Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har kjæreste/samboer som er overtenker?

jeg sliter litt med hvordan jeg skal forstå og forholde meg til slikt.

Noen erfaringer?

Anonymkode: a5c3b...903

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan da mener du? Har du noen eksempel?

Anonymkode: 4813d...81b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å overtenke kan bety mange forskjellige ting. Tror vedkommende at andre hvisker og tisker om hen? Har personen bare angst? Hvilken type angst, dødsangst, generalisert angst, sosial angst, ptsd, kptsd? Jeg kan holde på i det uendelige med eksempler. Du må si noe konkret. 

Et tips, er å hvertfall være mer forklarende, bruke flere ord. Om du er slik med samboer, så skjønner jeg at personen overtenker, for man aner jo ikke hva du mener 

Anonymkode: ec18e...92c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en overtenker selv. Det som funker er god kommunikasjon og "nå forholder vi oss til det som er fakta her". Altså ikke noe, "jammen tenk hvis.. "

Anonymkode: 6e5b6...1a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her..

er jeg hjemme 5min tidligere eller senere enn normalt, er det unormalt. Noe har skjedd. 
svarer jeg ikke på sms like raskt som vanlig, så har jeg ikke prioritert å lese og svare h*n.

hvis jeg har lyst å prøve noe nytt uansett om det er klær, opplevelser, tur osv så er ikke svaret «fordi jeg har lyst» eller «jeg vil prøve noe nytt», ett godt nok svar. Det MÅ være noe mer som ligger til grunn for dette. 
H*n trenger alltid bekreftelse på at jeg elsker h*n og ikke skal forlate.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen anelse hvordan jeg lever sammen med de, holder aldri ut. Det er fryktelig slitsomt.

Sier jeg noe så betyr det akkurat det jeg sier, ikke hva en klarer å tolke ut av det.

Anonymkode: 7fbb7...059

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg elsker deg. Og gi personen et kyss. Klare retningslinjer. 

Anonymkode: 28cb2...92f

• Liker 1
Gjest loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

TS her..

er jeg hjemme 5min tidligere eller senere enn normalt, er det unormalt. Noe har skjedd. 
svarer jeg ikke på sms like raskt som vanlig, så har jeg ikke prioritert å lese og svare h*n.

hvis jeg har lyst å prøve noe nytt uansett om det er klær, opplevelser, tur osv så er ikke svaret «fordi jeg har lyst» eller «jeg vil prøve noe nytt», ett godt nok svar. Det MÅ være noe mer som ligger til grunn for dette. 

Å fy faen så jævelig!

(Ikke sarkasme. Jeg hadde skutt meg selv etter 5 minuttet med dette mennesket)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

TS her..

Det er ikke overtenking, det er sykelig kontroll og, og det vil jeg si er et LANGT større problem....

Anonymkode: 4813d...81b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke overtenking. Det er trakassering.

Anonymkode: 11fde...ae0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her..

Jeg tror heller dette handler om sjalusi. Veldig usunt for forhold

Anonymkode: ec18e...92c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det der er ikke overtenking. Høres mer ut som en personlighetsforstyrrelse. 

Anonymkode: b20e0...874

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her..

Det hadde ikke funket for meg, alt kan ikke forklares hele tiden, da blir man lei.

Jeg er og en tenker, filosoferer og reflekterer og diverse, men ikke slik. Det blir jo bare stress og døden i et eventuelt forhold, hadde løpt i motsatt retning av det der for slikt blir ikke bedre med årene.

En kamerat av meg rotet seg borti en som var slik, han holdt på å bli gal på slutten. De var sammen i 4 år og han jeg kjenner er ennå ikke helt seg selv, ble rett og slett litt fucka i hodet av han fyren han var sammen med. Var nok ikke helt i vater heller han eksen hans men good riddance.

• Liker 2
Gjest Elder Millennial
Skrevet (endret)

Dette er jo langt over hva jeg tenker er overtenkning. 

Jeg overtenker, det vil ofte si at jeg overkompliserer enkle oppgaver. Si jeg skal gjøre husarbeid, så er ikke det bare en post i hodet mitt, jeg bryter det ned til detaljnivå, vaske bord, benker, håndtak, lysbryter osv osv så listen min over håndarbeid som vanligvis ville inneholdt 3-5 oppgaver for vanlige folk blir gjerne til 40 oppgaver for meg. 

Jeg kan også jobbe hardt for å prøve å analysere hva folk «egentlig» mener med hva de sier, men gjør så godt jeg kan for å ikke falle i dette bunnløse hullet da jeg tross alt ikke er tankeleser! 😅

Det jeg trenger er trygghet og forutsigbarhet og en åpen dialog. Folk som trør rundt i grøten blir jeg rett og slett veldig stresset av. 

Denne kjæresten din virker nesten å være sykelig kontrollerende, etter hva du forklarer. 

Endret av Elder Millennial
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke overtenking. Er det forklaringen din kjæreste gir deg til å rettferdiggjøre oppførselen? Det er isåfall bare manipulerende.. Dette høres sykelig ut, definitivt et spørsmål om enten sjalusi eller kontroll - godt mulig begge deler. 

Anonymkode: f713c...9f7

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som vedkommende har problemer med seg selv. Med det mener jeg kanskje redsel for å bli forlatt så det fører til et sykelig kobtrollbehov. Har vedkomnende tilfeller med vanskelig fortid, opplevd å bli forlatt eller bedratt? Dette er ikke unnskyldende hvis det stemmer, men kan forklare en del. Vedkommende bør da få profesjonell hjelp. For det tar tid å behandle. 

Hvis du ønsker å bevare forholdet, så må dette snakkes om og man må ha en åpen og god dialog /kommunikasjon. Vedkommende trenger nok mye bekreftelser, men kan ikke holde på slik. 

Anonymkode: 022e1...699

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det der er ikke overtenking. Høres mer ut som en personlighetsforstyrrelse. 

Anonymkode: b20e0...874

Var min tanke også. 

Anonymkode: fa2e8...456

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Var min tanke også. 

Anonymkode: fa2e8...456

Enig.

Anonymkode: e0424...b52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...