H345 Skrevet 27. juli 2021 #1 Skrevet 27. juli 2021 (endret) Hei, Vi er på utkikk etter vår første hund, og ønsker oss en type aktiv retriver. Vi har tidligere erfaring fra polarhunder, men synes disse er ofte vanskeligere å lese, ikke alltid like lekne, og ikke spesielt glad i apporterende aktiviteter og søk. (iallefall de vi har møtt og passet/testet ut). Vi ønsker oss en trygg og omgjengelig hund (mye trening for å oppnå dette er vi villig til). Vi ser for oss å ta masse kursing fra den er valp til den når et nivå hvor vi kan begynne å spesialisere oss litt mer. Våre interesser er relatert til søk og jakt, så om det blir blodspor, ettersøk, retriever jakt eller sniffe frem til kantareller er vi usikre på, men vi har et sterkt ønske om å kunne bruke hunden til noe. Vi ønsker på sikt å kunne ha den med på Fuglejakt og småvilt. Men lydighet, miljøtrening og introkurs til ulike aktiviteter vil bli prioritert de første årene. Den må også kunne ha et aktivitetsnivå som innebærer minst 2 timers tur + jogging/sykling da vi er to om denne hunden og går mye tur i skog og mark men i hverdagen blir det kanskje ikke langturer men mer intensiv fysisk aktivitet. Originalt hadde vi tenkt toller mye pga størrelse og at den er allsidig, men når vi har snakket med flere andre så har jakt golden titt og ofte blitt anbefalt. Men vi finner ikke så mye info, og veldig får oppdrettere som fokusere på en jakt golden som ikke nødvendigvis bare er til jakt. Er det noen som er eier, jobbet med, kjenner noen som har erfaring med disse to rasene som kan beskrive hvordan de opplever disse rasene? og også tips til oppdrettere dere har gode erfaringer med. Endret 27. juli 2021 av H345
Arx Skrevet 27. juli 2021 #2 Skrevet 27. juli 2021 Jeg har satt meg en del inn i jaktgolden da jeg vurderte å kjøpe en for et par år siden. Morsomme hunder, mye fart, etter min mening ikke den beste førsgeganghunden. Det høres dog ut som dere har planer om et såppas aktivt hundehold at jeg tror en jaktgolden hadde vært fint. Mange som vil ha jaktvarianten bare de skal gå litt mere turer enn vanlig, det funker dårlig, det er hunder som trenger å bruke hodet også. Men som sagt tror det er en rase som vil passe fint etter hva du beskriver. Tips er å se til Sverige og Danmark for oppdrettere, virker som det er flere oppdrettere og lettere å få valp der. 1
H345 Skrevet 27. juli 2021 Forfatter #3 Skrevet 27. juli 2021 Supert, takk for informasjon. Hvilken rase endte du opp med? Heter de jakt golden i Sverige og Danmark også?
Arx Skrevet 27. juli 2021 #4 Skrevet 27. juli 2021 H345 skrev (1 time siden): Supert, takk for informasjon. Hvilken rase endte du opp med? Heter de jakt golden i Sverige og Danmark også? Endte opp med portugisisk vannhund, golden ble droppet fra lista pga allergi. Usikker på hva de kalles der, noen bruker uttrykket field golden. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #5 Skrevet 27. juli 2021 Jeg har to jaktgolden og har hatt toller tidligere, planlegger kull på tispen nå. Det er heftig mange henvendelser til tross for veldig lite annonsering av kullet og ikke noe kennelnavn. Veldig mange ryker på at de ikke skal bruke hunden til noe mentaltrening, altså «bare» aktive turfolk. Jeg elsker golden etter jaktlinjer og skal nok alltid ha minst en. Alltid glad i arbeid uansett hva vi trener, absolutt alltid klar for tur, veldig ukomplisert hund i småbarnsfamilie og veldig stødige hunder. Stort sett, men det finnes jo mange linjer, noen avles høyere i stress feks. Jeg har hatt en klin gæren toller. Det var ingen super opplevelse men jeg liker rasen veldig godt allikevel, men det ble jaktgolden noen år nå som jeg opplever som et mye tryggere valg atferdsmessig. Det finnes jaktvariant av tollere også men det er ikke like lett å finne, særlig i Norge. Akkurat nå med små barn orker jeg ikke sjanse på toller som generelt virker som litt større risiko for møkkaatferd. Jaktgolden er ikke perfekt, men med de rette linjene føler jeg meg rimelig trygg på at jeg får en stabil grei hund. Anonymkode: 924b8...335 3
H345 Skrevet 27. juli 2021 Forfatter #6 Skrevet 27. juli 2021 (endret) Har forstått det sånn at det er kaos for oppdrettere med folk som vil ha hund. Har prøvd å se etter jakt golden oppdretter på retriver klubben sin side, men det var ikke så lett å finne. Fant noen som fokuserte på bare jakt og en som ville ha dual purpose. Har fått informasjon til en oppdretter som ikke planlegger kull på flere år fra en venninne. Har du noen tips til hvordan man kan finne ut om det planlegges Jaktgolden et sted? Det høres ut som jakt golden er mer det vi ser etter, men hva mener du med linjer? forstår konseptet, men hva ser du spesifikt etter? at de har drevet med en sport suksessfylt? Endret 27. juli 2021 av H345
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #7 Skrevet 27. juli 2021 Jeg har en aktiv golden, energinivået hennes er mer enn en vanlig golden, men er egentlig utstillingsgolden. Hun elsker ID-spor (mennesker, dyr, mistet ting), og av det vi har testet jakt likt det også. Anonymkode: 3d884...3d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå