Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har stått på og arbeidet beinhardt siden jeg var 16. Jeg kommer fra en familie med lite penger og har alltid stresset med penger. Solgte nylig mine investeringer i boligmarkedet og nå har nedbetalt bolig, 100 000 på buffer, en liten hytte og ca 3,5 millioner i indeksfond. Trenger jeg spare noe mer? Jeg har veldig lyst til å være delvis hjemme med det lille barnet mitt og bare tenke på hverdagsforbruket, ikke pensjonssparing og sparing til å hjelpe barnet inn på boligmarkedet når hun blir eldre.

Anonymkode: faa46...6e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du og er du enslig eller samboer? 

Hvor mye er inntekten din på? 

sparer jobben noe pensjon for deg?

Anonymkode: 06334...c8a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvor mye er den nedbetalte boligen verdt?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er i slutten av 30-årene. Jeg bor med kjæresten min (barnefar). Han eier en leilighet han leier ut, vi bor sammen, men eier ikke sammen. Det handler nok om min økonomiske angst.

Inntekten min har på det meste vært 900 000 året. Det har da vært fast jobb pluss selvstendig næringsdrivende. Ønsker egentlig å bare jobbe 60% i den faste jobben. Det vil tilsvare 20 000 utbetalt i måneden. Men det er mer enn hva vi har levd for tidligere. Kjæresten min tjener ca 20 000 i måneden også. 

Jobben sparer ikke pensjon til meg

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvor mye er den nedbetalte boligen verdt?

Det er en fire-roms i Oslo, den er verdt ca 7 millioner. Hytta er kanskje verdt to millioner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er i slutten av 30-årene. Jeg bor med kjæresten min (barnefar). Han eier en leilighet han leier ut, vi bor sammen, men eier ikke sammen. Det handler nok om min økonomiske angst.

Inntekten min har på det meste vært 900 000 året. Det har da vært fast jobb pluss selvstendig næringsdrivende. Ønsker egentlig å bare jobbe 60% i den faste jobben. Det vil tilsvare 20 000 utbetalt i måneden. Men det er mer enn hva vi har levd for tidligere. Kjæresten min tjener ca 20 000 i måneden også. 

Det er en fire-roms i Oslo, den er verdt ca 7 millioner. Hytta er kanskje verdt to millioner.

Du trenger absolutt ikke spare noe mer. Og du har vært kjempeflink :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes derimor det er rart at samboeren gikk med på å få barn med en som ikke vil eie med han da :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes derimor det er rart at samboeren gikk med på å få barn med en som ikke vil eie med han da :)

Men alle menn er kanskje ikke like kravstore på hvem de får barn med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke sikkert han vil eie med noen. Han har jo en bolig. 

Anonymkode: 285a9...48c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sikkert han vil eie med noen. Han har jo en bolig. 

Anonymkode: 285a9...48c

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

De elsker vel hverandre da, og har en åpen kommunikasjon om TS sin økonomiske angst. Herregud.

Anonymkode: 01e9e...65c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De elsker vel hverandre da, og har en åpen kommunikasjon om TS sin økonomiske angst. Herregud.

Misbruker du alltid guds navn på den måten?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Misbruker du alltid guds navn på den måten?

For meg eksisterer det ingen gud, jeg tror på vitenskap, ikke eventyr og sagn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da skjønner jeg ikke hvorfor du snakker om en gud da, veldig rart å nevne noe man tror at ikke eksisterer. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du trenger absolutt ikke spare noe mer. Og du har vært kjempeflink :)

Takk. 🙂 Jeg vet ikke hvordan jeg helt skal greie å "tone ned", men tror jeg trenger det. Jobber med det å nyte nåtiden med en psykolog. Jeg vil veldig gjerne dette. Spesielt nå som jeg har fått barn og ser jo at tiden blir borte.

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da skjønner jeg ikke hvorfor du snakker om en gud da, veldig rart å nevne noe man tror at ikke eksisterer. 

De som påkaller han i underetasjen der det er ekstra varmt, må de nødvendigvis tro på han også?

Jeg påkaller både de som bor innenfor perleporten og de som bor i den varme kjelleren titt og ofte når noen gjør noe dumt (perleporten) eller hammeren treffer der den ikke skal (den varme kjelleren). Jeg tror imidlertid ikke på dem.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tenker at dere må ha en samtale om pensjonspoeng - ellers mener jeg at du ikke trenger å spare så mye mer.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Blondie65 said:

Jeg tenker at dere må ha en samtale om pensjonspoeng - ellers mener jeg at du ikke trenger å spare så mye mer.

Hva mener du med pensjonspoeng? Jeg tror ingen av oss kommer til å få så mye i pensjon (om jeg greier å gå ned i inntekt, om jeg fortsetter som jeg har gjort får jeg vel mye), men vi er av de som bruker forholdsvis lite. Så minstepensjon osv er vi ikke så redde for. Jeg har jo mye i formue. Og han vil betale ned leilighet og da ha trygghet. Han kommer også sannsynligvis til å arve en del, men dette vet man jo aldri.

Kjæresten min og jeg har prøvd å eie sammen. Det ble mye mer konflikt. Så sånn vi har det nå er at han betaler halvparten av felleskostnadene. Og så har en en leilighet med lån han leier ut som betaler ned boliglånet hans, sånn at han også får spart opp penger og har en trygghet om vi skulle gå fra hverandre. Han er ikke så opptatt av økonomisk trygghet som meg. Vi har hatt det bedre etter vi gjorde det slik.

- Hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror på både Gud og vitenskap. 

Anonymkode: 0aae6...3d0

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva mener du med pensjonspoeng? Jeg tror ingen av oss kommer til å få så mye i pensjon (om jeg greier å gå ned i inntekt, om jeg fortsetter som jeg har gjort får jeg vel mye), men vi er av de som bruker forholdsvis lite. Så minstepensjon osv er vi ikke så redde for. Jeg har jo mye i formue. Og han vil betale ned leilighet og da ha trygghet. Han kommer også sannsynligvis til å arve en del, men dette vet man jo aldri.

(...)

- Hilsen TS

Pensjonspoeng var nok feil ord. Det jeg mente var at dere begge bør tenke på pensjonene deres - det har dere tydeligvis gjort. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kan fint finne på å kalle noen jeg blir irritert på en nisse selv om jeg ikke tror på julenissen.

Anonymkode: 05f0c...0e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...