Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler jeg har drømmejobben, men akkurat nå, eller det siste året cirka, føles det veldi ofte slitsomt og utmattende. Å jobbe er ofte som å gå gjennom sirup.  Jeg tror IKKE dette er uvanlig eller sykelig, jeg tror det er veldig vanlig - og ikke et tegn på at jeg må bytte jobb, noe som ikke på noen måte er aktuelt. Fordi det er såpass vanlig, lurer jeg på om noen har tips til å takle jobb-hverdagen når man er sliten, ukonsertrert og alt går sakte? Har hatt litt ferie, men er like lei. Noen tips til hvordan jeg kan takle en slitsom jobb-periode? Jeg jobber hjemme, med kommunikasjon, og har fleksibel arbeidstid. Liker å trene og gjøre yoga, og lurer på om folk har tips til flere avbrekk og gode arbeidsvaner. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så deilig at du har drømmejobben! Det er kjekt når man føler at man er på rett sted! Selvom man har drømmejobben tror jeg nok alle kan oppleve en dip iblant. Jeg er selv også veldig happy med jobben min (utvikler hos kommunikasjonsbyrå), men det kan bli mye stillesitting og litt monotont.

Ser at du jobber hjemmefra og har fleksibel tid. Er du flink til å holde jobb og fritid adskilt, eller blir det til at du egentlig jobber hele dagen? Når jeg ble satt på hjemmekontor under covid synes jeg (og sikkert mange andre) at det ble til at man jobbet mer enn man ville ha gjort når man hadde et kontor å reise til. Løsningen fra meg var å være streng med arbeidstiden min. Resten av perioden har jeg jobbet fra 7 - 15. Toåringen min passer på at jeg er oppe til tida hver dag, og det er jo ikke lange veien til hjemmekontoret, kan man si. Skrur av alt av notifications fra slack / mail etc fra klokka 15.00 - er det noe viktig kan folk ringe. Dette gjorde det lettere å planlegge dagene.

Hvis du har selve arbeidsdagen på stell allerede, kan du vurdere å ta en fast gåtur rundt lunsjtider, for å få litt frisk luft og klarne tankene litt. Pass også på at du får i deg nok væske i løpet av dagen, og at du spiser nok.

Hvis du har økter med konsentrert jobbing bruker du kanskje allerede musikk? Folk er jo veldig forskjellige. Noen må ha total stillhet, andre foretrekker white-noise som havlyder, skogslyder og flydur eller ASMR. Flydur spesifikt ble anbefalt i en artikkel på kode24.no, og det funket king kong for meg. Det er jo subjektivt, men det kan være verdt å sjekke ut litt forskjellig. Så har man jo alltids spotify eller youtube til musikk.

Har du en hev-og-senk pult, eller kan etterspørre det fra jobben? Jeg fikk en fra jobben. Har på et tidsur som går av en gang i timen så jeg husker å bytte til stående eller sittende. Gjør at man bryter litt ut av monotonien, og kan ta seg en liten strekk av armer og ledd i samme slengen.

Håper du finner noe som funker for deg, lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

For å unngå å bli utbrent er det aller viktigste å skille mellom jobb og hvile. Så fritid er fritid. Og gjør gjerne morsomme ting, slik at du har noe å glede deg til. Husk også nok pauser ila arbeidsdagen, inkl 30 min lunsj. Trikset er stort sett å bryte opp dagen. 

Hvordan er det sosialt om alt foregår hjemmefra? 

Anonymkode: c8a36...8fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...