AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #1 Skrevet 26. juli 2021 Jeg har en svigerinne og vi har to sett med barn som er født omtrent samtidig. Hun var fire barn og jeg har to. Hennes nest yngste barn er på samme alder som mitt eldste barn. Han er en gutt som har noen utfordringer, han mangler språk, faser ut i egne tanker som gjør at en ikke får kontakt, og har masse energi, han elsker å klatre og løpe. Pga utfordringene får han ekstra ressurser i barnehagen. Svigerinnen min forteller at hun har dårlig samvittighet fordi hun ikke har brukt så mye tid på ham. Hun sier han aldri hører etter, og pga det lar hun ham bestemme alt fra måltid, hva å spise (velger is og cola), til når han skal legge seg og hva han skal ha på seg (typ nekter å gå med lue i to minus, nekter sko osv). Han er idag fire år. Hun forteller at han er så utfordrende å ha med å gjøre at hun aldri kan dra noe sted alene med ham fordi han hyler og skriker og løper fra henne bestandig. Datteren min er det stikk motsatte av fetteren sin. Jeg opplever ikke det hun opplever, hun har tider med ekstremt selektiv hørsel, men sånn er det,og det kan ikke sammenlignes, nettop fordi barn er forskjellige . Nå har jeg fått en gutt, han er noen måneder gammel. Nå sier svigerinnen min at bare vent, han skal klatre, løpe vekk fra meg, bestemme alt, nå må jeg bare gi etter og gi ham det han vil ha. Hun sier han skal bli som hennes gutt, og at den enkle tiden med datteren min er over. Altså, problemet her er at hun har klaget så mye på utfordringene til sønnen sin, og sier nå at min sønn skal bli likedan, at nå skal jeg få se hvordan det er, at første barnet var snill og hører på mamma, men andre skal bli som hennes sønn og aldri hører etter. Hun sier også at gutter er senere ute med språk, og tidlig ute motorisk, det har jeg også hørt.. Men altså, gutten hennes er fire år og kan bare ti ord stakkars liten:/ Jeg synes det virker spesielt å si dette, særlig når hun har fremstillet det så negativt i all den tid.. Jeg synes gutten hennes er nydelig når man først får kontakt med ham og bruker tid på å bli kjent, men jeg skjønner jo at hun synes det er vanskelig, og jeg ser jo at han er en person som trenger at man bruker ekstra krefter på å sette grenser for og veilede. Jeg bekymrer meg selvsagt ikke for barnet mitt sin personlighet og utvikling. Hva hun sier kan jo ikke påvirke det. Bare synes det er spesielt. Jeg kjenner jeg faktisk blir provosert. Hva betyr dette? Er det slik folk snakker til hverandre? Jeg har ikke tørret å konfrontere henne de gangene hun har sagt det, fordi hun er ganske sensitiv og jeg vil ikke lage noe drama. Kan det være at hun er bitter? Hvorfor sier hun sånn? Jeg vet seriøst ikke hvordan jeg skal respondere på det når hun sier slike ting. Anonymkode: c9f70...92d 4
indigob Skrevet 26. juli 2021 #2 Skrevet 26. juli 2021 (endret) Hva så ? Min sønn kunne ikke snakke når han var 4. han var utrolig sent ute og fikk egen språk pedagog i barnehagen. Nå er han 5 og snakker helt rent. Barn er forskjellige, du må ikke sammenligne barn fordi det er veldig forskjellig . Virker som at du vil ha creds fordi du gjør en bedre jobb enn hun ? er barna dine bedre ? patetisk. Endret 26. juli 2021 av indigob 9
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #3 Skrevet 26. juli 2021 Uff…jeg er ikke så god på sånt. Men hadde helt sikkert latt være med noe stor konfrontasjon. Min erfaring er at det ikke fører noe godt med seg. Men kan du si noe om at fremtiden kjenner ingen. Og la den henge i lufta for så å snakke om noe annet? Ikke la deg provosere. Synd hun ikke klarer å grensesette. Det trenger jo alle barn. Noen mer enn andre. Anonymkode: e02f5...fe4 14
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #4 Skrevet 26. juli 2021 indigob skrev (Akkurat nå): Hva så ? Min sønn kunne ikke snakke når han var 4. han var utrolig sent ute og fikk egent språk pedagog i barnehagen. Nå er han 5 og snakker helt rent. Barn er forskjellige, du må ikke sammenligne barn fordi det er veldig forskjellig . Virker som at du vil ha creds fordi du gjør en bedre jobb enn hun ? er barna dine bedre ? patetisk. Virkelig? Var det SLIK du valgte å tolke innlegget mitt? Jeg synes hun er en god mor som gjør så godt hun kan med barnet sitt. Nå er det faktisk slik at samme hvor god man er, samme hvor mye riktig man gjør, så kan ikke det alltid påvirke hvordan barnet blir eller er. Anonymkode: c9f70...92d 41
indigob Skrevet 26. juli 2021 #5 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Virkelig? Var det SLIK du valgte å tolke innlegget mitt? Jeg synes hun er en god mor som gjør så godt hun kan med barnet sitt. Nå er det faktisk slik at samme hvor god man er, samme hvor mye riktig man gjør, så kan ikke det alltid påvirke hvordan barnet blir eller er. Anonymkode: c9f70...92d Så hva vil du frem til med innlegget ditt ? jeg ser ikke hva poenget er. Hun sier at ditt barn skal bli som hennes barn, men det vet du jo selv at hun ikke kan spå. Det vil tiden vise. Tullete innlegg å starte en tråd for. 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #6 Skrevet 26. juli 2021 Vel. Jeg tenkte som deg, når jeg hadde to jenter. Så kom guttungen og herrefred, det er i en helt annen liga. Og min gutt er sett på som ganske rolig i barnehagen. Anonymkode: e7d32...7b2 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #7 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uff…jeg er ikke så god på sånt. Men hadde helt sikkert latt være med noe stor konfrontasjon. Min erfaring er at det ikke fører noe godt med seg. Men kan du si noe om at fremtiden kjenner ingen. Og la den henge i lufta for så å snakke om noe annet? Ikke la deg provosere. Synd hun ikke klarer å grensesette. Det trenger jo alle barn. Noen mer enn andre. Anonymkode: e02f5...fe4 Høres egentlig bedre ut det😊 å si at ja, det blir spennende å se hvordan han er som person. Hater konfrontasjoner. Hun har nevnt det så mange ganger etter da hun fikk vite vi ventet gutt, så jeg har blitt ganske usikker på om hun vil frem til noe med det. Anonymkode: c9f70...92d 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #8 Skrevet 26. juli 2021 indigob skrev (2 minutter siden): Så hva vil du frem til med innlegget ditt ? jeg ser ikke hva poenget er. Hun sier at ditt barn skal bli som hennes barn, men det vet du jo selv at hun ikke kan spå. Det vil tiden vise. Tullete innlegg å starte en tråd for. Er det virkelig mulig? Les spørsmålene mine, så ser du hva jeg vil frem til. Hvis du synes det er tullete kan du klikke seg ut av tråden. Vi har forskjellige situasjoner i livet. Beklager om du tar deg nært av dette. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel. Jeg tenkte som deg, når jeg hadde to jenter. Så kom guttungen og herrefred, det er i en helt annen liga. Og min gutt er sett på som ganske rolig i barnehagen. Anonymkode: e7d32...7b2 Ja, kan jeg tenke meg 😊 søsteren min har to gutter og ei jente, og hun har definitivt måttet kjøpe seg et par joggesko da guttene kom 😅❤️ Anonymkode: c9f70...92d 11
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #9 Skrevet 26. juli 2021 indigob skrev (2 minutter siden): Så hva vil du frem til med innlegget ditt ? jeg ser ikke hva poenget er. Hun sier at ditt barn skal bli som hennes barn, men det vet du jo selv at hun ikke kan spå. Det vil tiden vise. Tullete innlegg å starte en tråd for. Hva er problemet ditt, egentlig? Om du synes det er en tullete ting å starte en tråd for så les en annen tråd, da vel! Så kan de som skjønner poenget og har noe konstruktivt å bidra med få lov til å gjøre det, uten å bli distrahert av sure oppgulp som dette. Anonymkode: f13ef...b18 14
indigob Skrevet 26. juli 2021 #10 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er problemet ditt, egentlig? Om du synes det er en tullete ting å starte en tråd for så les en annen tråd, da vel! Så kan de som skjønner poenget og har noe konstruktivt å bidra med få lov til å gjøre det, uten å bli distrahert av sure oppgulp som dette. Anonymkode: f13ef...b18 Nå ble jeg kvalm. Huff. 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #11 Skrevet 26. juli 2021 indigob skrev (4 minutter siden): Nå ble jeg kvalm. Huff. troll Anonymkode: 9287b...a45 10
Baktusen Skrevet 26. juli 2021 #12 Skrevet 26. juli 2021 Jeg tolker det overhode ikke helt slik du gjør det. I fra mitt ståsted virker du svært sensitiv og tolker dette i verste mening. Du venter nå en gutt, nr 2. Hun har allerede hatt gutt og nr 2, hun vet noe omtrentlig hva du har i vente, du har ingen peiling. Det blir sannsynligvis mye mer kaos i vente enn hva du forutser, og hun spøker med at, ja bare vent, nå får du se hvordan småbarnlivet egentlig er. Kanskje du har fremstått litt ovenpå tidligere siden din datter har vært veldig rolig og enkel? Og det var kanskje hennes måte å jekke deg ned på? At nå kan du kanskje se hvordan andre har det? 7
Nicathv Skrevet 26. juli 2021 #13 Skrevet 26. juli 2021 Jeg skjønner ikke helt hvorfor det provoserer deg, TS. Jeg tenker at svigerinnen din kanskje sier det for å få sin egen litt slitsomme situasjon til å føles mer normal. Jeg ville bare ha smilt og sagt noe som "hehe, ja vi får se, håper det ikke blir for ille! ;)" Skjønner ikke helt hvorfor du i det hele tatt er inne på tanken om en konfrontasjon, hva er det å konfrontere? 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #14 Skrevet 26. juli 2021 Baktusen skrev (7 minutter siden): Jeg tolker det overhode ikke helt slik du gjør det. I fra mitt ståsted virker du svært sensitiv og tolker dette i verste mening. Du venter nå en gutt, nr 2. Hun har allerede hatt gutt og nr 2, hun vet noe omtrentlig hva du har i vente, du har ingen peiling. Det blir sannsynligvis mye mer kaos i vente enn hva du forutser, og hun spøker med at, ja bare vent, nå får du se hvordan småbarnlivet egentlig er. Kanskje du har fremstått litt ovenpå tidligere siden din datter har vært veldig rolig og enkel? Og det var kanskje hennes måte å jekke deg ned på? At nå kan du kanskje se hvordan andre har det? Har ikke ment å virke ovenpå, kanskje de (foreldrene) synes det. Svigerinnen min har tidligere spurt meg mange ganger om råd, og jeg har svart hva som har funket hos oss, og da har hun vært uenig i de rådene jeg har gitt og kritisert meg for å være for streng/for kulturell etc.. Derfor sluttet jeg med å gi råd og heller sagt at jeg ikke vet, hvert barn er forskjellig, de må finne ut hva som funker for de osv. Jeg har ikke følt meg i en posisjon til å egentlig ha noe å si, da de har fire unger og jeg på den tid kun hadde en 😅 Men du har rett i at jeg er sensitiv og tolker det kanskje negativt, jeg har tendens til det 😕 Nicathv skrev (3 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt hvorfor det provoserer deg, TS. Jeg tenker at svigerinnen din kanskje sier det for å få sin egen litt slitsomme situasjon til å føles mer normal. Jeg ville bare ha smilt og sagt noe som "hehe, ja vi får se, håper det ikke blir for ille! ;)" Skjønner ikke helt hvorfor du i det hele tatt er inne på tanken om en konfrontasjon, hva er det å konfrontere? Konfrontere, mener ikke noe aggressivt, bare spørre henne.. Det kan være noe i det du sier.. ❤️ Anonymkode: c9f70...92d 1
Embla82 Skrevet 26. juli 2021 #15 Skrevet 26. juli 2021 (endret) Ikke ta det personlig. Hun føler nok litt på at ungen hennes er vilter, og er redd andre dømmer henne som mor og tenker det er hennes feil. Å ha en veldig rolig unge i nærmeste familie forsterker kanskje den følelsen, så blir det litt ønsketenkning at du også får en vilter en så det skal bevise at det ikke går på foreldrestilen. Du får bare trekke på skuldrene og si at det er umulig å si, unger er så forskjellige, vi får bare vente og se hvordan personlighetene blir. Og det er virkelig umulig å forutse. Mange melder om viltre gutter her, men blant mine er gutten den roligste og mest forsiktige. Så kjønn bestemmer ikke alt. Endret 26. juli 2021 av Embla82 9
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #16 Skrevet 26. juli 2021 Hun mener vel bare at gutten din blir full av energi, sterk motorisk tidlig og senere med språket enn jenta di? Hvis hun ikke har sagt rett ut at nå kommer ditt barn også til å streve, henge langt bak jevnaldrende og ha behov for ekstra ressurser i barnehagen, så er vel dette ingenting å reagere på? Gutter er ofte mer krevende enn jenter i 2-4 års alderen. Anonymkode: 05fee...47c
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #17 Skrevet 26. juli 2021 Jeg syntes oppdragelse av sønnen har vært enklere enn med min datter. Hvorfor forventes det at gutter er så mye mer ville og aktive, jeg ser ikke helt den..? Tror unger generelt er forskjellige, ikke kjønnsbestemt. Si til svigerinnen din at du gleder deg til å se sønnen din vokse opp og at alle er ulike. Og at du håper han får et godt forhold til sine søskenbarn. Anonymkode: 81001...e12 10
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #18 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun mener vel bare at gutten din blir full av energi, sterk motorisk tidlig og senere med språket enn jenta di? Hvis hun ikke har sagt rett ut at nå kommer ditt barn også til å streve, henge langt bak jevnaldrende og ha behov for ekstra ressurser i barnehagen, så er vel dette ingenting å reagere på? Gutter er ofte mer krevende enn jenter i 2-4 års alderen. Anonymkode: 05fee...47c Jeg får bare velge å tenke det beste om det hun sier og kanskje bare feie det litt vekk. Takk for fint svar 😊 Embla82 skrev (3 minutter siden): Ikke ta det personlig. Hun føler nok litt på at ungen hennes er vilter, og er redd andre dømmer henne som mor ikke og tenker det er hennes feil. Å ha en veldig rolig unge i nærmeste familie forsterker kanskje den følelsen, så blir det litt ønsketenkning at du også får en vilter en så det skal bevise at det ikke går på foreldrestilen. Du får bare trekke på skuldrene og si at det er umulig å si, unger er så forskjellige, vi får bare vente og se hvordan personlighetene blir. Og det er virkelig umulig å forutse. Mange melder om viltre gutter her, men blant mine er gutten den roligste og mest forsiktige. Så kjønn bestemmer ikke alt. Dette virker veldig logisk. Et annet familiemedlem fikk også en gutt litt senere enn henne, og han er noe av det roligste vesenet jeg har sett i hvertfall. På besøk sitter han pent og leker for seg selv og bråker aldri. Men det er nok et personlighetstrekk, for broren er slett ikke slik 😅 Jeg tror også hun kanskje tenker at flere dømmer henne, da moren til denne rolige gutten stilte spørsmål ved hvorfor hun valgte å gi ham sånn og sånn drikke og hvorfor hun gjør sånn og sånn når det bare var å.. Jeg tror egentlig hun bare velger sine kamper. Hun har sett på nært hold hvordan datteren min er, hun er sånn som lurer til seg rå brokkoli, mens sønnen hennes nekter å spise noe annet enn is og yoghurt.. Skjønner godt at hun føler på det. Anonymkode: c9f70...92d 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #19 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg syntes oppdragelse av sønnen har vært enklere enn med min datter. Hvorfor forventes det at gutter er så mye mer ville og aktive, jeg ser ikke helt den..? Tror unger generelt er forskjellige, ikke kjønnsbestemt. Si til svigerinnen din at du gleder deg til å se sønnen din vokse opp og at alle er ulike. Og at du håper han får et godt forhold til sine søskenbarn. Anonymkode: 81001...e12 Den der har jeg også hørt 😊 tror det er mye drama med jenter fremfor gutter.. Dattera mi er ikke helt enkel til tider 😅 selvom hun bare er fire år, kan hun virkelig gi meg grå hår. Men alle barn er forskjellige❤️ Anonymkode: c9f70...92d 2
Vera Vinge Skrevet 26. juli 2021 #20 Skrevet 26. juli 2021 (endret) Det er nå så mye rare oppfatninger om gutter rundt omkring… Altså, jeg tror gutter som gruppe har mer energi som må ut enn jenter, helt generelt. Men gutter er jo utrolig forskjellige, og mer energi betyr ikke nødvendigvis fullt kaos. Jeg har tre gutter og har virkelig aldri tenkt at jeg skulle hatt jenter i stedet, de er fine gutter som stort sett oppfører seg fint, elsker hverandre og viser det daglig og er utrolig kjærlige mot oss foreldre. Tidlig ute med språket var de også, noe gutter liksom ikke «skal» være. Så jeg vil si at man kan spå lite om barnas personlighet, styrker og utfordringer kun basert på deres kjønn. Selv om forskere kan finne noen forskjeller på gruppenivå. Men så tror jeg nok dette ble sagt fordi hun syns det har vært vanskelig med sønnen og at hun har behov for å legge noe på kjønnet hans, så hun ikke føler seg så ansvarlig. Nå syns jeg det høres spesielt ut å la ham styre så mange ting, da, barn trenger tydelighet selv om de kan få bestemme noen ting. Kan samtidig være at han har noen medfødte vanskeligheter som gjør foreldrenes oppgave enda vanskeligere. Når man er sliten og lei kan man ty til enkle løsninger, men det betyr jo ikke at det er bra, blir jo bare å skyve problemene foran seg. Endret 26. juli 2021 av Vera Vinge 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå