Gå til innhold

Beste tips mot angst og depresjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva hjalp? Hvordan ble dere bedre? 

Anonymkode: 7f57f...1f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Psykolog/terapi, sunt kosthold med masse riktig næring, trening, turer i skogen og natur, yoga, meditasjon, mindset øvelser og det å være til stede i nuet (ufattelig viktig). 

Anonymkode: 23d23...7cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer nok an på alder, samt årsaken til dette!

Anonymkode: cd3cd...5cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Psykoterapi, i blant kombinert med medikamenter. 

Mens du venter : Stå opp til fast tid før kl 08 og gå en minst ti minutters tur utendørs. 

Anonymkode: 52d1c...2cc

Gjest Trøst
Skrevet

Terapi (kognitiv atferdsterapi) 
Mosjon (styrketrening og turgåing i natur) 
Variert kosthold (næringsrik kost med rom for kos) 
Rutiner (noe som må gjennomføres alle dager uansett sinnsstemning) 
Planlegging (med rom for å gjøre endringer om uventede ting skulle oppstå) 
Egenomsorg (gjøre ting som er bra for meg) 
Kunnskap (lese bøker om mental helse) 

Når man lider av depresjon kan alt føles meningsløst og man mangler driv til å gjennomføre noe som helst. I mine verste perioder kan jeg gå flere dager uten å dusje og i samme klær, det blir rotete og grisete rundt meg, tennene blir ikke børsta og jeg blir seende ut som et troll. Og det verste er at jeg bryr meg ikke heller. Da er det viktig å likevel forholde seg til rutiner og planer. Noen ganger går det, andre ganger ikke. Noen ganger føler jeg at jeg går ett skritt frem og så ti tilbake. Noen ganger går jeg to skritt frem og blir stående der en stund. Viktigste er å ikke gi opp og å verdsette hver eneste måloppnåing, uansett hvor liten den måtte være. Noen dager er det en stor seier å bare ta seg en dusj eller komme seg ut døra. Noe annet som er viktig for meg er å stå i jobben. Har lavt sykefravær, men det skjer at det blir for tungt psykisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Terapi, trening, sunn mat, holde seg borte fra rusmidler, ha rutiner, gå på jobb selv om det føles umulig ut og til slutt medisiner (for min del, har prøvd meg uten nok ganger til å vite at jeg er er vrak uten). 

Anonymkode: 7d5d5...933

• Liker 2
Skrevet

Gå gjerne en tur tidlig på morgenen. Så kjøper du kun inn god mat hvor du gleder deg til hvert måltid. Mat er lykke. Ikke overdriv da! 

Se gode filmer. Serier eller lese bøker. Ha en bok si kan skrive i i nærheten. Bare to tre ord kanskje i begynnelsen.. 

Tillat deg å være jævli deprimert og sliten. DET ER LOV

Men ikke flere døgn på rad. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sluttet på hormonell prevensjon. 

Anonymkode: 2fb3e...a8e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Terapi, trening, sunn mat, holde seg borte fra rusmidler, ha rutiner, gå på jobb selv om det føles umulig ut og til slutt medisiner (for min del, har prøvd meg uten nok ganger til å vite at jeg er er vrak uten). 

Anonymkode: 7d5d5...933

Må bare si meg enig her. For Guds skyld 

Ligg unna rusmidler.  DET gjør alt tusen ganger verre. 

Du må opp å gå. Vi dytter deg her  🙂

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg vil anbefale terapi for å få hjelp til å forstå deg selv, se sammenhenger og få innsikt i hva de psykiske plagene bunner i. Du bør finne årsaken for å kunne jobbe deg ut av det. Det er i alle fall min erfaring. Det er vanskelig å jobbe med noe man ikke vet hva er.

Endret av Gjenferdet
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sluttet på hormonell prevensjon. 

Jeg ble et hormon-monster av p-piller, så det er et godt innspill! Jeg var sint, jeg gråt, jeg var så nedfor, hver dag. Byttet til minipiller med mindre hormoner og fikk det mye bedre. 

Skrevet

Jeg pleier og legge meg bakover i senga eller evt på noe mykt  (spesielt under angstanfall) og telle til 10 rolig og puste og prøve og få fram bra tanker! Og beste tipset mot depresjon er og aktivisere deg selv og ikke sperr deg inne fordi da blir alt verre!:)

Gjest Trøst
Skrevet
SoWhat? skrev (14 minutter siden):

Gå gjerne en tur tidlig på morgenen. Så kjøper du kun inn god mat hvor du gleder deg til hvert måltid. Mat er lykke. Ikke overdriv da! 

Se gode filmer. Serier eller lese bøker. Ha en bok si kan skrive i i nærheten. Bare to tre ord kanskje i begynnelsen.. 

Tillat deg å være jævli deprimert og sliten. DET ER LOV

Men ikke flere døgn på rad. 

Et viktig poeng! Gråte når man er lei seg og få ut sinnet når man er frustrert. Å stenge følelser inne og fortrenge dem gjør aldri godt. Om ting er ekstra jævlig, og der er ingen lys i enden av tunnelen, så er det faktisk lov til å gråte og syns litt synd i seg selv. Selvmedlidenhet er ikke bra i for store mengder, men litt trenger man, det hjelper ikke å snakke seg selv ned når man har det fælt. Og noen ganger trenger man trøst, enten det er fra seg selv eller andre. Om man kjemper mot depresjon så er det en krevende kamp, noen ganger trenger man å slappe av og puste ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke så enkelt  hvis andre krever mer av deg enn du klarer!

Anonymkode: cd3cd...5cb

Skrevet
Trøst skrev (20 minutter siden):

Et viktig poeng! Gråte når man er lei seg og få ut sinnet når man er frustrert. Å stenge følelser inne og fortrenge dem gjør aldri godt. Om ting er ekstra jævlig, og der er ingen lys i enden av tunnelen, så er det faktisk lov til å gråte og syns litt synd i seg selv. Selvmedlidenhet er ikke bra i for store mengder, men litt trenger man, det hjelper ikke å snakke seg selv ned når man har det fælt. Og noen ganger trenger man trøst, enten det er fra seg selv eller andre. Om man kjemper mot depresjon så er det en krevende kamp, noen ganger trenger man å slappe av og puste ut. 

Forskjell på selvmedlidenhet og selvmedfølelse. Det siste trenger alle. :) 

• Liker 1
Skrevet
Trøst skrev (21 minutter siden):

Det er viktig det du sier der. Selvmedlidenhet blir liksom sett ned på , samtidig som vi blir bedt om å ta vare på oss selv som vi vil gjøre med andre. Sånn gammel moral at vi er mindre verdt enn andre. 

Syns synd på det selv og gråt. Me  ja, stå på i tide og ut å gå eller lag et godt måltid. 

Gjest Trøst
Skrevet
Gjenferdet skrev (2 minutter siden):

Forskjell på selvmedlidenhet og selvmedfølelse. Det siste trenger alle. :) 

Stemmer. Gikk litt fort i svingene! 

AnonymBruker
Skrevet

Faste måltider og rutiner i hverdagen. Kom deg ut og ha kontakt med venner og familie. Gjør positive ting

Anonymkode: 45899...637

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (4 timer siden):

Det er viktig det du sier der. Selvmedlidenhet blir liksom sett ned på , samtidig som vi blir bedt om å ta vare på oss selv som vi vil gjøre med andre. Sånn gammel moral at vi er mindre verdt enn andre. 

Syns synd på det selv og gråt. Me  ja, stå på i tide og ut å gå eller lag et godt måltid. 

Hva når man ikke får til å gråte? Jeg er den typen som aldri gråter, kun ved dødsfall. Når jeg er deprimert får jeg også angst, den blir verre og jeg tar dårlig vare på meg selv. Har ikke tiltak til å gjøre noe, dusje, husarbeid, gå turer. Isolerer meg. Skulle ønske jeg kunne grått litt, for å få ut følelsene. 

Anonymkode: 922ce...511

AnonymBruker
Skrevet
Meadow skrev (16 timer siden):

Jeg ble et hormon-monster av p-piller, så det er et godt innspill! Jeg var sint, jeg gråt, jeg var så nedfor, hver dag. Byttet til minipiller med mindre hormoner og fikk det mye bedre. 

Jeg fikk depresjon av minipiller også. Tåler ikke hormonprevensjon i det hele tatt. Følte en enorm lykkefølelse i kroppen ca. En ukes tid etter at jeg sluttet på de. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...