AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #1 Skrevet 26. juli 2021 Har en mistanke om at karakterene mine gikk i dass fordi jeg skippet en del forelesning i år. Valgte heller å lese hjemme (på kvelden) mens jeg jobbet på dagtid. Er det best hvis jeg søker kveldsjobb vedsiden av studiet? Anonymkode: a7665...d59
Milky Skrevet 26. juli 2021 #3 Skrevet 26. juli 2021 Kommer vel helt ann på hva slags studie det er og hvor vanskelig… 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #4 Skrevet 26. juli 2021 Kommer ann på studiet og dine selvstudiumsevner. Men siden det gikk dårlig i år, er kanskje svaret gitt. Anonymkode: 54b82...c98 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #5 Skrevet 26. juli 2021 Det kommer helt an på hvordan du strukturerer lesing alene, hva slags utdanning du tar og hva foreleserne klarer å gi som ikke pensum eller power pointer gir. Hos oss er det noen av foreleserne som i grunn bare leser rett ut av pensum, mens andre kan ha mye å gi som ikke står i bøker men som kommer av år mer erfaring. Foreleserne vet ofte hva som er viktig å fokusere på, fremfor at man skal sitte å lese i timesvis på hundrevis av sider når man kunne huket tak i de viktigste punktene på forelesninger og brukt pensum som et tillegg. Anonymkode: 5aecd...5c3 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #6 Skrevet 26. juli 2021 OP her: Historie/Engelsk Anonymkode: a7665...d59
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #7 Skrevet 26. juli 2021 Mange på KG vil si at det ikke er nødvendig å gå på forelesning, men jeg er ikke enig. Selv om forelesninger mange ganger kan være litt kjedelige så får du likevel oversikt over stoffet, ser hva foreleser vektlegger, det kan forklares sammenhenger på en annen måte enn du leser om, og (avhengig av fag) er det mulig å stille spørsmål og får oppklaringer om det du lurer på. Så er det selvfølgelige kjekt å møte medstudenter. Anonymkode: 1322b...633 9
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #8 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mange på KG vil si at det ikke er nødvendig å gå på forelesning, men jeg er ikke enig. Selv om forelesninger mange ganger kan være litt kjedelige så får du likevel oversikt over stoffet, ser hva foreleser vektlegger, det kan forklares sammenhenger på en annen måte enn du leser om, og (avhengig av fag) er det mulig å stille spørsmål og får oppklaringer om det du lurer på. Så er det selvfølgelige kjekt å møte medstudenter. Anonymkode: 1322b...633 På kg får jo folk sekser i de fleste vgs fag og, bare ved å åpne boka er par dager før eksamen, så tror en skal ta en del tips med en klype salt.. Anonymkode: 9c373...520 8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #9 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): OP her: Historie/Engelsk Anonymkode: a7665...d59 Viktig: Nei Lurt: Kanskje, kommer an på om du klarer å lese selv Anonymkode: 8a452...1ec
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #10 Skrevet 26. juli 2021 Det kommer faktisk helt an på foreleseren. Om det er en flink foreleser så får du mye utav å gå på forelesning. Hvis ikke, dropp det. Anonymkode: 83e98...a26 1
Skeeter Skrevet 29. juli 2021 #11 Skrevet 29. juli 2021 Jeg tok lignende fag, angrer på at jeg ikke var mer på forelesningene. Både for det sosiale, for det rent studiemessige (men fungerer ikke foreleseren for deg, så er det lov å heller bruke tiden på å lese) og ikke minst skulle jeg brukt kollokvier mer! 1
SPOCA Skrevet 29. juli 2021 #12 Skrevet 29. juli 2021 Nei, det har jeg ikke syntes har vært viktig. Har BA/MA og årsstudium i engelsk og historie. Jeg prøvde å unngå forelesninger, de gav meg lite eller ingenting. Foretrekker selvstudium. 1
Gjest ti10 Skrevet 29. juli 2021 #13 Skrevet 29. juli 2021 Det kommer an på både forelesere og emne/fag. Som oftest er det en fordel å være på forelesning, men det er klart at det finnes unntak.
Gjest TheCatLady Skrevet 29. juli 2021 #14 Skrevet 29. juli 2021 Det spørs. Enkelte forelesere er litt håpløse og lite flinke til å gjøre det interessant og virker lite inspirerte selv. Det kommer også an på om jeg synes emnet er vanskelig eller kjedelig. I begge de tilfellene kan det hjelpe å gå på forelesning. Ja, gitt at foreleser er flink da. Men det er ikke nødvendigvis nødvendig for å få en god karakter.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #15 Skrevet 29. juli 2021 Jeg synes det er viktig og dropper ingen. Leser også alt av pensum. Resultatene ble deretter 🤩 Anonymkode: beb45...08c 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #16 Skrevet 29. juli 2021 Ja, syns det er viktig. Hadde ikke klart å få gode resultater uten at jeg hadde deltatt på forelesning Anonymkode: 186f2...47b 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #17 Skrevet 29. juli 2021 Jeg var på alle forelesninger, men leste ingenting selv utenom. Tok skippertak noen uker før eksamen og pugget intensivt. C i snitt. Anonymkode: 95e89...8eb 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #18 Skrevet 29. juli 2021 Jeg tok et årsstudium i språk for i fjor og i høstsemesteret var hovedemnet innføring i språket (20 sp). I tillegg hadde vi et emne som tok for seg landets historie på 10 sp. I språkemnet var forelesningene, som hovedsaklig tok for seg grammatikk, digitale (forhåndsinnspilte videoer) og i tillegg hadde vi seminarundervisning to ganger i uka. Jeg så som regel på forelesningsvideoene, men vet ikke om jeg hadde giddet å møte opp på dem om de ikke hadde vært digitale og jeg tror ikke det ville utgjort den store forskjellen. Det var seminarene det var viktig å møte opp på. Det var der vi praktiserte språket og jobbet med uttale. I historieemnet var foreleseren håpløs, han snakket seg stadig ut på viddene og i tillegg underviste han ikke i kronologisk rekkefølge, men hoppet frem og tilbake, noe jeg syntes var forvirrende. Der droppet jeg forelesningene og leste på egenhånd. Anonymkode: 108f4...987
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #19 Skrevet 7. august 2021 SPOCA skrev (På 29.7.2021 den 22.51): Nei, det har jeg ikke syntes har vært viktig. Har BA/MA og årsstudium i engelsk og historie. Jeg prøvde å unngå forelesninger, de gav meg lite eller ingenting. Foretrekker selvstudium. Hvor mye tid brukte du på selvstudium? 5 timer i uka? Mer? Anonymkode: 0ebfe...9b6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #20 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (På 29.7.2021 den 22.57): Jeg synes det er viktig og dropper ingen. Leser også alt av pensum. Resultatene ble deretter 🤩 Anonymkode: beb45...08c Hvor mange bøker leste du? Anonymkode: 0ebfe...9b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå