AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #1 Skrevet 26. juli 2021 Er det mulig å spare til pensjon i crowdfunding? God eller dårlig ide? Anonymkode: 6d41c...1ea
Rosi Skrevet 27. juli 2021 #3 Skrevet 27. juli 2021 Det er en mulighet. Har ikke satt meg så mye inn i det, men så lenge du leser deg opp på hva det innebærer og forstår risikoen i hver enkelt investering, og er ok med at pengene er bundet, kan det jo fungere. Personlig ville jeg ikke satset alt på det, ettersom det fortsatt er rimelig nytt og ikke skikkelig regulert. Sparer selv per nå kun i globale indeksfond på aksjesparekonto ASK, men vurderer å variere litt senere med muligens litt crowdfunding når jeg har fått lest meg mer opp på det og hva det innebærer.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #4 Skrevet 27. juli 2021 Du må være litt mer spesifikk. Generelt vil mange tape mye og få tjene noe over tid fordi mye penger blir gitt eller lånt bort uten noen garanti for å få noe tilbake. Anonymkode: 751c5...951
Grandidosa83 Skrevet 27. juli 2021 #5 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er det mulig å spare til pensjon i crowdfunding? God eller dårlig ide? Anonymkode: 6d41c...1ea Tenker du på utlån eller på investeringer i oppstartsbedrifter? Utlån kan vurderes, men gitt man må skatte fortløpende av renteinntekten påvirker dette den langsiktige avkastningen i stor grad. Investeringer i oppstartsbedrifter vil være svært risikofylt og være mer "flaxlodd". 6/10 av alle oppstartsbedrifter går konkurs innen kort tid. Videre antar(har ikke sett noe statistikk) jeg er enda høyere innenfor segmentet som henter inn penger fra crowdfunding, da de fleste oppstartsbedrifter først vil prøve innhente penger fra det profesjonelle markedet. Når sistnevnte takker nei til muligheten, er det gjerne enda flere faktorer som taler mot at firmaet vil bli en suksess.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #6 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er det mulig å spare til pensjon i crowdfunding? God eller dårlig ide? Anonymkode: 6d41c...1ea Synes det hørtes ganske smart ut. Selv sparer jeg til pensjon i Bitcoin. Anonymkode: 4da04...207 1
The_Stig Skrevet 27. juli 2021 #7 Skrevet 27. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må være litt mer spesifikk. Generelt vil mange tape mye og få tjene noe over tid fordi mye penger blir gitt eller lånt bort uten noen garanti for å få noe tilbake. Anonymkode: 751c5...951 Dette er ikke erfaringen så langt i Norge, det er relativt få lån på dagens norske plattformer som har blitt misligholdt i de siste årene etter oppstart. Men endel lån i porteføljen vil bli misligholdt, og avkastningen i porteføljen vil da bli lavere en det reklameres for. Viktigste er å spre investeringene over mange lån og bransjer - for er man ensidig, og/eller bare investerer i en håndfull lån og samtidig store beløp i hvert lån blir risikoen for stor til å kunne være en større del av en spareportefølje. Selv sparer jeg i aksjer, fond og med crowdfunding og crypto mer som krydder - er da godt differensiert uten å ta for store risikorer på kort/lang sikt. Men jeg bruker begrepet sparing og ikke pensjonsparing - for pensjonsparing er noe annet, og innehar skattefordeler og låsing av pengene man ikke har i «normal sparing». Husk at avkastning (renten) man får fra crowdfunding må beskattes årlig tilsvarende bankrenter, og man får dermed ikke boostfunksjon slik man eksempelvis får med en aksjesparekonto. Av det vil crowdfunding ikke være en ideell spareform hvis horisonten er lang slik situasjonen for pensjonsparing normalt sett er for de fleste. Endret 27. juli 2021 av The_Stig
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #8 Skrevet 27. juli 2021 Takk for gode svar. Godt poeng med at det skattes hvert år, det tenkte jeg faktisk ikke på! Anonymkode: 6d41c...1ea
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #9 Skrevet 27. juli 2021 1 hour ago, The_Stig said: Dette er ikke erfaringen så langt i Norge, det er relativt få lån på dagens norske plattformer som har blitt misligholdt i de siste årene etter oppstart. Det så bra ut i USA også i begynnelsen, mens det var lite som skulle betales tilbake. I begynnelsen kan de ta opp nye lån fra andre kilder eller platformer for å betale de gamle og bygge troverdighet, men til slutt ryker det for mange. Anonymkode: 751c5...951
The_Stig Skrevet 27. juli 2021 #10 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det så bra ut i USA også i begynnelsen, mens det var lite som skulle betales tilbake. I begynnelsen kan de ta opp nye lån fra andre kilder eller platformer for å betale de gamle og bygge troverdighet, men til slutt ryker det for mange. Anonymkode: 751c5...951 Når det gjelder aktører i Norge, som Fundingpartner og Kameo så gjør de en viss kredittvurdering, og ofte med pant i eiendom. Det er bare et fåtall som søker om crowdfunding i Norge som faktisk kommer gjennom nåløyet. Det er heller ikke sånn i Norge at man bare kan gå til noen andre å ta opp nye lån, det må da isåfall være helt usikrede lån eller med lavere prioritet i pant.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #11 Skrevet 27. juli 2021 Jeg har aldri forstått de som putter alle egg i en kurv når det kommer til penger man ikke har råd til å miste. Basisen for min pensjon har jeg i globalt indeksfond. Men utover det leker jeg med ulike investeringer med høyere risiko. Riktignok ikke crowdfunding, men så lenge det er penger jeg har råd til å tape kunne jeg definitivt gjort det. Anonymkode: d408d...32a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå