Gå til innhold

Ringe kundeservice/legekontor osv, gjør jeg det feil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vant til at når folk ringer til meg og jeg til de, så foregår samtalen slik: 

Hallo?

Hei, det er (navn) :)

Hei! :)

Så starter samtalen. 

På jobben min (som riktignok ikke er direkte tlfjobb, men vi mottar flere tlfsamtaler iløpet av arbeidsdagen) er jeg vant til at samtalen går slik: 

Meg: *navn på butikk*, du snakker med (navn) :)

Kunde: Hei, det er (navn og etternavn) som ringer

Meg: Ja hei du :)

Kunde: *legge frem problemstilling/spm*

MEN, når jeg ringer til for eksempel tannlegekontoret, banken min osv så blir jeg ofte litt satt ut av at samtalene ofte blir slik: 

Tannlegekontoret: Ja, det er (tannlegekontor), værsågod

Meg: Hei, det er (navn og etternavn) som ringer :)

Tannlegekontoret: *går flere sekunder før de responderer* Hei?? 😡

Så starter samtalen. 

----

Det virker altså som at de i andre enden venter på at jeg skal prate. Vil det dermed si at jeg bare burde buse ut med det jeg lurer på med en gang? Type: Hei, dette er (navn), jeg trenger en time, kan du hjelpe meg med det? 

Er det slik dere som sitter på kundeservice helst ønsker at samtalen skal foregå? Sorry dumt spm, er bare litt satt ut av hvor mange som hører forbannet ut på tlf 🙈

Hvis jeg bare kjører på med hei og navnet mitt og det jeg lurer på med der samme de tar tlf, så er jeg redd jeg kaster bort tiden deres enda mer, ved at de blir overrumplet og må spørre om navnet mitt på nytt, kan du gjenta henvendelsen, osv

Anonymkode: 5604c...1f3

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tar presentasjon og problemstilling i omtrent samme åndedrag slik du foreslår til sist her, TS. Grunnen er at jeg går ut fra at de vil være tidseffektive. Noen ganger blir det litt backfiring og jeg må ta halve regla på nytt fordi de ikke var klare til å plotte inn tall o.l. og ikke sa noe før det var for sent - umulig å gjøre dette riktig 100% av gangene altså. 

Noen ganger kan jeg lure på hvem som veileder hvem når jeg ringer et eller annet servicenummer.. Gjelder egentlig ikke tannlege, lege o.l. men veldig mye annet. Ringer med en alminnelig forespørsel og noen ganger virker det som personen aldri har ført en slik samtale i sitt liv. Jeg bare undres!!! 😆 For det meste starter jo samtaler med en slik standardform du nevner, ts. Jeg kan bli aldeles fra meg over hvor hjelpesløse enkelte serviceytere later til å være 😬

Endret av Cleo88
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja vanligvis sier man hei, jeg er xy og ønsker en time.

Anonymkode: 0685e...0dc

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, Cleo88 said:

Jeg tar presentasjon og problemstilling i omtrent samme åndedrag slik du foreslår til sist her, TS.

Det gjør jeg også. Regner med å måtte gjenta navnet mitt, men det er jo gjerne det eneste jeg oppgir av detaljer fra starten, så det er ikke noe stress. De som trenger fødselsdato el.l. får det når de spør om det, så jeg vet at de er klar til å motta det. 😛

Anonymkode: 59003...0d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler det flyter best slik du skisserer først.

Men til legekontor/kundeservice pleier jeg å si:

"Hei, det er NN som ringer. Trenger du personnummeret mitt eller fant du meg på telefonnummeret?". Da ligger ballen på deres banehalvdel når de har fått slått meg opp.

Anonymkode: 09da6...b9d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det enda mer "effektivt" og sier 

"Hei, jeg ønsker å bestille time til xy da og da"

Legekontoret/frisøren etc: "Den er grei, hva var navnet ditt?"

Kanskje det er litt uhøflig av meg, men jeg syns det er litt rart å si "hei det er xy" som om de liksom vet hvem jeg er. Da spør de uansett etterpå hva navnet mitt var igjen, så jeg bare hopper over den delen i begynnelsen. 

Når mamma ringer slike steder sier hun "Hei det er Hansen", jeg syns det er litt gammeldags. 

Men uansett så ville jeg ikke ventet på at de skulle si hei tilbake, det gjør jeg kun om jeg ringer folk jeg kjenner. 

Anonymkode: 4caf3...627

• Liker 6
Skrevet

Jeg sier navn (når det er relevant) og problemstilling i samme åndedrag. Det er jo jeg som ringer fordi jeg vil noe, det er ingen grunn til å vente på at de skal spørre hva de kan hjelpe med. Svarer jeg i telefonen på jobb forventer jeg det samme - jeg sier hei og navnet mitt og venter på å få høre hva det gjelder. Hvis den som ringer presenterer seg og ikke sier noe mer stusser jeg litt og lurer på hva de venter på...

• Liker 11
Skrevet

Når jeg ringer til legekontoret, vet jeg at de alltid vil ha fødselsdatoen min for å slå meg opp i systemet.

De"Legekontoret, værsågod"

Jeg : "Hei det er (fornavn etternavn født dd.mm.åååå)"

De: pause mens de taster frenetisk, deretter et halvhjertet "mm...jaaa?"

• Liker 1
Skrevet

Jeg presenterer meg ved navn og legger fram saken. Jeg syns det er rart å ikke presentere seg, da det er helt normal høflighet. 

Og jeg vet ikke hva du venter på før du legger fram saken?? 

Jeg hadde også stusset om du ble stille i andre enden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig å skille butikk fra offentlig etat, ts.

De aller fleste butikker eller firma er avhending av kunder som betaler for å kjøpe helt unødvendige eller helt erstattbare produkter (det finnes noen få unntak) og må derfor legge deg litt «langflat». 

De fleste offentlige etater har støtte, personell og tid til å ta imot rundt halvparten av pasientene, brukerne, telefonene og de andre henvendelsene de får inn. Og 90% av alle telefoner inn er fra et fåtalls personer som ringer om «alt mulig rart». Ja, vedkommende i andre enden er vant til psykisk sykdom, utagering etc på daglig basis, men er også vant med et trøkk på linjene som gjør dem lite tålmodig med tid-sløsing. 

Når du ringer er det derfor viktig at du først har sjekket om du kan fikse det selv. I så fall fikser du det selv. kan du ikke fikse det selv ramser du opp navn og andre opplysninger i rask orden og kommer deg av linjen så nestemann får slippe til. 

Anonymkode: cd750...592

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Meg: hei det er xy jeg skulle gjerne bestilt time/snakket med xx 

De: når er du født

Meg: blabla

Anonymkode: 668a4...c5e

• Liker 3
Skrevet

Jeg er vant til "Hei, det er *** som ringer. Jeg ringer fordi... osv" - så jeg synes ikke at dette høres unormalt ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da lurer jeg på noe (er ikke TS): Hvis jeg ringer en butikk for å spørre om noe, trenger jeg da å presentere meg først og si hva jeg heter? Jeg pleier alltid gjøre det fordi det føles uhøflig å la være. Samtidig så er det som regel snakk om et enkelt spørsmål som de kjapt kan svare på der og da og de vet ikke hvem jeg er. Jeg er bare en random kunde.

Dere som jobber i butikk - har dere noen tanker om dere foretrekker at de som ringer presenterer seg først, eller er det greit om de bare spør spørsmålet med en gang? Høflig tone, selvsagt.

Anonymkode: 08587...096

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da lurer jeg på noe (er ikke TS): Hvis jeg ringer en butikk for å spørre om noe, trenger jeg da å presentere meg først og si hva jeg heter? Jeg pleier alltid gjøre det fordi det føles uhøflig å la være. Samtidig så er det som regel snakk om et enkelt spørsmål som de kjapt kan svare på der og da og de vet ikke hvem jeg er. Jeg er bare en random kunde.

Dere som jobber i butikk - har dere noen tanker om dere foretrekker at de som ringer presenterer seg først, eller er det greit om de bare spør spørsmålet med en gang? Høflig tone, selvsagt.

Du kunne jo prøve "Hei, dette er en random kunde, jeg bare lurte på..." 😛

Men nei, jeg tenker at man presenterer seg uansett, fordi det virker uhøflig å la være, også i tilfeller der navnet egentlig ikke er relevant.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg syns egentlig du gjør det litt feil :)

Jeg har selv sittet på kundeservice, og jeg lover deg at vi ikke husker navnet du sa i farta før du sier hva du skal. Har heller aldri opplevd at noen husker mitt navn de gangene jeg har presentert meg først, slik du gjør, så etter egen erfaring på begge sider av samtalen har jeg sluttet å si navnet mitt først.

Jeg foretrekker noe ala "Hei, jeg skulle gjerne hatt en legetime, kan du hjelpe meg?" og så bli spurt om navn/fødselsnr/mobilnr etc for å identifisere deg. De fleste sier så mye i farta, navn, og så langer ut om problemet, at de som sitter på kundeservice ikke engang rekker å notere ned noe så da må man gjerne gjenta litt. 

Eneste unntaket mitt er om jeg allerede har snakket med personen før, f.eks ringt en butikk for å holde av en vare eller avtale frakt. Da presenterer jeg meg med navn, og at det var jeg som ønsket å xxx.

Anonymkode: 40732...2a0

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg skal bestille time eller avbestille. 
Så sier jeg «Hei, jeg skulle gjerne bestilt/avbestilt en time».

Gidder ikke si navn siden jeg uansett må gjenta det eller fødselsdato rett etterpå  

Anonymkode: 95c1e...f41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg ringer legesenteret foregår samtalen sånn ca som dette;

"Xxx legesenter, værsågod"

"Hei, det er Xxx, er Yyy der idag og er hen tilgjengelig?"

"Ja, hen er her idag. Trenger du time eller holder det at hen ringer?"

"Jeg trenger....."

"Xxx, Nårtid var du født igjen?"

Skal sies at de kjenner meg godt. 

Anonymkode: 1f32d...49a

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du kunne jo prøve "Hei, dette er en random kunde, jeg bare lurte på..." 😛

Men nei, jeg tenker at man presenterer seg uansett, fordi det virker uhøflig å la være, også i tilfeller der navnet egentlig ikke er relevant.

Det kan jeg prøve. 😂

Skrevet

- Hei, jeg skulle bestilt en time i dag/til den datoen.

- Når er du født?

Eller

- Cubus,  det er xx

- hei du, jeg lurte på om dere har xx produkt i butikken nå?

Sånn pleier jeg å ta sånne samtaler.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vant til at det skal være som i det første eksempelet ditt. 

Men jeg jobber på legeklinikk og har ofte "omvendt" problem - de jeg snakker med blir satt ut av hei nummer to og kommer ut av det de hadde planlagt å si. 
- Hei, det er legeklinikken. 
- Dette er Bjarte Bråkmaker.
- Hei, god dag!
- Jeg skulle høre om ... Åja,ja, god dag, ja ... Jeg skulle at det var at ... jeg lurte på om .... 😬

Har også blitt beskyldt for å si "nei" istedenfor "hei" 😬
Typ:
- Hei, det er legeklinikken.
- Ja, hei, det er Navnet Skjemmeringen
- Hei! / NEI!
- Eeeh ... ånei?

Så jeg har lagt om til "hei, godmorn" eller "heisann" osv. Jeg klarer ikke å ikke si noe. 

Jeg synes det er stress med de som bare buser ut med det de vil. Jeg vil ta telefonen så fort som mulig, og ofte bruker jeg de første sekundene på å rydde skjermbildet mitt fra forrige oppgave og bla fram et nytt ark på notatblokka mi mens personen presenterer seg. Noen roper bare personnummeret sitt idet jeg svarer, det er jeg nesten aldri klar for, og ofte trenger jeg det ikke heller. Som regel er det mer effektivt å ta det litt rolig og la meg spørre etter opplysninger. 

Jeg liker at folk presenterer seg da, og jeg pleier å få med meg navnet. Jeg skjønner at det ikke virker nødvendig, men jeg synes det høres litt uhøflig ut. "Hei, jeg skal ha en time", "Hei, jeg skal snakke med dr. Gunnar", "Hei, når får jeg time?" Jaha, og hvem er du, liksom? Blir litt forundra over hvor dårlige mange er til å snakke i telefon. 

Eller min favoritt: 
- Hei, det er legeklinikken. 
- JA?!
- Eh, hei?
- HVA VIL DU?
- Eh, hvem er det som ringer? 
- HVEM ER DU?
- Det er sekretær på legeklinikken, kan jeg hjelpe deg med noe? 
- HAR DU RINGT MEG? 
- Eh, hva heter du? 
- DU HAR RINGT MEG, HVA VIL DU?
😐😐😐

Anonymkode: 9f7af...829

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...