Gå til innhold

Kan jeg risikere å måtte ha innvendig UL i uke 12 på grunn av overvekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en del ekstra på magen, og måtte ha innvendig UL i uke 9, kan det være jeg må det i une 12 også, eller er jeg nesten garantert å kunne ha vanlig UL på magen?

Er overvektig med en del ekstra på magen.

Anonymkode: 1b8c7...dba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro du bør ha innvendig, ja. Jeg tok TUL privat mellom uke 12 og 13 og var absolutt ikke overvektig og hadde ikke fått mage, allikevel ble jeg anbefalt innvendig UL fordi det var mye mer oversiktlig på det tidspunktet. 

Anonymkode: d95f0...c00

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vil tro du bør ha innvendig, ja. Jeg tok TUL privat mellom uke 12 og 13 og var absolutt ikke overvektig og hadde ikke fått mage, allikevel ble jeg anbefalt innvendig UL fordi det var mye mer oversiktlig på det tidspunktet. 

Hmm Okei. Jordmor som tok i uke 9 håpte å få til på magen, for hun synes det var mye bedre oversikt, siden hun da kan se fra flere vinkler.

AnonymBruker
Skrevet

Skal foresten på poliklinikken å ta UL denne gangen, ikke privat som sist.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan du. Jeg var også ganske så overvektig sist svangerskap (fødte i februar), såpass at jeg fikk ekstra oppfølgning. Jeg slapp innvendig ultralyd i uke 12, men fikk beskjed før timen at det kunne hende de måtte ta den innvendig. De så dog godt, så sjansen for at du kan få utenpå er stor :) 

Anonymkode: 28160...3c7

AnonymBruker
Skrevet

Du må være forberedt på at de uansett kan måtte ta ultralyd fra innsiden i uke 12. Jeg var absolutt ikke overvektig da jeg tok ultralyd i uke 12 og de måtte gå over til innvendig ultralyd da de ikke fikk god nok oversikt ved utvendig ultralyd. 

Anonymkode: 258f2...fac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan du. Jeg var også ganske så overvektig sist svangerskap (fødte i februar), såpass at jeg fikk ekstra oppfølgning. Jeg slapp innvendig ultralyd i uke 12, men fikk beskjed før timen at det kunne hende de måtte ta den innvendig. De så dog godt, så sjansen for at du kan få utenpå er stor :) 

Anonymkode: 28160...3c7

Håper jeg får utenpå🤞🏻 Synes ikke det var noe kjekt med innvendig. Men må de så må de.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer like mye an på utstyret som din vekt :)  Samt vinkelen på livmor. Fullt mulig å få gode bilder av overvektige med utvendig ul, men jeg (normalvektig) måtte ha innvendig i uke 12, fordi livmoren lå bakovervendt.

Anonymkode: d5914...3ac

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en del ekstra på magen, og måtte ha innvendig UL i uke 9, kan det være jeg må det i une 12 også, eller er jeg nesten garantert å kunne ha vanlig UL på magen?

Er overvektig med en del ekstra på magen.

Jeg er ikke overvektig i det hele tatt, og tok innvendig i uke 12 i begge graviditeter

Anonymkode: ddb1e...dd9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat samme her.

Anonymkode: 1c0df...1ff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt utvendig i både uke 8 og 12. Jeg veier 83 kg nå i uke 13 og er 160cm høy. I uke 12 sjekket legen også nakkefold og slike ting kjapt, og ga aldri inntrykk av å ha dårlige bilder. 

Anonymkode: 3c3d0...502

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har tatt utvendig i både uke 8 og 12. Jeg veier 83 kg nå i uke 13 og er 160cm høy. I uke 12 sjekket legen også nakkefold og slike ting kjapt, og ga aldri inntrykk av å ha dårlige bilder. 

Og det var med dårlig ultralydutstyr 🙃

AnonymBruker
Skrevet

Tatt innvendig begge gangene i uke 12 for å få sjekket alt godt. Og det var Riksen med rimelig heftig utstyr 

Anonymkode: fb7d6...505

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...