Gjest Catwoman Skrevet 18. september 2005 #1 Skrevet 18. september 2005 Kjøpte en kilo valnøtter for en måneds tid siden av han "nøttermannen" på Karl Johan. De var nemlig på tilbud. Jaja, men en kilo valnøtter er mye. Holder valnøtter seg lenge? Det står jo selvfølgelig ikke noen datostempling på. Eller er det sånn at jeg må få brukt de opp innne rimelig tid? Vet nmelig ikke helt hva jeg eventelt kan lage av de.
Brunhilde Skrevet 18. september 2005 #2 Skrevet 18. september 2005 Brød med valnøtter i er veldig godt!
Gjest piaf Skrevet 18. september 2005 #3 Skrevet 18. september 2005 (endret) Jeg bruker valnøtter i salat med avocado, ruccola, andre grønne/røde salatblader og sitron/olivenoljedressing. Perfekt til lunsj med grovt brød til. Også fint å kombinere med noe søtt i en grønn salat, feks pære- eller eplebåter. Eller med bakte rødbeter (jeg er litt i rødbetmodus om dagen ). Valnøtter kan også brukes til pasta, feks i pestoliknende sauser. Her er et eksempel. Endret 18. september 2005 av piaf
LilleBille Skrevet 18. september 2005 #4 Skrevet 18. september 2005 Jeg lager mye valnøttbrød - eller fine rundstykker med valnøtter - eller steker skinkebiter, hvitløk, persille og og masse valnøtter og serverer det med pasta - det er kjempegodt.
Gjest gjesta Skrevet 18. september 2005 #5 Skrevet 18. september 2005 Aner ikke hvor lenge valnøtter holder seg, men kan absolutt anbefale hakkede valnøtter i brownies.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 18. september 2005 #6 Skrevet 18. september 2005 Valnøtter er også godt i en enkelt fruktsalat med youghurt og i pesto i stedet for pinjekjerner.
Gjest Gjesta Skrevet 18. september 2005 #7 Skrevet 18. september 2005 Jeg har laget pasta med kyllingfilet, vårløk, valnøtter og gorgonzola. Helt fantastisk.
skrue Skrevet 18. september 2005 #8 Skrevet 18. september 2005 Kjøpte en kilo valnøtter for en måneds tid siden av han "nøttermannen" på Karl Johan. De var nemlig på tilbud. Jaja, men en kilo valnøtter er mye. Holder valnøtter seg lenge? Det står jo selvfølgelig ikke noen datostempling på. Eller er det sånn at jeg må få brukt de opp innne rimelig tid? Vet nmelig ikke helt hva jeg eventelt kan lage av de. ← Mange har kommet med forslag til hva de kan brukes til. Om jeg kjøper en boks med valnøtter som er hermetisk lukket så setter jeg den i kjøleskapet etter at den er åpnet. Holder seg mange månder da (testet en gang ved at jeg fant noen bakerst i kjøleskapet etter lang lagring). Oppbevarer du dem kjølig så holder de seg iallefall ut dette året.
ashera Skrevet 18. september 2005 #9 Skrevet 18. september 2005 Ja, det er et poeng å oppbevare valnøtter i lukket pose eller boks, og de holder seg lenger hvis de blir oppbevart tørt og kjølig. Valnøtter inneholder som alle andre nøtter ganske mye fett, og fett vil harskne etter en tid. De er nok best dersom de ikke blir oppb evart lenger enn 1/2 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå