Silva Pluvialis Skrevet 26. juli 2021 #1 Skrevet 26. juli 2021 (endret) . Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #2 Skrevet 26. juli 2021 Fordi de som bestemmer ikke sitter i rullestol. Som med alt annet, først når det rammer en selv eller noen som står en nær tenker man på sånne ting. Anonymkode: 13bed...f69
miaw Skrevet 26. juli 2021 #3 Skrevet 26. juli 2021 Helt enig med deg, har lagt merke til det samme selv. Ingen tvil om at mennesker med funksjonsnedsettelse blir marginalisert i samfunnet. Det er en skam! 1
Drizzt Skrevet 26. juli 2021 #5 Skrevet 26. juli 2021 Samfunnet er tilpasset flertallet. Så alle mindretall som ikke passer inn i flertallets behov møter hinder. 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #6 Skrevet 26. juli 2021 Enig med deg. Begynte å legge merke til problemet da jeg skulle rundt med barnevogn.. masse steder jeg ikke kom inn eller frem. Nå har jeg et barn som sitter i rullestol og føler denne diskrimineringen er helt tragisk😡 Og hvis det først er feks rullestolrampe et sted, er den gjerne så bratt at det er umulig å bruke den.. eller så er det ledelinjer som leder rett inn i ting eller som det er plassert masse oppå🤯 Anonymkode: 27466...1e9 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #7 Skrevet 26. juli 2021 Jeg fallt og slo meg så jævlig at jeg måtte ha rullestol en periode, og fy faen fikk jeg erfare hvordan alt er laget for de med to ben. Selv helsesenteret mitt har en høy list i inngangen som attpåtil er opp en liten bakke, ikke bare må en ta skikkelig rennafart opp den bakken og håpe det er nok til å komme over 7!!!! Cm list (gammelt helsesenter med påbygg), men man bør gjøre det baklengs for å få bakhjulene over først. Det er jo forjævlig. Anonymkode: 66f95...b76 3
Milky Skrevet 26. juli 2021 #8 Skrevet 26. juli 2021 Drizzt skrev (1 minutt siden): Samfunnet er tilpasset flertallet. Så alle mindretall som ikke passer inn i flertallets behov møter hinder. Dette!
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #9 Skrevet 26. juli 2021 Det er fordi det er svært dyrt og plasskrevende. Vi har ikke hatt et enormt oljefond som gjør at politikere ikke tør å si nei til slike krav spesielt lenge. Før måtte man prioritere knallhardt. Nå bruker Staten nesten tre ganger så mye penger på hver nordmann som Sverige bruker på hver svenske. Anonymkode: 2a1f7...1c3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #10 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er fordi det er svært dyrt og plasskrevende. Vi har ikke hatt et enormt oljefond som gjør at politikere ikke tør å si nei til slike krav spesielt lenge. Før måtte man prioritere knallhardt. Nå bruker Staten nesten tre ganger så mye penger på hver nordmann som Sverige bruker på hver svenske. Anonymkode: 2a1f7...1c3 Det er jo ikke jævlig dyrt eller vanskelig å sette opp de der stolpene for å trykke på grønn mann ved overgangsfelt UTEN en høy kant foran så en omtrent tipper ut av stolen på å lene seg til siden for å rekke den, fels Anonymkode: 66f95...b76 3
A-hunter Skrevet 26. juli 2021 #11 Skrevet 26. juli 2021 Rasjonelt sett kan man nok neppe tenke seg et samfunn der absolutt alt er tilrettelagt for absolutt alle. Det kalles jo et handicap av en grunn og må nødvendigvis ha noen konsekvenser utover det rent fysiske ved egen kropp. Samfunnet må rett og slett regne seg frem til grensen for tilgjengelighet etter et kost/nytte-perspektiv. I noen tilfeller må 95-97% tilgjengelighet være godt nok. Nå er byggeforskriftene såpass strammet inn at når bygg og anlegg enten er nye eller rehabiliteres vil graden av tilgjengelighet øke i tråd med utviklingen. Det tar tid, men slik er det jo i et land der de fleste bygg og anlegg allerede er bygget. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #12 Skrevet 26. juli 2021 Jeg er fullstendig enig. Merket det godt da jeg trillet barnevogn. Mange steder kom vi rett og slett ikke inn, og der vi kom inn var det gjerne flere etasjer, som kun var tilgjengelige via trapp. 🤦♀️ I disse dager tenker jeg på den manglende fremkommeligeten for handikappede hver gang jeg ser disse el-sparkesyklene liggende slengt rundt på fortauet. Det er en skam! Anonymkode: adbd4...c73 2
tussi84 Skrevet 26. juli 2021 #13 Skrevet 26. juli 2021 Gjelder ikke bare de i rullestol, men generelt alle de med funksjonsnedsettelser. Ta feks en blind person i en heis, og hvor mange utfordringer en blind person har der de fleste steder. Ta feks en døv person, som er ansvarlig av å enten lese tekst eller lese på munnen for å høre. Tror du sistnevnte klarer å kommunisere med den andre hvis den andre personen feks bruker munnbind? 1
herzeleid Skrevet 26. juli 2021 #14 Skrevet 26. juli 2021 Sitat Hvorfor er samfunnet så dårlig tilpasset de som sitter i rullestol? Antagelig fordi det er og har vært vanskelig og dyrt å tilpasse hele samfunnet slik at absolutt alle skal klare å komme seg frem, og en har derfor bygget for flertallet. Noen endringer har vi jo sett med krav om universell utforming osv. men en ser jo også da at noen leilighetsstørrelser blir vanskelig å bygge og at dette er fordyrende. Vi må nok dessverre regne med at det alltid vil være en avveiing mellom innsats/kostnad og hva en får tilbake som samfunn, og at en i noen tilfeller ikke kan rettferdiggjøre den ekstra kostnaden full tilpasning medfører. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #15 Skrevet 27. juli 2021 Dyrt. Hvermansen vil ikke skatte ekstra for å hjelpe noen få. Blir ikke hørt (blir truet med ev hjelp forsvinner om de klager til media. Da Norge ble hørt i FN om funksjonshemmedes rettigheter, stemte Stortinget imot å inkorporere CRPD i norsk lov. Anonymkode: 26ea1...b2e
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #16 Skrevet 27. juli 2021 On 7/26/2021 at 5:09 PM, AnonymBruker said: Det er jo ikke jævlig dyrt eller vanskelig å sette opp de der stolpene for å trykke på grønn mann ved overgangsfelt UTEN en høy kant foran så en omtrent tipper ut av stolen på å lene seg til siden for å rekke den, fels Anonymkode: 66f95...b76 Hvor mange lysstyrte overganger i Norge må finnes, kontrolleres og rettes for å oppnå denne ene tingen? Man må også ta hensyn til trafikksikkerhet, drenering og sikkert mange andre ting på hvert sted. Anonymkode: 2a1f7...1c3
Fru Uperfekt Skrevet 27. juli 2021 #17 Skrevet 27. juli 2021 Gjenferdet skrev (På 26.7.2021 den 16.46): Jeg er så irritert. På jobb har jeg ansvar for en person som sitter i rullestol, og jeg legger stadig mer merke til hvor dårlig samfunnet er tilpasset de som sitter i rullestol. Gang og sykkelstier, gågater og veier er helt elendige. Rullestolen hopper som et hekken. Masse kanter overalt og ujevn vei. Noen steder kommer vi ikke inn i det hele tatt fordi det bare er trapper opp og døra er så smal at vi ikke kommer oss inn. I dag toppet det seg og jeg kjente at sinnet boblet inni meg. Vi var på et senter og det var ikke en eneste jævla heis på hele senteret. Og det er et senter midt i sentrum i en av Norges største byer. Kjente jeg ble skikkelig irritert på vegne av alle de som sitter i rullestol når man knapt kommer seg rundt fordi det er så elendig tilpasset. Det er noen steder som er bra, men mange steder er ikke tilpasset i det hele tatt. Hva skjer med det? Samme med tilpasninger for blinde. De finnes knapt. Helt håpløst. Dagens utblåsning!! Kapitalisme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå