Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kvinnelig kollega som hele tiden tar på meg. Jobber i helse. Ofte følger hun etter meg for å fortelle om helt ubetydelige hendelser, da står hun gjerne helt oppe i ansiktet mitt og snakker. Dette et forstyrrende når jeg står i konsentrasjon og legger feks. dosetter eller skal dokumentere osv. Også tar hun hele tiden på meg, tar på skulderen, rundt midjen, i armen slik at jeg skvetter.. Har opplevd mye rart før så nesten så jeg har slått til henne på refleks fordi jeg blir skremt og synes det er kjempeekkelt når hun kommer bakfra og plutselig legger en hånd på nakken min. Går i helspenn de gangene vi jobber sammen, er så irritert inni meg, klarer ikke slappe av. Redd for å slå til henne fordi jeg blir skremt. Uansett hvor jeg er på avdelingen hører jeg den høye skingrende stemmen hennes og er redd for når neste fysiske tilnærmelser kommer.. hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: c4fed...88e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du nå ta en prat med henne og sette de grensene som du trenger. Det er ikke noe annet svar. 

• Liker 15
Skrevet

Har du sagt ifra om at du ikke liker at hun er så oppi deg? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Hannabanna skrev (Akkurat nå):

Du nå ta en prat med henne og sette de grensene som du trenger. Det er ikke noe annet svar. 

Enig. Og hvis kollegaen ikke slutter med dette, så må vel ts snakke med arbeidsgiver og/eller verneombud?

Anonymkode: 83ace...433

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette skjedde med en kollega av meg. Hun sa klart og tydelig ifra om at det ikke er greit. Det hjalp og hun unnskyldte seg. 

Du må gjøre det som er mest ubehagelig, nemlig å si ifra. Om ikke så vil hun ikke slutte. 

Anonymkode: cdadf...838

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Enig. Og hvis kollegaen ikke slutter med dette, så må vel ts snakke med arbeidsgiver og/eller verneombud?

Anonymkode: 83ace...433

Så klart. 

• Liker 1
Skrevet

Dette høres ut som historien til en kvinne men hvor en har byttet hannkjønns- med hunkjønnspronomen og omvendt bare for å sjekke om vi svarer (politisk) korrekt på problemstillingen/tar den seriøst eller om vi skriker "troll" 🤷‍♀️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Cleo88 skrev (1 minutt siden):

Dette høres ut som historien til en kvinne men hvor en har byttet hannkjønns- med hunkjønnspronomen og omvendt bare for å sjekke om vi svarer (politisk) korrekt på problemstillingen/tar den seriøst eller om vi skriker "troll" 🤷‍♀️

Ts her. Jeg er kvinne selv 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette er jo trakassering.
Dette hadde jeg ikke orket. Uansett om du er mann eller kvinne selv, så er ikke dette greit.

Du kan si fra til arbeidsgiver og be om at hun eller du blir flyttet. Eller bare be arbeidsgiver ta det opp med vedkommende og be henne slutte. 

Jeg hadde ikke taklet at noen holdt på sånn. 

Anonymkode: 2ef1f...37b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her. Jeg er kvinne selv 

Ok.. Da er jeg med! Beklager. Lukter hersketeknikk dette her da. Hun er vel uansett da større enn deg eller betydelig eldre? Hvis hun ikke hører etter når du ber henne holde avstand så er det bare å melde... Eller som jeg nok heller hadde gjort: slå tilbake med samme mynt, bare vær bedre på det enn henne 😉😈

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo lengre du venter med å si ifra, jo verre blir det for dere begge. Det er helt ok å si ifra! :) Ta det på en lett, hyggelig måte og ikke som en alvorlig prat i første omgang. Kanskje hun har litt korte sosiale antenner? Dette høres jo ikke normalt ut, og jeg synes du skal ta det videre om det ikke funker med å si ifra.

Anonymkode: 19210...269

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner også en sånn dame og det var utrolig befriende da Koronaen sto på som verst, og folk måtte holde avstand, men nå er hun fullvaksinert og er helt oppi trynet mitt igjen, selv om jeg ikke er vaksinert enda.

Du må bare rett og slett gi beskjed om at du synes hun er for tett på deg, at hun bryter dine intimgrenser og at du ikke er komfortabel med å bli tatt på hver eneste gang hun skal fortelle deg noe.

Anonymkode: 63fbf...20c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for støtte folkens. Jeg synes det er vanskelig sikkert fordi jeg er konfliksky, hun har jo sine hyggelige sider også, er jo sikkert ikke vondt ment.. men forstår heller ikke hvorfor folk fortsetter med denne adferden når de opplever at folk feks. Forsøker å være stille å fortsette på det man konser på, man jobber jo på jobb og har arbeidsoppgaver som skal utføres? Alikevel pølser hun på med helt unyttig info selvom jeg tilsynelatende ikke bryr meg. Hvorfor leser ikke noen disse signalene liksom? Burde jo være allmennkunnskap at ikke alle synes det er ok å få ånden og trynet ditt trykt oppi deg hele tiden samt bli tatt på overalt på kroppen gjennom en arbeidsdag.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er konfliktsky, men pleier å glefse «husk intimsonen»! hvis noen kommer opp i ansiktet mitt. Corona gjorde det enda lettere å glefse🤣

Anonymkode: 2023e...61f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Cleo88 said:

Kvinner tar da veldig mye mer på andre enn det menn gjør. Både på andre kvinner og på menn. Forskjellen er kun at kvinner slipper unna med det. Og det ser vi jo av kommentarer som denne

8 hours ago, Cleo88 said:

Ok.. Da er jeg med! Beklager. Lukter hersketeknikk dette her da. Hun er vel uansett da større enn deg eller betydelig eldre? Hvis hun ikke hører etter når du ber henne holde avstand så er det bare å melde... Eller som jeg nok heller hadde gjort: slå tilbake med samme mynt, bare vær bedre på det enn henne 😉😈

Hva i all verden :klo: Hvilken forskjell skulle det utgjøre om hun er større, skulle dette liksom være greit om hun var liten?

Dette var bare merkelig...

Anonymkode: eba4d...aef

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kvinner tar da veldig mye mer på andre enn det menn gjør. Både på andre kvinner og på menn. Forskjellen er kun at kvinner slipper unna med det. Og det ser vi jo av kommentarer som denne

Hva i all verden :klo: Hvilken forskjell skulle det utgjøre om hun er større, skulle dette liksom være greit om hun var liten?

Dette var bare merkelig...

Anonymkode: eba4d...aef

Hahs. For det hadde vært typisk bare. Aldri opplevd at personer som er større/høyere enn deg prøver å bruke det?? Samme med eldre kollegaer. Ikke det at alle oppfører seg sånn men hvis de først er typen... 

Skrevet

Si det som det er. " Du gjør så jeg skvetter så jævlig at jeg har vært like ved til å automatisk dra til deg flere ganger. Jeg trenger intimsonen min."

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en kvinnelig kollega som hele tiden tar på meg. Jobber i helse. Ofte følger hun etter meg for å fortelle om helt ubetydelige hendelser, da står hun gjerne helt oppe i ansiktet mitt og snakker. Dette et forstyrrende når jeg står i konsentrasjon og legger feks. dosetter eller skal dokumentere osv. Også tar hun hele tiden på meg, tar på skulderen, rundt midjen, i armen slik at jeg skvetter.. Har opplevd mye rart før så nesten så jeg har slått til henne på refleks fordi jeg blir skremt og synes det er kjempeekkelt når hun kommer bakfra og plutselig legger en hånd på nakken min. Går i helspenn de gangene vi jobber sammen, er så irritert inni meg, klarer ikke slappe av. Redd for å slå til henne fordi jeg blir skremt. Uansett hvor jeg er på avdelingen hører jeg den høye skingrende stemmen hennes og er redd for når neste fysiske tilnærmelser kommer.. hva skal jeg gjøre? 

Hadde en jobb der alle skulle klemme. Jeg tok konsekvent et skritt bak og sa "jeg synes det er vanskelig å påtvinges fysisk kontakt fra mennesker jeg ikke er trygg på". 

Anonymkode: c0454...b8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Du, dette er veldig ubehagelig.Jeg liker ikke at du tar på meg hver gang du snakker med meg  " sier du og tar et skritt unna.

Hvorfor er det så mange som er så konfliktsky og uten grenser for seg selv? 

Anonymkode: c41b5...e21

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet

Noen mennesker forstår ikke at vi mennesker har en "intimsone". De fleste har noenlunde samme intimsone hvor det oppleves ubehagelig dersom folk kommer for nærme. Tipper at kollegaen din rett og slett ikke forstår seg på andres intimsone - det høres i hvert fall ut slik. Tenker at du bør si ifra når neste anledning byr seg, selv om det er ubehagelig. 

Hun er kontaktsøkende og vet ikke helt hvor grensene går. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...