AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #1 Skrevet 26. juli 2021 Jeg og venninnen min skal leie sammen, hun mener vi må måle rommene slik at hun betaler mindre siden hennes jobb er litt mindre enn mitt. Jeg mener vi kan dele 50/50 da vi skal bruke min sofa, teppe, sofabord, spisebord, stoler og masse mer som åpenbart vil synke i verdi pga slitasje. Hva blir riktig her? Anonymkode: 925dd...333
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #2 Skrevet 26. juli 2021 50/50 når så mye er ditt. Anonymkode: 3069f...62e 9
Million Skrevet 26. juli 2021 #3 Skrevet 26. juli 2021 (endret) Jeg synes også dere bør betale 50/50, med mindre det ene soverommet er betraktelig større og bedre enn det andre selvsagt. Er det snakk om en forskjell på 2-4 kvadrat bare, hadde jeg regnet 50/50. At hun skal finregne sånn på det allerede nå høres ut som et aldri så lite rødt flagg for dette samboerskapet, skal jeg være ærlig.... hun skal betale mindre enn deg for noen få lusne kvadrat, men skal få bruke gratis alt du har av møbler og ellers fellesarealer? Hun høres ut som en sånn som driver og tar toalettpapiret sitt med seg og låser det inn på rommet når hun ikke bruker det selv, og forlanger at dere kjøper hvert deres fordi hun bruker mindre enn deg og vil ikke betale for dine tørk...sånne ting. Stå på ditt og forlang 50/50. Hvor mange kvadrat forskjell er det snakk om? Har dere ikke fått oppgitt areal på rommene på leieannonsen e.l.? Endret 26. juli 2021 av Million 12
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #4 Skrevet 26. juli 2021 Hvor stor er leiligheten? Hvis den f. Eks er 60 kvadrat og det ene rommet er 15 kvadrat og det andre er 10 kvadrat og leieprisen er 15000. 15000/60 blir 250 kr per kvadratmeter. Det er 35 kvadratmeter fellesareal og da er prisen 8750 for fellesarealet. 3750 for det store rommet og 2500 for det lille. Da ville det vært mest rettferdig at den ene betaler 6875 og den andre litt mer. Møblene synker i verdi uansett Anonymkode: c36fb...487 7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #5 Skrevet 26. juli 2021 Oppdater oss gjerne! Har et lignende spørsmål Anonymkode: 1a30b...79e
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #6 Skrevet 26. juli 2021 Jeg har bodd i ulike kollektiv opp gjennom, og det er helt normalt at de som har størst rom betaler mer. Anonymkode: 65e89...14b 9
Gjest Blondie65 Skrevet 26. juli 2021 #7 Skrevet 26. juli 2021 Hvorfor tilbyr du deg ikke å bytte rom, når du mener dere skal betale 50/50? Jeg tenker som regnestykket til AB ...487 i innlegg #4.
altflyter Skrevet 26. juli 2021 #8 Skrevet 26. juli 2021 Enkelt og greit. Bytt rom med henne og del 50/50. Hvis du ikke vil det, viser du jo at rommet er verdt mer enn det andre 10
MollyJones Skrevet 26. juli 2021 #9 Skrevet 26. juli 2021 For meg kommer det litt an på om rommene i bruk blir forskjellig? Om dere begge bare har plass til seng pluss garderobe vil det være fair at dere betaler likt, mens om du i tillegg kan ha arbeidsplass, eller sittegruppe etc, mens hun "bare" får et soverom så kan det være greit å se litt nærmere på det. Men, tilby henne det største rommet? Så får du se om pipa får en annen lyd? Eventuell trekk lodd om det?
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #10 Skrevet 26. juli 2021 kanskje dere også nå må lge en avtale om fellesting som eks vaskemiddel, toalettpapir, såpe etc. hadde også avtalt hvilken standard på dette - billigmerker eller det som fungerer. jeg bodde meg ei som alltid kjøpte det billige uansett. hun nekta å kjøpe litt dyrere dopapir til gjengjeld fikk vi hardt dopapir som klødde. hun nekta også å beregne ut fra str. men 50/50og skulle ha rommet med 120seng,stort skap (2m) og stor pult. selv fikk jeg et rom med kun 90seng, liten pult som ikke gikk Ann å bruke, og et lite skap (1m). i tillegg brukte hun aldri sitt rom men tok alt plassen på spisebordet med studietingene. jeg endte opp med å sitte på eget lille pult fordi det ikke var plass. DA var jeg sur for at vi ikke hadde snakket masse i forkant om betalinger og regler/rutiner. etter dette har je gogså lært å si ifra, kommunisere og ikke bare godta fortid det er enklere enn å stå for sine ønsker! Anonymkode: 8704f...1d5 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #11 Skrevet 26. juli 2021 Det er ganske vanlig at de med store rom betaler mer i kollektiv, men jeg har aldri vært borti noen som har krevd leie av de andre for møbler. For i praksis er det jo det ts gjør... Anonymkode: 30af4...6d7 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #12 Skrevet 26. juli 2021 Møbler blir slitt uannsett.. synes ikke egentlig det er et argument at du stiller med møbler. Jeg tenker det er naturlig at den med størst rom betaler litt mer, men det spørs litt på størrelsesforskjellen på rommene. Er det 1-2 kvm forskjell ville jeg delt 50/50 men er det mye mer ville jeg tenkt at man kan dele leien annerledes. Anonymkode: 374e1...520 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #13 Skrevet 26. juli 2021 1 hour ago, Million said: Jeg synes også dere bør betale 50/50, med mindre det ene soverommet er betraktelig større og bedre enn det andre selvsagt. Er det snakk om en forskjell på 2-4 kvadrat bare, hadde jeg regnet 50/50. At hun skal finregne sånn på det allerede nå høres ut som et aldri så lite rødt flagg for dette samboerskapet, skal jeg være ærlig.... hun skal betale mindre enn deg for noen få lusne kvadrat, men skal få bruke gratis alt du har av møbler og ellers fellesarealer? Hun høres ut som en sånn som driver og tar toalettpapiret sitt med seg og låser det inn på rommet når hun ikke bruker det selv, og forlanger at dere kjøper hvert deres fordi hun bruker mindre enn deg og vil ikke betale for dine tørk...sånne ting. Stå på ditt og forlang 50/50. Hvor mange kvadrat forskjell er det snakk om? Har dere ikke fått oppgitt areal på rommene på leieannonsen e.l.? Det er veldig liten forskjell, jeg har hatt venninner her som ikke har sett forskjell på størrelsen, det er ikke sånn at det ene er kjempe stort og det andre bare har plass til en seng... Da hadde jeg skjønt det😊 Anonymkode: 925dd...333 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #14 Skrevet 26. juli 2021 Hvor store er rommene da? Anonymkode: d4ac0...0b2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #15 Skrevet 26. juli 2021 Har alltid pleid å betale for hver kvm når jeg har delt leiligheter med venner, slik som vist i eksempelet lenger opp her. Anonymkode: 2ad3f...5c8 2
Gjest laPistola Skrevet 26. juli 2021 #16 Skrevet 26. juli 2021 Jeg er enig med deg i at hen også vil slite på møbler, og hvis du ikke hadde stilt med møbler måtte jo den andre ha brukt mye penger på det. Jeg delte med en venninne, mitt soverom var litt mindre, men det falt meg ikke inn at vi ikke skulle dele husleien likt. Vi trakk lodd om rommene . Vi hadde like dårlig råd og delte på alt. Synes dette høres ut som en dårlig start ..,
altflyter Skrevet 26. juli 2021 #17 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er veldig liten forskjell, jeg har hatt venninner her som ikke har sett forskjell på størrelsen, det er ikke sånn at det ene er kjempe stort og det andre bare har plass til en seng... Da hadde jeg skjønt det😊 Anonymkode: 925dd...333 Men hvorfor bytter dere ikke bare rom da? Da er jo problemet løst 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #18 Skrevet 27. juli 2021 Enig i at hvis det ene rommet er betraktelig større, at den som har det rommet kan betale litt mer. Men er det snakk om 2 kvm forskjell, ville jeg delt det 50/50. Anonymkode: f39f7...aeb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå