Gå til innhold

Hva vet DU om ME?

Gjest Hippopotamus

Anbefalte innlegg

Gjest Hippopotamus

Jeg har selv diagnosen ME og møter vanvittig mange ulike meninger, tanker, holdninger og ideer om hva denne sykdommen egentlig er og går utpå, ikke minst hva den kommer av og hvordan den kan behandles.

Derfor lurer jeg rett og slett på: Hva vet DU om ME?

Også kan jo kanskje vi som har ME selv holde oss borte litt, og heller prøve å rette opp eventuelle misforståelser etter en stund? Synes det er litt spennende å finne ut hva folk vet og ikke vet, jeg...

Endret av milla76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke en slags utmattelse syndrom/sykdom? Og at folk som er veldig karrierebevisst, stresser masse og kun yter sitt beste kan møte veggen og ende opp med dette? ( og andre også som står skikkelig på) Slik at de såvidt orker å stå opp om morgenen og klarer så vidt å gjøre de enkleste ting? Synes jeg har hørt noe om det, men kan hende jeg tar helt feil. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke mer enn at en jeg kjenner brukte diagnosen for å skaffe seg uføretrygd. Og komme seg ut av ubehagelige situasjoner generelt.

(Sier IKKE at det gjelder alle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mer enn at en jeg kjenner brukte diagnosen for å skaffe seg uføretrygd. Og komme seg ut av ubehagelige situasjoner generelt.

Man kan ikke bare "bruke en diagnose" for å få uføretrygd. Det krever mange og lange runder med helsevesen og trygdekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke bare "bruke en diagnose" for å få uføretrygd. Det krever mange og lange runder med helsevesen og trygdekontor.

Vel, hun klarte det iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du få diagnosen ME så er det ganske mange og langvarige undersøkelser som skal til. Har man først fått diagnosen så er man faktisk ganske syk også - så ikke rart at vedkommende fikk uføretrygd.

Eller mener du at hun faket en diagnose og fikk trygd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindelspev

Kjente ikke til forkortelsen, men har hørt om utmattelsessyndrom. Vanskelig å diagnostisere, eller? Kroppen tømmes for energi, man klarer ikke å fungere, mens man periodevis kan sprudle over av energi?

Vet ikke særlig mye.

Endret av Digory
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Me - kronisk utmattelsessyndrom. Utfra navnet kan man jo ane symptomene - utamattelse , selv etter den minste anstrengelse.

Er utløst av en foranliggende virusinfeksjon feks. kyssesyken. Senere blir man utmattet av den minste anstrengelse , plaget med svimmelhet osv.

Vanskelig å påvise ved prøver - er gjerne diagnosen man får etter at det meste annet er sjekket ut.

Mange unge som får det - man kan ha det i mange år - noen blir friske. Forh. 'ny' diagnose/sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du få diagnosen ME så er det ganske mange og langvarige undersøkelser som skal til. Har man først fått diagnosen så er man faktisk ganske syk også - så ikke rart at vedkommende fikk uføretrygd.

Eller mener du at hun faket en diagnose og fikk trygd?

Faket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faket.

Skulle jeg faket en sykdom hadde jeg valgt noe enklere enn ME ;)

Ikke bra at noen sniker seg til en uføretrygd . Har vedkommende innrømmet det selv eller er det bare du som antar det? Det er jo ikke alltid lett å se at en person har ME heller. Hadde vedkommende en virusinfeksjon forut ME da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...