Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette spørsmålet dukker naturligvis opp i diverse sammenhenger fra tid til annen, og jeg hater det spørsmålet. Jeg har falt ut av arbeidslivet for lenge siden, på grunn av psykiske problemer (angst, depresjon, personlighetsforstyrrelse). Jeg har prøvd meg i ulike jobber, men er nå til utredning hvor jeg sannsynligvis blir enten delvis ufør eller helt ufør. Håper selvsagt på førstenevnte, da å ikke bidra med sitt til samfunnet, virkelig suger. Og jeg føler meg aldri så underlegen andre når det er spørsmål om jobb, og jeg ikke har mye å vise til. Ofte vet jeg ikke hva jeg skal si heller. Finner dette spørsmålet alltid så ubehagelig, samtidig som jeg skjønner at dette er naturlig å spørre om. 

Så, dere andre som er i lignende situasjon, hva svarer dere? 

Anonymkode: 7492b...715

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle blir engstelig og deprimerte av og til. Har aldri stoppet meg i å jobbe. 

Anonymkode: 3711f...d46

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette spørsmålet dukker naturligvis opp i diverse sammenhenger fra tid til annen, og jeg hater det spørsmålet. Jeg har falt ut av arbeidslivet for lenge siden, på grunn av psykiske problemer (angst, depresjon, personlighetsforstyrrelse). Jeg har prøvd meg i ulike jobber, men er nå til utredning hvor jeg sannsynligvis blir enten delvis ufør eller helt ufør. Håper selvsagt på førstenevnte, da å ikke bidra med sitt til samfunnet, virkelig suger. Og jeg føler meg aldri så underlegen andre når det er spørsmål om jobb, og jeg ikke har mye å vise til. Ofte vet jeg ikke hva jeg skal si heller. Finner dette spørsmålet alltid så ubehagelig, samtidig som jeg skjønner at dette er naturlig å spørre om. 

Når folk spør hva du driver med så er det bare for å holde igang en samtale og bli kjent med deg. 

Du kan si hva somhelst og folk bryr seg fint lite. De fleste er opptatt av seg selv. 

Kan det være noe frivillig arbeid/organisasjoner du feks kan engasjere deg i istedet da? 

Anonymkode: a6415...df4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har aldri vært i TS sine sko! 

Kan ligge mye mer bak enn du tror eller har opplevd! Noen er deprimert pga botox og noen har skikkelige traumer! 

Skjerp deg!

Anonymkode: 393e8...f1c

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Bare svar at du ikke er i jobb.

Enklere kan det ikke bli. 

Anonymkode: 72380...fa2

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør men jeg er utdannet førskolelærer, så når noen ukjent/ bekjente spør hva jeg gjør på så sier jeg bare at jeg er førskolelærer.

Noen ganger så begynner de å grave og spørre om hvor jeg jobber hen, og da tar jeg bare og sier at akkurat nå så holder jeg på videreutdanne meg.

Anonymkode: 22818...109

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ufør men jeg er utdannet førskolelærer, så når noen ukjent/ bekjente spør hva jeg gjør på så sier jeg bare at jeg er førskolelærer.

Noen ganger så begynner de å grave og spørre om hvor jeg jobber hen, og da tar jeg bare og sier at akkurat nå så holder jeg på videreutdanne meg.

Du lyver mer andre ord.

Anonymkode: efc3e...a90

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Når noen spør om hva man gjør eller driver med så kan man nevne interesser eller hva man bruker mye tid på.

A: Hva driver du med?

B: Jeg har vært skikkelig interessert i matlaging i det siste. Og blablabla.

/ Jeg har fått meg en valp og mye av tida går med å trene og gå tur med den. Du skulle sett her om dagen og blablablabla

Om de faktisk spør om hva du jobber med så ville jeg svart at jeg ikke jobber fast for øyeblikket eller noe sånt. 

Anonymkode: 7aa67...08c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Har vært der du er, det var et av de verste spørsmålene jeg fikk. Jeg prøvde å svare noe slik at "akkurat nå jobber jeg ikke, helsa tillater ikke, men håper å komme tilbake til et eller annet på et senere tidspunkt". Sender deg støtte, det er en kjip situasjon du er i, håper du står han av.

Anonymkode: 5077a...d1b

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg synes du skal gi litt faen i å svare på denne måten.

Anonymkode: 5077a...d1b

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nei, de færreste blir deprimerte. Alle kan bli nedfor og lei seg av og til, det er klart. Men depresjon er ikke å være lei seg, depresjon er en psykisk diagnose.

Det blir som å si til en i rullestol - alle kan ha vondt i bena av og til, det er bare å skjerpe seg og opp og gå... 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nei. Alle blir lei seg eller har dårlige dager og perioder av og til. Og veldig mange sier de er deprimerte så snart de føler seg litt nede. Det er bare noen få som blir klinisk deprimerte, og da har de fått diagnosen ut i fra noen kriterier som innebærer mer enn å være nedfor og trist eller ha det vondt. Noen blir "bare" lett deprimerte eller moderat deprimerte og kan stå i jobb, men det kommer også an på jobben. Er man tungt deprimert klarer man normalt ikke være på jobb, da er man ofte så langt nede at man ikke fungerer i det hele tatt. Da klarer man i verste fall ikke annet enn å ligge på sofaen eller i senga.
Så nei, alle blir ikke deprimerte av og til, og det skal de være veldig glade for!

Til TS: Si du er selvstendig næringsdrivende og prøv å snu samtalen raskt over på noe annet. Ingen trenger å vite hvilken næring du driver med. Eller vær ærlig å si hva du vanligvis jobber med, men at du for tiden er sykemeldt. Ingen med vettet i behold spør hva du feiler. Skulle de finne på å gjøre det, så si at det føler du deg ikke komfortabel med å snakke om.

Anonymkode: 27b3d...6d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det en stund siden noen andre har spurt meg om det, men jentungen har vært litt opptatt av det en periode. Til henne svarer jeg at jeg jobber med å prøve å ta vare på meg selv. Funker kanskje ikke like greit med voksne. Men.. 

Anonymkode: d58f7...f78

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du lyver mer andre ord.

Jeg lyver ikke for jeg er førskolelærer, men jeg klarer ikke å jobbe etter en alvorlig ulykke.

Når jeg har vært hos frisører som graver og spør mye, så har jeg vel en eller to ganger sagt at jeg holder på å videreutdanne meg til spesialpedagog, bare for å slippe å fortelle at jeg er ufør fordi jeg synes det er ydmykende.

De gangene jeg har sagt at jeg er skadet etter en alvorlig ulykke og ikke er i stand til å jobbe, så blir det rene kryssforhøret både om ulykken, skaden min og symptomene, og det er veldig slitsomt, så når jeg har gått ut fra frisøren føler jeg at jeg har vært i forhør og jeg har vært opprørt.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber ikke nå, men jobbet tidligere som/studerte xyz. 

Anonymkode: 1a9f1...a9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, dere! Og takk til dere som svarer hun over her som tydeligvis ikke vet hva å ha psykiske helseproblemer er. 

Skal prøve å bli flinkere og bare svare at jeg ikke er i jobb nå, da helsa ikke tillater det, uten å føle at jeg må utdype. Jeg er en person som alltid føler jeg må «forsvare» meg selv, så når jeg sier at jeg ikke er i jobb, føler jeg at jeg må forklare hvorfor, noe jeg jo egentlig ikke må. Er det hos frisøren (som alltid har en tendens til å spørre, bryr jeg meg egentlig ikke så mye, og kan faktisk finne på å pynte på sannheten), men er det svigerfamilie, bekjente osv, vil jeg liksom ikke lyve. Men ja.

Ts

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk spørsmål om hvorfor jeg ikke er i jobb, og svarte at jeg holder på med rehabilitering og prøver å bli sterkere i kroppen, så det er min jobb nå for det tar all energien min.

Da svarte vedkommende: "Så du bare går rundt å slenger altså?"

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Herregud, finnes det så fullstendig uvitende mennesker på ekte? 😂 

Anonymkode: d94c3...79f

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du tenker kanskje at de som begår selvmord f. eks er bare litt smådeppa og burde forstå at alle har det sånn i blant? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du lyver mer andre ord.

Sprøyt. Jeg er sykepleier, men jobber som noe helt annet. Til fremmede sier jeg bare sykepleier. Slår de meg opp inregisteret er jeg jo det. Utdanningen din blir en del av hvem du er, uansett om du bruker den eller ei.

Anonymkode: fdee3...555

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...