Gå til innhold

Familiemedlem uttaler navnet feil. Lurer på om det er med vilje.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har et familiemedlem som konsekvent har uttalt navnet på mitt andre barn feil. Hun klarer å uttale navnet på første barnet mitt. Hun er den siste jeg forventet det fra, andre jeg trodde kom til å uttale det feil har til og med spurt meg for å forsikre seg om å uttale det riktig. 

Det er ingen ukjente lyder. Det er vokalbytte hun gjør, som i Ole vs Ola, Amir vs Ammar. 

La oss si det er sistnevnte hvor hun konsekvent sier Amir og ikke Ammar. 

Jeg er konfliktsky og prøver heller å indirekte rette på henne som man gjør med barn. Når hun spør om Amir ditt og datt, sier jeg "ja, Ammar liker ditt og datt". Jeg bruker navnet hans ofte for at hun skal skjønne det. Likevel når det ikke inn. 

Hun skriver også Amir fremfor Ammar, og jeg rettet på samme indirekte måte ved at jeg skriver det riktige navnet i svaret jeg gir henne. 

Hun er fullstendig oppegående, hun er ikke gammel og dævhørt heller, jeg skjønner bare ikke hvorfor dette ikke går inn. 

Nå har det gått så lang tid at jeg er usikker på hvordan jeg skal ta dette opp.. 

Anonymkode: fb42d...119

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

«Du vet xx heter faktisk xx og ikke yy?»

Anonymkode: 5b1cf...24b

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Sånn går det når man absolutt må bruke et fantasinavn. For regner med at han/hun ikke heter Ole/Ola, men Diamante, Marabella, Sandros e.l.

Anonymkode: a4544...c1c

• Liker 3
Skrevet

Mange har hørselsskader uten at folk rundt er klar over det (noen er ikke klar over det selv heller). Da hører man ikke alle lyder, men hodet gjør alt om til ord allikevel og så blir det oftest riktig. Men når man først har tippet feil så er det lett å høre det man har oppfattet hver gang, fordi det er det ordet/navnet man forventer. Så det trenger ikke være med vilje.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sånn går det når man absolutt må bruke et fantasinavn. For regner med at han/hun ikke heter Ole/Ola, men Diamante, Marabella, Sandros e.l.

Anonymkode: a4544...c1c

Det er ikke fantasinavn, men det er i samme gate som Amir/Ammar. Hadde det vært Nova Diamante med trykk på unaturlige steder hadde jeg forstått det. 

Embla82 skrev (9 minutter siden):

Mange har hørselsskader uten at folk rundt er klar over det (noen er ikke klar over det selv heller). Da hører man ikke alle lyder, men hodet gjør alt om til ord allikevel og så blir det oftest riktig. Men når man først har tippet feil så er det lett å høre det man har oppfattet hver gang, fordi det er det ordet/navnet man forventer. Så det trenger ikke være med vilje.

Det kan hende. Trodde hun skulle få det med seg via tekst, siden vi skriver ganske hyppig med hverandre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke fantasinavn, men det er i samme gate som Amir/Ammar. Hadde det vært Nova Diamante med trykk på unaturlige steder hadde jeg forstått det. 

Det kan hende. Trodde hun skulle få det med seg via tekst, siden vi skriver ganske hyppig med hverandre. 

Da er det litt rarere, men det er godt mulig at navnet bare har satt seg ordentlig fast i hodet hennes og så leser hun det hun forventer. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror du må være mer tydlig. Neste gang hun sier eller skriver feil så sier du bare "legger merke til at du staver/sier navnet feil, det er Amir ikke Ammar :)"

Anonymkode: 51427...334

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tror du må være mer tydlig. Neste gang hun sier eller skriver feil så sier du bare "legger merke til at du staver/sier navnet feil, det er Amir ikke Ammar :)"

Anonymkode: 51427...334

Det blir sikkert veldig ubehagelig for meg, men Kanskje hun ikke tar det så ille opp som jeg tror håper jeg 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville prøvd å lage litt humor av det. Neste gang hun sier feil, så svarer du bare hahaha, du sier alltid feil! 

Anonymkode: d552c...8d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du norsk og mannen av utenlands opprinnelse og dere har valgt et navn fra hans land? Da kan det eventuelt være i ren protest.

Anonymkode: a18af...8d4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er du norsk og mannen av utenlands opprinnelse og dere har valgt et navn fra hans land? Da kan det eventuelt være i ren protest.

Anonymkode: a18af...8d4

Hmm ja.. Men det er jo ikke noe vanskelig eller ukjent med navnet. Til og med mormor på 80 har greid å uttale navnet riktig. 

Navnet betyr veldig mye for min mann, og jeg synes det har en fin klang og har fin betydning, så synes det er ganske respektløst om det er grunnen hennes.. Kanskje jeg bare skal fortelle henne sånn casuelly bakgrunnen for navnevalget. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg ville prøvd å lage litt humor av det. Neste gang hun sier feil, så svarer du bare hahaha, du sier alltid feil! 

Anonymkode: d552c...8d9

Ja får gjøre det 😊

Skrevet

En kollega av mannen min gjør samme feilen med mitt navn, selv om han både skriver navnet mitt til vedkommende, og snakker om meg med denne personen på jobben. Det bare går ikke inn. Jeg tar meg ikke nær av det, da jeg har et litt uvanlig navn, og det hun kaller meg er et litt vanligere navn her til lands. Kan være så enkelt som at det bare er veldig vanskelig å vende om ordet for ditt familiemedlem. Spesielt når man ikke bruker hver dag sammen, så kan det være det tar ekstra tid.

Jeg kalte også mitt barn noe uvanlig, og til og med JEG sleit i et par dager med å kalle ham hans riktige navn, kontra et navn som er mer vanlig. 

Som noen andre skrev, så kan du på vennlig måte si når dere treffes at "jeg har lagt merke til at du sier x, men hen heter faktisk y."

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei. Har et familiemedlem som konsekvent har uttalt navnet på mitt andre barn feil. Hun klarer å uttale navnet på første barnet mitt. Hun er den siste jeg forventet det fra, andre jeg trodde kom til å uttale det feil har til og med spurt meg for å forsikre seg om å uttale det riktig. 

Det er ingen ukjente lyder. Det er vokalbytte hun gjør, som i Ole vs Ola, Amir vs Ammar. 

La oss si det er sistnevnte hvor hun konsekvent sier Amir og ikke Ammar. 

Jeg er konfliktsky og prøver heller å indirekte rette på henne som man gjør med barn. Når hun spør om Amir ditt og datt, sier jeg "ja, Ammar liker ditt og datt". Jeg bruker navnet hans ofte for at hun skal skjønne det. Likevel når det ikke inn. 

Hun skriver også Amir fremfor Ammar, og jeg rettet på samme indirekte måte ved at jeg skriver det riktige navnet i svaret jeg gir henne. 

Hun er fullstendig oppegående, hun er ikke gammel og dævhørt heller, jeg skjønner bare ikke hvorfor dette ikke går inn. 

Nå har det gått så lang tid at jeg er usikker på hvordan jeg skal ta dette opp.. 

Slapp av

Jeg er voksen men flere i fam min skriver og uttaler navnet mitt feil ikke krise 

Anonymkode: 10f47...22b

Skrevet

Kan det være at hun bare er vant med en annen uttale eller variant av navnet da? Jeg blander noen ganger ulike varianter og uttalemåter på navn, også utenlandske. F.eks Mohammed/Muhammad, Nathaniel/Nathanael, Mikal/Mikael, Mahmmoud/Mahmed, Selma/Salma. Eileen/Eilin/Aileen/Ailin. Noen ganger skrives det også "motsatt" av uttale, altså Salma uttales Selma. Er det et sånt tilfelle, kanskje? Hvis man allerede kjenner noen med "den andre varianten", så er det fort å blande, jeg gjør det i alle fall. Og da er det selvfølgelig helt greit å korrigere, jeg blir i allfall glad for en påminner istedet fornå si navnet til en person feil gang på gang.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Svigermor skriver fortsatt navnet feil her etter 6 år🙈 Jeg har gitt opp🤪 Godt at ungen selv har begynt å påpeke det😂

Anonymkode: db82c...880

AnonymBruker
Skrevet

Bestemor hadde et barnebarn: Anna. Hun kalte alltid Anna for Anne. Jeg spurte henne hvorfor en gang, da sa hun bare at hun likte Anne bedre enn Anna. Så kan vel være noe slikt da🤷🏼‍♀️

Anonymkode: f3f77...3ee

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...