Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ved å kun ha sentralt gitt eksamen(og ekstern sensor) vil man fjerne trynefaktoren, og fjerne tilfeldigheten rundt trekning av eksamen. 

Lærere er bare mennesker som oss andre, og om man vil eller ikke vil trynefaktor kunne gjøre utslag på karakterkortet. Om en elev vipper mellom 4 og 5, og er godt likt - så vil nok den eleven få 5 pga det. Det samme kan også skje motsatt med en elev som ikke er godt likt.

Man fjerner ikke bare trynefaktoren(eller, reduserer den), men det er også urettferdig hvordan eksamenstrekning blir gjort i dag - man kan være uheldig å bli trekt i et fag man er svak i, eller motsatt. F eks om man er elendig i språk, så er det kjipt å komme opp i spansk og nynorsk. Dette kan gjøre ganske store utslag på karakterkortet. Ved å kjøre eksamen i alle fag, fjerner man denne tilfeldigheten, og jeg føler i alle fall at det vil bli mer rettferdig.

Anonymkode: 7cde0...409

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi bør avgjøre alt basert på motivasjonsbrev. De leser brevet skal avgjøre framtiden uavhengig om du var pliktoppfyllende på skolen eller havnet på rektors kontor hver uke :ironi:.

Anonymkode: 2e0f0...514

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, vi bør avgjøre alt basert på motivasjonsbrev. De leser brevet skal avgjøre framtiden uavhengig om du var pliktoppfyllende på skolen eller havnet på rektors kontor hver uke :ironi:.

Anonymkode: 2e0f0...514

Man vil jo fortsatt ha karakterer fra eksamen. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du skriftlig eksamen i alle fag da? På hvilken måte er det rettferdig? En eksamen får aldri testet alt en elev skal kunne, det er veldig basert på flaks/uflaks sammenliknet med en sammensatt eksamenskarakter, og den tester veldig mye annet enn det man faktisk skal sette karakter på (konsentrasjon, utholdenhet, selvtillit, evne til å komme igang, i tillegg til at evnen til å skrive vil få ekstremt mye mer å si da).

Anonymkode: 54354...d97

AnonymBruker
Skrevet

For å svare på det med trynefaktor også - jeg kan være enig i at trynefaktor kan være et problem, men jeg tror ikke det du skisserer er løsningen .

De fleste lærere har nok et profesjonelt forhold til å sette karakterer, men jeg skal ikke se bort ifra at man underbevisst lettere kan "vippe opp" i tvilstilfeller dersom man liker en elev bedre. Dog er jeg selv så bevisst på dette at det nesten kan bli motsatt - de elevene man har aller best kjemi med er det lett å forvente litt mye av. Nå liker jeg så og si alle elevene mine, men jeg har gitt både 2ere og 6ere til elever jeg kommer spesielt godt overens med. 

Samtidig vil ikke en skriftlig eksamen fjerne dette. Tvilstilfeller er nettopp tvilstilfeller, og da er det mye rart som kan avgjøre - for eksempel sensors personlige mening om innholdet man skriver om, eller bare hvor tidlig i rettebunken man er.

Siden elever får vist kompetanse på mange ulike måter skriftlig, muntlig og i timene til standpunkt, og lærerne også sammenlikner besvarelser og diskuterer vurderingskriterier, så vil det jo være mange flere anledninger til å vise at man faktisk fortjener karakteren (og ikke bare vipper). Så jeg tenker likevel at standpunkt er mye mer rettferdig måte å måle kompetanse enn det eksamen er

Skrevet (endret)

Jeg er enig i at man bør gjøre tiltak for å redusere mulighetene for trynefaktor og eksamenstrekking, men å avskaffe standpunktkarakteren og kun basere seg på eksamen er ikke måten å gjøre det på. Eksamensresultatet viser kun elevens prestasjon på en enkelt dag. Det er dermed en langt dårligere evalueringsmåte enn karakterer som er basert på prestasjoner over tid. 

Eksempler på ting som kan gjøres:
1. At lærere som underviser i samme fag bytter prøver med hverandre og rullerer på dette slik at de ikke retter og setter karakterer på sine egne elever. Da kan innsatsen og prestasjonen i timene evalueres av læreren i faget, mens de skriftlige innleveringene evalueres av en annen. 
2. At eksamen ikke trekkes tilfeldig, men at det er gitte fag man skal ha skoleeksamen i. 
3. At enkelte fag, også på videregående, kan ha en form for mappeeksamen som man jobber med gjennom hele semesteret. På høyere studier gjøres jo dette i en del fag. Da elimineres faktoren som handler om dagsform på skoleeksamener. 

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Skrevet

Eksamens karakterer er ganske vilkårlige viser vel undersøkelsene. 

Særlig i tekstfag som norsk, engelsk, samfunnsfag, KRLE osv. Realfagene er noe jevnere. Man ser helt opp på universitetsnivå at klager på karakterer ender i B'er som blir satt til stryk, og C'er som settes til A osv. 

Sannheten er at sensorarbeid er venstrehåndsarbeid som lærere/fagfolk påtar seg for å finansiere nyeste parketten på hytta. Du finner ikke mange seriøse sensorer i Norge. 

Da tror jeg man må stole mer på lærerne på VGS.

Eneste argumentet for å gjøre karakterer extern, blir at lærerne slipper karakterpresset fra foreldre og elever. Med de nye og svake rektorene som Norge har fått de siste 10 årene, så er dette presset betydelig forteller lærerstanden om. 

Skrevet

Nei. Men man må bør legge om hele systemet. 
Jeg skjønner ikke hvorfor man fortsatt skal skrive navnet sitt på innleveringer og prøver - hvorfor ikke bare et nummer? Dessuten burde 2 lærere rette hver prøve, for å sammenligne egen vurdering. 

Har inntrykk av at mange lærere retter prøver etter gammel vane dessverre. Har en elev fått 2 treere - så er det meget lett å sette treer på eleven resten av skoleåret. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ved å kun ha sentralt gitt eksamen(og ekstern sensor) vil man fjerne trynefaktoren, og fjerne tilfeldigheten rundt trekning av eksamen. 

Lærere er bare mennesker som oss andre, og om man vil eller ikke vil trynefaktor kunne gjøre utslag på karakterkortet. Om en elev vipper mellom 4 og 5, og er godt likt - så vil nok den eleven få 5 pga det. Det samme kan også skje motsatt med en elev som ikke er godt likt.

Man fjerner ikke bare trynefaktoren(eller, reduserer den), men det er også urettferdig hvordan eksamenstrekning blir gjort i dag - man kan være uheldig å bli trekt i et fag man er svak i, eller motsatt. F eks om man er elendig i språk, så er det kjipt å komme opp i spansk og nynorsk. Dette kan gjøre ganske store utslag på karakterkortet. Ved å kjøre eksamen i alle fag, fjerner man denne tilfeldigheten, og jeg føler i alle fall at det vil bli mer rettferdig.

Det er jo slik det gjøres i flere asiatiske land. Mest kjent er vel Kina. 

Men jeg er enig i at den tilfeldige ordningen som er i dag er uheldig. 

Jeg tror det beste er om det er både eksamen og standpunkt i alle fag. Men det vil koste. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan signere på det med trynefaktor. Jeg er godt likt av så og si alle lærere jeg har hatt, og er det tvil mellom 5 og 6, så får jeg sekseren. Ikke at den er ufortjent, men at det er lettere å få sekseren når jeg både gir alt jeg har, samtidig som læreren liker meg.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker du skriftlig eksamen i alle fag da? På hvilken måte er det rettferdig? En eksamen får aldri testet alt en elev skal kunne, det er veldig basert på flaks/uflaks sammenliknet med en sammensatt eksamenskarakter, og den tester veldig mye annet enn det man faktisk skal sette karakter på (konsentrasjon, utholdenhet, selvtillit, evne til å komme igang, i tillegg til at evnen til å skrive vil få ekstremt mye mer å si da).

Det er slik det er på IB (International Baccalaureate). Da har man eksamen i ca. 2-3 uker i alle fag på slutten av siste året, flere eksamener til og med. Så har du en dårlig dag i løpet av disse ukene, så går det dessverre utover din prestasjon. Jeg sier ikke at dette er riktig løsning, men det å ha eksamener i alle fag virker mer rettferdig ja. På mine vegne er jeg glad det ikke er da. Derfor jeg ikke valgte å gå IB, siden det er lettere med standpunktskarakterer. 

Anonymkode: 5258e...d10

AnonymBruker
Skrevet

Dere som mener det er mye trynefaktor ute og går bør lese denne: https://forskning.no/skole-og-utdanning/rapport-sar-tvil-om-trynefaktor-i-skolen/1131806

Jeg påstår på ingen måte at det aldri skjer, men jeg tror de fleste lærere er ganske oppmerksom på dette etter all snakket det har vært om trynefaktoren.

Vera skrev (2 timer siden):

Nei. Men man må bør legge om hele systemet. 
Jeg skjønner ikke hvorfor man fortsatt skal skrive navnet sitt på innleveringer og prøver - hvorfor ikke bare et nummer? Dessuten burde 2 lærere rette hver prøve, for å sammenligne egen vurdering. 

Har inntrykk av at mange lærere retter prøver etter gammel vane dessverre. Har en elev fått 2 treere - så er det meget lett å sette treer på eleven resten av skoleåret. 

Dersom 2 lærere skal rette hver prøve kommer det til å ta MYE lenger tid å få tilbake prøvene sine fordi man pålegger lærere dobbelt så mye rettearbeid. Og da er jo selvfølgelig faren at man ikke har fått tilbake prøven sin før man skal ha den neste. Eller så er alternativet å ansette flere lærere, men det koster nok mer enn det smaker for myndighetene. Så gjerne god ide i teorien, men ikke særlig gjennomførbar.

Anonymkode: 601c4...1f5

Skrevet

Jeg kan ikke se at vi egentlig har noen gode alternativer, så etter min mening bør fortsatt karaltersnitt være det som teller.

Men vi burde kanskje sette mer begrensninger på hvor mange ganger man kan ta opp når man allerede har ståkarakter i et fag. Kanskje max ett forsøk til. Det er utrolig lite produktivt at flinke arbeidsdyktige folk bruker årevis på å finpusse VGS karakterer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dere som mener det er mye trynefaktor ute og går bør lese denne: https://forskning.no/skole-og-utdanning/rapport-sar-tvil-om-trynefaktor-i-skolen/1131806

Jeg påstår på ingen måte at det aldri skjer, men jeg tror de fleste lærere er ganske oppmerksom på dette etter all snakket det har vært om trynefaktoren.

Dersom 2 lærere skal rette hver prøve kommer det til å ta MYE lenger tid å få tilbake prøvene sine fordi man pålegger lærere dobbelt så mye rettearbeid. Og da er jo selvfølgelig faren at man ikke har fått tilbake prøven sin før man skal ha den neste. Eller så er alternativet å ansette flere lærere, men det koster nok mer enn det smaker for myndighetene. Så gjerne god ide i teorien, men ikke særlig gjennomførbar.

Anonymkode: 601c4...1f5

Vel, jeg er en av dem som mener man må bruke mer penger på grunnskolene i Norge. Det er en god investering. Jeg mener også det burde være 2 lærere tilstede i hver eneste skoletime. Eventuelt at hver klasse ikke kan inneholde mer enn maks 14 elever. Gjerne færre spesielt på barneskoletrinnet. 
Jeg er også en av dem som mener det må opprettes flere spesialskoler. Slik det er i dag, bruker kontaktlæreren ekstremt mye ressurser på elever som sjelden/aldri er inne i klasserommet. Jeg mener dette ville ha kommet alle til gode - selv om det er en svært lite politisk korrekt mening. 
Tanken bak «alle skal med» er svært god, men funker dessverre ikke slik det er i dag. 
Utagerende elever styrer en klasse - vi har et tilfelle hvor èn utagerende elev bestemmer om resten av klassen skal være i klasserommet, eller om den utagerende eleven trenger klasserommet for seg selv. Om den utagerende eleven må ha klasserommet for seg selv - betyr det at kontaktlæreren må bruke tid på å finne et annet klasserom for klassen (noe det ofte ikke er) og planen for timen går i vasken. Helt sprøtt, men helt sant. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...