendig  type) 

Anonymkode: 8723e...bfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...