AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #21 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (På 29.7.2021 den 23.01): Ja, syns det er viktig. Hadde ikke klart å få gode resultater uten at jeg hadde deltatt på forelesning Anonymkode: 186f2...47b Enig! Jeg deltok på alle og fikk mye igjen for det. Både fra foreleser, men også gjennom spørsmål og diskusjoner med medstudenter Anonymkode: 4b128...4e8
SPOCA Skrevet 8. august 2021 #22 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvor mye tid brukte du på selvstudium? 5 timer i uka? Mer? Anonymkode: 0ebfe...9b6 Jeg brukte vel 2-3 timer hver dag, med unntak av lørdager hvor jeg har fri. Ble gjerne til at jeg har lest/sett på forelesninger omkring 3 timer hver dag, og så ha en lengre økt på 6-8 timer på søndager. Det sagt: jeg har studert fulltid ved siden av fulltidsjobb, så jeg har vært nødt til å legge planer. Da jeg tok masteren i engelsk skal det sies at jeg var en skippertaksstudent, men da jeg studerte historie var jeg ikke det pga fulltidsjobb. Så f.eks det året som har gått, hvor jeg har tatt 120 stp ved siden av fulltidsjobb, har jeg lest/studert omkring 20-25 timer per uke. Siden det er opptak av forelesninger gjør jeg f.eks klesvasken samtidig som jeg hører på forelesning. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #23 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-7-26 den 18.44): Mange på KG vil si at det ikke er nødvendig å gå på forelesning, men jeg er ikke enig. Selv om forelesninger mange ganger kan være litt kjedelige så får du likevel oversikt over stoffet, ser hva foreleser vektlegger, det kan forklares sammenhenger på en annen måte enn du leser om, og (avhengig av fag) er det mulig å stille spørsmål og får oppklaringer om det du lurer på. Så er det selvfølgelige kjekt å møte medstudenter. Anonymkode: 1322b...633 AnonymBruker skrev (På 2021-7-26 den 18.54): På kg får jo folk sekser i de fleste vgs fag og, bare ved å åpne boka er par dager før eksamen, så tror en skal ta en del tips med en klype salt.. Anonymkode: 9c373...520 Enig i disse. Folk er selvsagt forskjellige, men for meg var det i alle fall viktig å møte opp på alle forelesninger. Selv dårlige forelesninger gir bedre utbytte enn å ikke møte opp for min del. Jeg har en master innen realfag/teknologi og bachelor innen samfunnsvitenskap. Anonymkode: 61c90...d6b 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #24 Skrevet 8. august 2021 On 7/26/2021 at 6:20 PM, AnonymBruker said: Har en mistanke om at karakterene mine gikk i dass fordi jeg skippet en del forelesning i år. Valgte heller å lese hjemme (på kvelden) mens jeg jobbet på dagtid. Er det best hvis jeg søker kveldsjobb vedsiden av studiet? Anonymkode: a7665...d59 De som har ramlet av på mitt studie (relativt mange), er også de som ikke har tatt forelesninger så seriøst. Uten krav til oppmøte undervurderte mange både hvor vanskelig studiet var, og hvor mye forelesningene hadde å si. Men det spørs på en del forskjellig, som hvor godt du leser utenom, forståelse for faget, interesse, vanskelighetsgrad osv. Anonymkode: 64a1c...61b 2
Fysikeren Skrevet 8. august 2021 #25 Skrevet 8. august 2021 Det kommer an på en rekke faktorer som f.eks: hvordan lærer du best? hvor relevante/gode er forelesningene for eksamen? hva gjør du den tiden du eventuelt ikke er på forelesning? Selv får jeg lite ut av forelesninger, og lærer klart best av å jobbe selv. I løpet av min studietid gikk jeg fra å gå på alle forelesninger til å ikke gå på noen. Jeg byttet ut all forelesningstid med egenjobbing, og dette fungerte klart best for meg. Jeg tok master i anvendt matematikk på UiO, så det er i hovedsak matte- og fysikk-fag det er snakk om for min del. Der er jo egenjobbing med oppgaver spesielt viktig. Mulig det er mindre viktig i typiske "lesefag", men hva vet jeg. 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #26 Skrevet 8. august 2021 Jeg åpnet ikke pensumboka i det heletatt. Så kun forelesninger digitalt og løste oppgaver. Dette var matematikk. Å høre på foreleser sparte meg for veldig mye tid. Anonymkode: 55e60...1c2 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #27 Skrevet 8. august 2021 Fysikeren skrev (46 minutter siden): Det kommer an på en rekke faktorer som f.eks: hvordan lærer du best? hvor relevante/gode er forelesningene for eksamen? hva gjør du den tiden du eventuelt ikke er på forelesning? Selv får jeg lite ut av forelesninger, og lærer klart best av å jobbe selv. I løpet av min studietid gikk jeg fra å gå på alle forelesninger til å ikke gå på noen. Jeg byttet ut all forelesningstid med egenjobbing, og dette fungerte klart best for meg. Jeg tok master i anvendt matematikk på UiO, så det er i hovedsak matte- og fysikk-fag det er snakk om for min del. Der er jo egenjobbing med oppgaver spesielt viktig. Mulig det er mindre viktig i typiske "lesefag", men hva vet jeg. Tja. Noen ganger har man jo ikke valg. Jeg lærer/jobber best alene, men så er det dette obligatoriske gruppearbeidet...😞 Anonymkode: 0ebfe...9b6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #28 Skrevet 8. august 2021 Ja og nei. For min del så lærer jeg like godt, eller bedre ved å lese selv enn forelesningen. Problemet mitt er at om jeg dropper forelesning, og skal lese selv, så ender det ofte opp med at jeg ikke leser, og dermed blir læringsutbytte dårligere. Er du derimot flink og strukturert så trenger man ikke å dra på forelesning. Anonymkode: 55d99...e42
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #29 Skrevet 8. august 2021 Jeg synes jeg får mye ut av forelesningen så lenge jeg er forberedt, det vil si har lest dagens pensum på forhånd. Da føler jeg at stoffet sitter og da er det kun repetering som skal til før eksamen. Så jeg prioriterer forelesninger. Anonymkode: 216d9...544 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå