AnonymBruker 42 Skrevet 1. august 2021 #21 Skrevet 1. august 2021 (endret) Stina234 skrev (18 timer siden): Tror du burde sjekke fakta før du skriver dette. Bøndene sliter for å få en akseptabel økonomi ut fra sitt virke. Hva bør jeg sjekke? At enkelte bønder sliter med å få ting til å gå rundt, selv med massiv subsidiering og "billig" arbeidskraft var jo selve poenget mitt Endret 1. august 2021 av Beeblebrox
Stina234 Skrevet 1. august 2021 #22 Skrevet 1. august 2021 Beeblebrox skrev (7 timer siden): Hva bør jeg sjekke? At enkelte bønder sliter med å få ting til å gå rundt, selv med massiv subsidiering og "billig" arbeidskraft var jo selve poenget mitt Du har jo ikke noe poeng. Bare mangel på innsikt. 1
Browncoat Skrevet 8. august 2021 #23 Skrevet 8. august 2021 Det burde ikke komme som noen overraskelse at ungdommer er mindre effektive enn voksne folk som har mye arbeidserfaring innen dette området. Har ingenting med curlingforeldre å gjøre. Og om flesteparten av dine ansatte kommer med negative tilbakemeldinger, er det et «deg» problem og ikke et «ungdommer nå til dags» problem. Sesongarbeiderne som kommer fra utlandet har ikke like mange muligheter som norske ungdommer og tør/kan kanskje ikke å si ifra like mye om dårlige arbeidsforhold. Ungdommene har et valg, og jeg skjønner godt at de ikke vil bære f.eks. to kasser om gangen hele dagen. Generelt sett er ikke 16-åringer like sterke som voksne folk, gi dem litt slack når du sammenligner dem med de som vanligvis jobber der. Om du vil ha gode ansatte (spesielt ungdom) er det mye mer nødvendig å gi litt ekstra instruksjoner, oppmuntring og utstyr. Hvorfor har ikke ungdommene fått ordentlige hansker eller tips om hvordan de skal beskytte armene sine? Jeg liker at ungdommene sier fra, noen unge er så uerfarne og ønsker validering av autoriteter at de er lette å manipulere på arbeidsmarkedet. 5
Tøddel Skrevet 8. august 2021 #24 Skrevet 8. august 2021 Skjønner ikke helt problemet. Bøndene benytter seg av muligheten til å kritisere nordmenn fordi det er lov. De vil jo at ting skal være så enkelt som mulig, det er jo derfor de holder fjøs. Det er uvant for dem med mennesker som har behov, som trenger ordnede omgivelser når de går på do og som ikke bare slipper det ut på bakken der de står og sitter. De er vant til å lede dyr akkurat dit de vil med en trekvist på baken deres så dyrene hopper og spretter på kommando. 😬 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 8. august 2021 #25 Skrevet 8. august 2021 (endret) Imariuz skrev (På 1.8.2021 den 8.59): 130 kroner timen er tarifflønn, i tillegg får mange bonus per kilo de plukker. For sesongarbeid/sommerjobb som ikke krever forkunnskaper er det ganske god lønn. Skal ikke dra alle ungdommer under en kam, mange er dyktige og står på, men mange er slappe og har dårlig arbeidsmoral. Dessverre har det gjort at mange bønder vegrer seg for å ansette norsk ungdom. Ha ha, 130 kr er vel det de kaller minstelønn, som betales når man klarer å plukke 16 kurver i timen med jordbær hele dagen, hver dag, i alt slags vær. Små og knudrete bær tar lengre tid. Det betales akkord med 8 kr kurven. Det er de ytterst få som klarer å tjene mer enn halve minstelønnen over tid. Nei, vi vet jo hva bærene selges for, og de må ta seg råd til å betale sine arbeidsfolk. Har ingen sympati med bønder som driver sosial dumping med utenlandsk arbeidskraft. Om alternativet er ingen bær, så ok. voksne folk med forpliktelser kan ikke leve av lommepenger. Ungdomsskoleelever synes det er kjekt å tjene litt lommepenger. Vi kan heller ikke sammenligne oss med folk fra fjerne land med levekostnader på 1/10 av våre. Alle nettavisene har vært fulle av artikler om dette gjennom sommeren. Sutrete bønder og jamring og klager. Endret 8. august 2021 av Hvemsomhelst
Imariuz Skrevet 9. august 2021 #26 Skrevet 9. august 2021 Hvemsomhelst skrev (På 8.8.2021 den 17.29): Ha ha, 130 kr er vel det de kaller minstelønn, som betales når man klarer å plukke 16 kurver i timen med jordbær hele dagen, hver dag, i alt slags vær. Små og knudrete bær tar lengre tid. Det betales akkord med 8 kr kurven. Det er de ytterst få som klarer å tjene mer enn halve minstelønnen over tid. Bonusen kommer i tillegg til minstelønnen, som altså er 130 kroner timen. En helt grei lønn for sommerjobb eller sesongarbeid som dette er som ikke krever noe kunnskap eller utdanning. Ingen har dette som fulltidsjobb. 4
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 9. august 2021 #27 Skrevet 9. august 2021 Imariuz skrev (Akkurat nå): Bonusen kommer i tillegg til minstelønnen, som altså er 130 kroner timen. En helt grei lønn for sommerjobb eller sesongarbeid som dette er som ikke krever noe kunnskap eller utdanning. Ingen har dette som fulltidsjobb. Det er feil. Jeg har ikke spart på avisartiklene, men det har aldri stått noe der om at de får minstelønn + bonus ved jordbærplukking. Hva de får for andre oppgaver vet jeg ikke noe om.
A-hunter Skrevet 9. august 2021 #28 Skrevet 9. august 2021 Hvemsomhelst skrev (3 minutter siden): Det er feil. Jeg har ikke spart på avisartiklene, men det har aldri stått noe der om at de får minstelønn + bonus ved jordbærplukking. Hva de får for andre oppgaver vet jeg ikke noe om. Overenskomsten tillater ikke akkordbasert minstelønn. Eventuell akkord (bonus) kan bare gi mer enn minstelønn. Så er det selvsagt noen som "lurer" systemet ved å omgå det, men det er ikke gjengs. Og ihvertfall ikke der NAV har bidratt med arbeidskraft i en eller annen variant. 3
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 9. august 2021 #29 Skrevet 9. august 2021 A-hunter skrev (3 minutter siden): Overenskomsten tillater ikke akkordbasert minstelønn. Eventuell akkord (bonus) kan bare gi mer enn minstelønn. Så er det selvsagt noen som "lurer" systemet ved å omgå det, men det er ikke gjengs. Og ihvertfall ikke der NAV har bidratt med arbeidskraft i en eller annen variant. Du har visst rett i at noen lurer systemet, men vi har jo lest om mange tilfeller i løpet av sommeren, dessverre. Jeg har mistet mye av tilliten til norske bønder, selv om man ikke kan si at alle gjør feil. https://newsbeezer.com/norway/landbruksstotte-jordbaer-jordbaerbonder-mottar-millioner-i-statsstotte-men-bruker-billige-arbeidere-fra-utlandet/ https://frifagbevegelse.no/magasinet-for-fagorganiserte/jordbarplukkere-far-under-minstelonn--odelegger-norges-omdomme-mener-hoyretopp-6.158.719285.cbc95eed50 https://frifagbevegelse.no/nyheter/polske-jordbarplukkere-hevder-de-ble-bedt-om-a-lyve-til-arbeidstilsynet-si-at-dere-tjener-130-kroner-6.158.722762.9a29a705f8
Skiftenøkkel Skrevet 9. august 2021 #30 Skrevet 9. august 2021 Det finnes dårlig arbeidsmoral i alle aldre. Hos vår bedrift er det alltid de eldste som forlater arbeidsplassen først (før tiden). De eldste som drøyer pausene. Og de eldste som alltid skal sno seg unna. Jeg har gleden av å ofte møte ungdom gjennom arbeid som virkelig er duganes. Og vel så det. Selvsagt også noen "gamere", som åpenbart ikke kommer seg i seng til rett tid. Men, man må huske på at dette er mennesker som ikke bare skal lære seg en jobb, de skal også lære seg dynamikken i arbeidslivet. 3
A-hunter Skrevet 9. august 2021 #31 Skrevet 9. august 2021 Hvemsomhelst skrev (56 minutter siden): Du har visst rett i at noen lurer systemet, men vi har jo lest om mange tilfeller i løpet av sommeren, dessverre. Jeg har mistet mye av tilliten til norske bønder, selv om man ikke kan si at alle gjør feil. Slik vil det alltid være så lenge det finnes noen å lure. Det er på ingen måte enestående for landbruket, men forekommer i absolutt alle bransjer der marginer er det man lever av. Det er dessuten velgerne som har lagt veien åpen for slikt juks ved å velge en politikk som lefler med EUs kongstanke som er fri flyt av arbeidskraft, som ikke gjør annet enn å gi alle dårligere vilkår - fordi det står titusenvis klare til å gjøre jobben enda litt billigere. Og slik går den spiralen til vi alle er slaver. Vil vi ha noe annerledes må vi rett og slett stemme annerledes. Det finnes nok av proteksjonistiske stemmer hvis vi bare hører etter.
Isambard Skrevet 9. august 2021 #32 Skrevet 9. august 2021 Den Sagnomsuste skrev (På 2021-7-31 den 19.12): Breaking news! Norske ungdommer finner seg ikke i sosial dumping og drittlønn! Jeg er, for å sitere Siv Jensen, dypt sjokkert!! Når man først har tatt på seg en jobb så må man møte opp og gjøre en innsats. 1
Gjest Gagaen Skrevet 9. august 2021 #33 Skrevet 9. august 2021 Jeg er vanligvis FOR norsk arbeidskraft men jeg forstår og bøndene godt. Mange norske er late og bortskjemte og får rævva full av penger av forelde. Utenlandsk arbeidskraft kommer ofte fra fattige kår og det vi kaller luselønn er verdifulle pengerfor dem. Og da godtar de alle dårlige forhold og.Og i bunn og grunn ødelegger slik og gjør uopprettelig skade i mange bransjer.
Gjest Alterego666 Skrevet 10. august 2021 #34 Skrevet 10. august 2021 PetterKanin skrev (På 31.7.2021 den 19.33): Latskap kalles dette. Betal bedre, så får man ansatte som gjør en innsats.
Hr. Aktiv Skrevet 10. august 2021 #35 Skrevet 10. august 2021 Normenn har blitt late. Derfor importeres masse arbeidskraft fra utlandet. 2
PetterKanin Skrevet 10. august 2021 #36 Skrevet 10. august 2021 Alterego666 skrev (35 minutter siden): Betal bedre, så får man ansatte som gjør en innsats. Grunnlaget for bedre betaling kommer ved at ansstte gjør en innsats.
Gjest Alterego666 Skrevet 10. august 2021 #37 Skrevet 10. august 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Grunnlaget for bedre betaling kommer ved at ansstte gjør en innsats. Nei. Grunnlaget for bedre betaling kommer med en bedre tariff. Det er ingen karrierestige som landbruksarbeider, det er bare underbetalt slit. McDonalds har en karrierestige, landbruket har en utslitt kropp ute på ei myr i Gokk.
PetterKanin Skrevet 10. august 2021 #38 Skrevet 10. august 2021 Alterego666 skrev (32 minutter siden): Nei. Grunnlaget for bedre betaling kommer med en bedre tariff. Det er ingen karrierestige som landbruksarbeider, det er bare underbetalt slit. McDonalds har en karrierestige, landbruket har en utslitt kropp ute på ei myr i Gokk. Det er nå en gang slik at arbeidsgivere må tjene inn de pengene som skal betales i lønn.
Gjest Alterego666 Skrevet 10. august 2021 #39 Skrevet 10. august 2021 PetterKanin skrev (1 time siden): Det er nå en gang slik at arbeidsgivere må tjene inn de pengene som skal betales i lønn. Det gjelder alle næringer, også de med tariffer det går an å leve av.
PetterKanin Skrevet 10. august 2021 #40 Skrevet 10. august 2021 Alterego666 skrev (9 minutter siden): Det gjelder alle næringer, også de med tariffer det går an å leve av. Selvsagt gjelder det alle næringer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå