AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #1 Skrevet 26. juli 2021 Blir du irritert? https://www.vg.no/rampelys/tv/i/x4jAqX/ber-folk-uttale-navnet-hennes-rett-jeg-ber-bare-om-litt-respekt?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row6_pos2 Anonymkode: 8c8de...e7d
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #3 Skrevet 26. juli 2021 Er enig med Mikky ovenfor. Det skjer hele tiden.. Anonymkode: e9cfe...188 7
Callisto83 Skrevet 26. juli 2021 #4 Skrevet 26. juli 2021 Jeg har alltid lurt på hvordan Kjetil og Kjersti må ha det, når det knapt finnes noen igjen som klarer å uttale navnene deres riktig. 9
Blomsterpotta Skrevet 26. juli 2021 #5 Skrevet 26. juli 2021 Jeg lar meg ikke krenkes. Dessuten har jeg ett navn nordmenn fint klarer å uttale. Da jeg reiser utenlands hører jeg bare feil uttalelse, så da kan vi like gjerne bruke mellomnavnet som alle klarer uttale.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #6 Skrevet 26. juli 2021 Om samme person fortsetter å si navnet feil gjentatte ganger så blir jeg litt irritert ja. Det er faktisk et tegn på manglende respekt å ikke forsøke å lære seg navnet.. Anonymkode: 3c0bd...0a7 7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #7 Skrevet 26. juli 2021 Just now, Callisto83 said: Jeg har alltid lurt på hvordan Kjetil og Kjersti må ha det, når det knapt finnes noen igjen som klarer å uttale navnene deres riktig. Små barn klarer det, det er først på barne- og ungdomsskolen at de blir dummere. To og et halvt-åringen her uttaler begge navn korrekt. Anonymkode: 34db3...05f 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #8 Skrevet 26. juli 2021 Nei. Retter bare på dem med en grei tone, og fortsetter samtalen 😊 Men litt irriterende at min datter Katrine ofte blir lest opp som Katrin. Spesielt når vi er i begravelse og de leser opp kransene (mulig det blir litt ekstra sårt da, men det har irritert meg) Anonymkode: 0104d...0e8 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #9 Skrevet 26. juli 2021 Nei, men jeg retter på dem. Det er etternavnet mitt folk sier feil. Anonymkode: dd6d3...506 1
parmanoia Skrevet 26. juli 2021 #10 Skrevet 26. juli 2021 Navnet mitt er nesten umulig å uttale feil. Men jeg skjønner at folk ikke liker det. Det er viktig for folk at det uttales riktig.
Million Skrevet 26. juli 2021 #11 Skrevet 26. juli 2021 Jeg har et navn som nordmenn flest klarer fint å uttale. Aldri hørt det uttales feil i Norge. Da jeg bodde i Sverige i tjueårene var det imidlertid ei helt anna skål. Etternavnet mitt var litt vanskelig for svensker flest å oppfatte, særlig over telefon ble det mye repetisjoner på hva jeg faktisk sa. Måtte ofte stave navnet for svenskene. Men i Norge er det altså ingen problemer. Og hadde det vært det, hadde jeg ikke blitt fornærmet eller krenket om noen gjorde feil første eller andre gangen, jeg hadde bare sagt at "det uttales som...blablabla" og så regnet med at de ville ta det. Derimot hvis noen med vilje fortsatte å uttale det feil etter at jeg hadde fortalt hvordan det skulle sies, så hadde jeg blitt litt irritert, ja. Men det har aldri skjedd, heldigvis.
Gjest Warrior Skrevet 26. juli 2021 #12 Skrevet 26. juli 2021 Nei jeg bryr meg ikke om noen uttaler eller skriver navnet mitt feil.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #13 Skrevet 26. juli 2021 Ingen i Norge uttaler navnet mitt feil. Men da jeg var i Japan uttalte de det på en annen måte. Forskjellige språk har forskjellige lyder for bokstaver. Ei venninne av meg som har et navn som begynner på L, la oss si hun heter Line, ble kalt for Rine i Japan. Vi syns det bare var artig, og tok oss ikke nær av det. Sånn er det med språk. Folk gjør det ikke med vilje. Men er man venn med personen, kollega e.l, så syns jeg man kan lære seg uttalen. Men tilfeldige folk man møter én gang eller noe, det får man la ligge. Anonymkode: 4ae9d...004
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #14 Skrevet 26. juli 2021 Har et veldig vanlig navn, og folk leser det feil stadig vekk 😆 Bryr jeg meg ikke om i det hele tatt. Anonymkode: dde25...029 1
Gjest TheCatLady Skrevet 26. juli 2021 #15 Skrevet 26. juli 2021 Nei, det skjer ofte så gidder ikke å bry meg om det.
Emmelise Skrevet 26. juli 2021 #16 Skrevet 26. juli 2021 (endret) Jeg hadde før et koreansk fornavn (to korte navn) og et tysk etternavn. Nevermind uttalelsen, stavingen alene var en kamp i seg selv. Farmor fant aldri ut av det ihvertfall. Jeg har et par håndklær med navnet mitt brodert på etter henne som jeg fikk hver jul og det ble aldri riktig. 😅 Separat er fornavnet mitt egentlig ganske typisk norsk, men ved siden av hverandre så skjer det tydeligvis noe som gjør at folk ikke heeeelt vet hvor de skal gjøre av seg. Jeg ga meg selv kallenavnet "Maja" da jeg var tenåring, som jeg stadig bruker. Og selv der er gjerne de engelskspråklige fort litt usikre på uttalelsen og spør om det er "like Maya?". Jeg stresser ikke med det. Folk finner sikkert fram til noe jeg reagerer på før eller senere når de brøler etter meg på gata. (Jeg er forøvrig hverken koreaner eller tysker.) AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ei venninne av meg som har et navn som begynner på L, la oss si hun heter Line, ble kalt for Rine i Japan. Vi syns det bare var artig, og tok oss ikke nær av det. Sånn er det med språk. Anonymkode: 4ae9d...004 L er ikke en lyd som eksisterer på japansk. Ironisk nok, på samme måte som R-lyden ikke eksisterer på kinesisk. De har noe annet Endret 26. juli 2021 av Emmelise
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #17 Skrevet 26. juli 2021 Retter på dem, og blir irritert på det aldri lærer. Har et helt vanlig navne, er bere veldig likte to andre veldig vanlig navn. Anonymkode: 89a12...8c5 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #18 Skrevet 26. juli 2021 Jeg synes det er uhøflig og sløvt. Jeg heter Karianne og en kollega av meg brukte flere uker på å lære seg at jeg heter Karianne og ikke Annekari. De første gangene hun kalte meg Annekari sa jeg ikke noe fordi jeg var for høflig, men etter den tredje gangen så korrigerte jeg henne og da sa hun at det var jo nesten samme navnet, så det spilte ingen rolle hva hun kalte meg Nei jeg heter Karianne og ikke Annekari, sa jeg. Hadde du likt av jeg kalte deg Lisbeth istedenfor Elisabeth?Da snurpet hun munnen sammen gikk inn på kontoret sitt😏 Anonymkode: 51231...d0a 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #19 Skrevet 26. juli 2021 Nei, men om det skjer om igjen og om igjen fra samme person, så bryr de seg helt klart ikke. Og det er en mangel på respekt der. Anonymkode: bdcc1...26f 1
Daryl Dixon Skrevet 26. juli 2021 #20 Skrevet 26. juli 2021 Ganske internasjonalt navn som nesten aldri uttales feil, men jeg liker ikke når folk forkorter det, det synes jeg ikke er fint rett og slett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå