AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #1 Skrevet 27. juli 2021 Her en 12 år gammel gutt som elsker spilling. Han spiller flere timer om dagen. Nå i sommer har alle vennene hans vært bortreiste og det har blitt enda mer spilling enn vanlig. Han er uansett den siste som blir oppringt av kompisene og han føler selv at de andre svarer nei hver gang han spør. Han kjeder seg ihjel når han ikke får lov til å spille og sier selv at spillingen får tiden til å gå raskere. For noen uker siden oppdaget vi at han laget seg en YouTube canal i det skjulte, samt profil på noen forumer som ikke er for barn for å diskutere spillingen. Vi var veldig strenge og fortalte atter engang hvorfor vi er så nøye med aldersgrenser. Han grått og lovet og aldri gjøre noe sånt igjen. Nå har vi oppdaget at han er med i en chattgruppe på disscord (chattetjeneste for gamere) med eldre folk som kan bruke en språk som ikke er adekvat for en 12-åring. Han sier at det er noe galt med ham som lyver for oss og vi er veldig skuffet. Tenker i første omgang å redusere spilletiden betraktelig. Han har fått mye tillit fra oss, han er, trodde vi, tvers gjennom snill, gjør det veldig bra på skolen og hjelper til hjemme. Er livredd for at dette bare er starten og at han etterhvert begynner å skjule alvorligere ting for oss. Noen med noen gode råd her? Anonymkode: aaf53...e71
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Han har fått mye tillit fra oss, han er, trodde vi, tvers gjennom snill, gjør det veldig bra på skolen og hjelper til hjemme. Er livredd for at dette bare er starten og at han etterhvert begynner å skjule alvorligere ting for oss. Noen med noen gode råd her? Anonymkode: aaf53...e71 Slutt med denne påføringen av skyld og skam, så slipper han å føle at han må skjule ting for dere. Anonymkode: 7aaca...497 67
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #3 Skrevet 27. juli 2021 La han spille. Han virker helt normal på meg. Virker som du og mannen selv aldri har vært gamere og at dere har liten forståelse for hva det går ut på. Anonymkode: 0cdf5...901 31
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #4 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Slutt med denne påføringen av skyld og skam, så slipper han å føle at han må skjule ting for dere. Anonymkode: 7aaca...497 Dette Anonymkode: 0cdf5...901 19
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #5 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her en 12 år gammel gutt som elsker spilling. Han spiller flere timer om dagen. Nå i sommer har alle vennene hans vært bortreiste og det har blitt enda mer spilling enn vanlig. Han er uansett den siste som blir oppringt av kompisene og han føler selv at de andre svarer nei hver gang han spør. Han kjeder seg ihjel når han ikke får lov til å spille og sier selv at spillingen får tiden til å gå raskere. For noen uker siden oppdaget vi at han laget seg en YouTube canal i det skjulte, samt profil på noen forumer som ikke er for barn for å diskutere spillingen. Vi var veldig strenge og fortalte atter engang hvorfor vi er så nøye med aldersgrenser. Han grått og lovet og aldri gjøre noe sånt igjen. Nå har vi oppdaget at han er med i en chattgruppe på disscord (chattetjeneste for gamere) med eldre folk som kan bruke en språk som ikke er adekvat for en 12-åring. Han sier at det er noe galt med ham som lyver for oss og vi er veldig skuffet. Tenker i første omgang å redusere spilletiden betraktelig. Han har fått mye tillit fra oss, han er, trodde vi, tvers gjennom snill, gjør det veldig bra på skolen og hjelper til hjemme. Er livredd for at dette bare er starten og at han etterhvert begynner å skjule alvorligere ting for oss. Noen med noen gode råd her? Anonymkode: aaf53...e71 Barn tror vi ikke finner ut hva de driver med på nett. Brudd på reglene = ikke noe nett. Anonymkode: 7c63d...6d0 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #6 Skrevet 27. juli 2021 Slutt og være så strenge! Det er jo derfor han juger. Anonymkode: 5463e...084 24
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #7 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): La han spille. Han virker helt normal på meg. Virker som du og mannen selv aldri har vært gamere og at dere har liten forståelse for hva det går ut på. Anonymkode: 0cdf5...901 Så brudd på reglene er helt ok? Ene dagen profil på voksent gameforum, neste gang profil på tinder.. veien er kort uten regler. En person fortalte datteren min at tinder var stedet for å få nye venner, og at det bare var å lyve på alderen når man lagde profil der også. Anonymkode: 7c63d...6d0 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #8 Skrevet 27. juli 2021 Selvsagt skal det få konsekvenser å lyve og bedra. eller er det sånn dere ser på Lover og regler, at om de er for strenge, subjektivt, så gi faen? skyld og skam er faktisk nyttige følelser og er der av en grunn. Anonymkode: dad2e...7a1 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #9 Skrevet 27. juli 2021 Det viktigste dere kan gjøre er å snakke med ham. Dersom han har lite venner IRL så kan gaming være viktig for å ha sosial omgang. Istedenfor å kjefte og være strenge så er det bedre om dere kan hjelpe ham med å finne passende forum og chattekanaler. I tillegg snakke med ham om nettvett (ekstremt viktig uansett - spesielt i den alderen han er i nå og framover. Har ei som begynner på ungdomsskolen nå, og på foreldremøte for nye ungdomsskoleforeldre i våres sa rektor at de jobber spesielt mye med dette på 8. trinn da de ser at det er behov for det og ønsket også at foreldre skulle fokusere litt på det hjemme). Gi ham en god ballast om hva som er greit og ikke greit på nettet og forbered ham på at han kommer til å møte ekstremt mye rart på nettet som ikke er greit og hva han skal gjøre i slike situasjoner. Og la ham spille! Kanskje prøve å begrense det litt nå i sommer spesielt når det er fint vær ved å finne på aktiviteter sammen. Anonymkode: 49b77...db9 15
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #10 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Selvsagt skal det få konsekvenser å lyve og bedra. eller er det sånn dere ser på Lover og regler, at om de er for strenge, subjektivt, så gi faen? skyld og skam er faktisk nyttige følelser og er der av en grunn. Anonymkode: dad2e...7a1 Skal barn føle skyld og skam for å ønske å sosialisere seg og snakke om interessene sine med likesinnede? Engasjer dere i hobbyene til barnet deres, så slipper dere å bekymre dere så fælt. Er glad jeg er såpass ung mor at jeg ikke fremstår som en dinosaur. Velg kampene deres med omhu, og prøv å bry dere på andre måter enn å straffe. Anonymkode: 07a66...3e3 22
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #11 Skrevet 27. juli 2021 Hva spiller han? Noen spill har dårligere kultur enn andre. Discord serverne kan speile denne kulturen, men ikke alle discord servere er like. Om en 12-åring hadde blitt medlem av discord serveren jeg er medlem av så ville hen ikke tatt noen skade av det på noen måte. Vi er en liten server med spillere som kjenner hverandre godt og har regler for innhold og språk. Jeg tror du kan ha godt av å sette deg mer inn i hva dette er. Hva med å spille litt sammen? Greit, aldersgrensen er 13 år på discord. Likevel synes jeg det er for drøyt at han må føle på skam og at det "er noe galt med ham" fordi han er naturlig nysgjerrig på ting som ligger tilgjengelig rett under nesen hans. Hvor mye selvdisiplin er det egentlig forventet at en 12-åring skal ha? Anonymkode: f3163...5f6 17
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #12 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skal barn føle skyld og skam for å ønske å sosialisere seg og snakke om interessene sine med likesinnede? Engasjer dere i hobbyene til barnet deres, så slipper dere å bekymre dere så fælt. Er glad jeg er såpass ung mor at jeg ikke fremstår som en dinosaur. Velg kampene deres med omhu, og prøv å bry dere på andre måter enn å straffe. Anonymkode: 07a66...3e3 Så da er du en mor som mener at så lenge man får være sosial og ha det gøy så er det samma om man må lyve for å oppnå det! Barn trenger rammer og tydelige grenser og foreldre som følger opo, og TØR å sette krav og forventninger til det. Men for all del,lykke til som kul og ung mor Anonymkode: dad2e...7a1 2
minister-mio Skrevet 27. juli 2021 #13 Skrevet 27. juli 2021 Reaksjonen hans med å gråte og si det er noe galt med han som lyver for dere tyder på at dere må roe ned egne reaksjoner på hans oppførsel. Og ja, det er normalt å lyve om spilling. Dere må selvfølgelig ta opp når han lyver, men dere må passe på å ille få han til å føle at det er noe galt med han. Han er allerede utenfor i jevnaldergruppa. Dere må støtte han, selv om han har gjort noe galt er det ikke noe galt med ham som person. Det er deres ansvar å lære han. 21
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #14 Skrevet 27. juli 2021 37 minutter siden, AnonymBruker said: Her en 12 år gammel gutt som elsker spilling. Han spiller flere timer om dagen. Nå i sommer har alle vennene hans vært bortreiste og det har blitt enda mer spilling enn vanlig. Han er uansett den siste som blir oppringt av kompisene og han føler selv at de andre svarer nei hver gang han spør. Han kjeder seg ihjel når han ikke får lov til å spille og sier selv at spillingen får tiden til å gå raskere. For noen uker siden oppdaget vi at han laget seg en YouTube canal i det skjulte, samt profil på noen forumer som ikke er for barn for å diskutere spillingen. Vi var veldig strenge og fortalte atter engang hvorfor vi er så nøye med aldersgrenser. Han grått og lovet og aldri gjøre noe sånt igjen. Nå har vi oppdaget at han er med i en chattgruppe på disscord (chattetjeneste for gamere) med eldre folk som kan bruke en språk som ikke er adekvat for en 12-åring. Han sier at det er noe galt med ham som lyver for oss og vi er veldig skuffet. Tenker i første omgang å redusere spilletiden betraktelig. Han har fått mye tillit fra oss, han er, trodde vi, tvers gjennom snill, gjør det veldig bra på skolen og hjelper til hjemme. Er livredd for at dette bare er starten og at han etterhvert begynner å skjule alvorligere ting for oss. Noen med noen gode råd her? Anonymkode: aaf53...e71 Hei jeg er selv en gammel blod gamer og driver fortsatt med dette på fritiden. Det finnes utallige forum for gamere til de dvs spillene. Og på meg virker det som at dere har tenkt, shit han er på et forum. DET må vi stoppe NÅ. Har dere lest hva slags forum det er? Har dere sitti i discord kanalen og hørt? Tviler sterkt på at det er så ille som dere skal ha det til. Selv driver jeg en discord server med der vi har unge spillere og eldre spillere. I gaming verden kan alle bli med, alder har ikke noe å si Lyving derimot er ikke ok. Anonymkode: 9a645...1ed 17
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #15 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så da er du en mor som mener at så lenge man får være sosial og ha det gøy så er det samma om man må lyve for å oppnå det! Barn trenger rammer og tydelige grenser og foreldre som følger opo, og TØR å sette krav og forventninger til det. Men for all del,lykke til som kul og ung mor Anonymkode: dad2e...7a1 Ikke sosial for en hver pris, men når det gjelder en gutt som ikke får vært så sosial som han selv ønsker, så mener jeg at discord er helt harmløst. Var ikke ment bokstavelig, handler ikke om å være ung og kul, men om å være pålogget i tiden vi lever i, og se egne barns behov. En gutt i den alderen har mange dårlige vurderinger foran seg, og mye og lære, jeg mener at kjeft og straff kan spares til han faktisk har gjort noe galt. Man straffer vel ikke et barn som prøver å skaffe seg venner. Isåfall får konsekvensene være at foreldre må oppdrive noen venner til han da. Anonymkode: 07a66...3e3 12
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #16 Skrevet 27. juli 2021 Høres ut som du TS har nødt til å bruke litt tid på å sette deg inn i spillverden, å sin kanal inn i denne verden er sønnen din! Er helt sikker på om du bruker vinklingen: Kan du lære meg litt om dette, for jeg skjønner ikke alt dette så får du vite mye, det kan hjelpe på ærligheten, samt at du får en innsikt i dette som gjør at du kanskje ikke er så redd for hva som skjer på nett. Bare for å si det, så har jeg måttet gå mange runder med meg selv i fht gaming hjemme hos oss, sønnen var fotballspiller og generelt veldig aktiv og vi var med å heia på uansett prestasjon og i medgang og nederlag, og har kommet fram til at gamingen fortjener den samme innsatsen fra oss som med andre ting han gjør, fordi det er der han legger ned sin fritid. Når det er sagt så har vi mye diskusjoner og noen ganger blir han å sint og lei seg fordi han mener han ikke har nok spilletid osv. men det får nå være… Anonymkode: 30c0b...554 5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #17 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ikke sosial for en hver pris, men når det gjelder en gutt som ikke får vært så sosial som han selv ønsker, så mener jeg at discord er helt harmløst. Var ikke ment bokstavelig, handler ikke om å være ung og kul, men om å være pålogget i tiden vi lever i, og se egne barns behov. En gutt i den alderen har mange dårlige vurderinger foran seg, og mye og lære, jeg mener at kjeft og straff kan spares til han faktisk har gjort noe galt. Man straffer vel ikke et barn som prøver å skaffe seg venner. Isåfall får konsekvensene være at foreldre må oppdrive noen venner til han da. Anonymkode: 07a66...3e3 Omg Er vel ingen her som sier han skal straffes for å ønske å være sosial, eller å spille?! men for å lyve om det og måten han gjør det på! En 12 åring skjønner godt innholdet og hensikten i en slik samtale. Anonymkode: dad2e...7a1 2
Gjest BethD Skrevet 27. juli 2021 #18 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Skal barn føle skyld og skam for å ønske å sosialisere seg og snakke om interessene sine med likesinnede? Engasjer dere i hobbyene til barnet deres, så slipper dere å bekymre dere så fælt. Er glad jeg er såpass ung mor at jeg ikke fremstår som en dinosaur. Velg kampene deres med omhu, og prøv å bry dere på andre måter enn å straffe. Anonymkode: 07a66...3e3 Dette!! Er en grunn for at han lyver!
Gjest BethD Skrevet 27. juli 2021 #19 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hei jeg er selv en gammel blod gamer og driver fortsatt med dette på fritiden. Det finnes utallige forum for gamere til de dvs spillene. Og på meg virker det som at dere har tenkt, shit han er på et forum. DET må vi stoppe NÅ. Har dere lest hva slags forum det er? Har dere sitti i discord kanalen og hørt? Tviler sterkt på at det er så ille som dere skal ha det til. Selv driver jeg en discord server med der vi har unge spillere og eldre spillere. I gaming verden kan alle bli med, alder har ikke noe å si Lyving derimot er ikke ok. Anonymkode: 9a645...1ed Han lyver jo fordi foreldrene ikke har peiling på noe som helst ang dette og vet at om han lufter temaer overhodet så blir det GAME OVER for å si det sånn…
Gjest Albbas Skrevet 27. juli 2021 #20 Skrevet 27. juli 2021 Han skammer seg, derfor lyver han. Det er helt normalt at han lyver i denne situasjonen, du påfører jo skam og får han til å føle seg enda kjipere fordi han lyver, dermed må han lyve mer. Kan ikke være ærlig med mamma, hun blir jo bare sur og syns jeg oppfører meg dårlig. Han er 12! Gi han litt "slækk". Han kommer ikke til å lyve om mer alvorlige ting bare fordi han har et privatliv på nett som han ikke ønsker å dele med deg. Gå heller i dialog med han. Spør han hvorfor han vil være på disse nettstedene, og diskuter om det egentlig er greit, hva skal til i så fall for at han kan diskutere der inne innen trygge rammer. Finnes det alternativer? Se etter løsninger, ikke bare kjefte. Det virker ikke! Jo mer skam du påfører, jo mer vil han lyve og jo mer vondt vil han ha det med seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå