Gå til innhold

Venninne/hundetrener hjalp meg med valp, men er ikke tilgjengelig for spørsmål og trening

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har en venninne som hjalp meg å finne oppdretter til valpen min. Jeg elsker valpen min allerede og er så takknemlig for hun. Jeg kan nesten ikke tro hvor mye hun sover og hvor trygg hun er. Venninnen min er hundetrener og kjenner oppdretter. Hun hjalp oss med å finne valpen og hente den og alt. Jeg er så glad i henne og takknemlig. Men når jeg sender meldinger og spør om forskjellige ting så svarer hun kort og kaldt. Dette gjør meg usikker. Jeg skjønner at hun er hundetrener og at det er slitsomt å få spørsmål om dette, men jeg har spurt henne om det går bra når jeg gjør det, og sagt at hun må si fra om vi skal ta det som en betalt privattime. Hun sier nei og er hyggelig og masse sammen med både meg og min forlovede. 

Jeg ser på henne som en veldig god venninne, ja min beste venninne i tillegg til tre andre jeg har nære. Jeg synes hun selv har involvert seg veldig når hun har valgt ut valp til oss. Hun kommer også på besøk og kysser på valpen og jeg føler hun tar eierskap. Hun sier også hva jeg skal gjøre med valpen da. Men når jeg virkelig trenger henne og er redd for noe så trekker hun seg vekk. Hun gjør meg så forvirra og er så varm og kald med meg.

Noe tips til hvordan jeg kan legge opp samtale til å snakke med henne om dette? Jeg er veldig konfliktsky. Ene dagen vil hun se film og har fått gratis middag hos oss hver uke, og samme dag kan hun ikke en gang bry seg når jeg synes det gjør vondt i mammahjertet at valpen min piper i buret. 

Takk for at dere bruker tid på meg og beklager for rotete innlegg.

Anonymkode: aa64c...026

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Maser du?

Anonymkode: ea18a...46c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Maser du?

Anonymkode: ea18a...46c

Synes ikke det. Er ofte at hun sender melding for å avtale at vi skal møtes og spør om valpen, og jeg sier hvordan det går. Og føler det er naturlig å spørre om ting da. Gjør meg forvirra, for plutselig sender hun melding om at jeg må huske å sosialisere sånn og sånn. Som om det alltid er på hennes intiativ på en måte. Jeg har forresten gått kurs og betalt for dem hos henne tidligere med vår forrige hund. Så hun vet at jeg mener det når jeg sier at jeg gjerne betaler for tjenestene hennes.

AnonymBruker
Skrevet

Hun er vel redd for at hvis hun gir deg litt hjelp så skal du ha mer, og så jobber hun plutselig gratis for deg når hun er sliten etter en lang dag som hundetrener og bare vil ha fri. 

Kan også godt være at hun sier "neida" til at du kan kjøpe privattime fordi hun liker deg som venn men ikke har ork til å ha deg som kunde. 

Ro deg ned og finn heller en annen hundetrener.

Anonymkode: 3a099...cbe

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Tenker kanskje det er lurt at du melder deg på kurs. Og at du finner ut av dette på egen hånd. Hun høres ut som at hun ikke helt liker at valpen er din og ikke hennes. At hun vil komme med råd til deg men ikke at du spør. 

Ville trukket meg gradvis unna en sånn uforutsigbar person.

Anonymkode: 99b79...395

• Liker 6
Skrevet

Hadde dere en avtale om at hun skulle være tilgjengelig for trening og støtte etter at du fikk valpen i hus?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Da er det vel bare å la være å sende henne meldinger med hunderelaterte spørsmål da? 🤷‍♀️

Anonymkode: 7d18e...c77

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at spørsmålene dine går veldig imot ting hun har lært deg tidligere, og at hun dermed svarer "kaldt" fordi hun blir oppgitt eller skuffet?

For eksempel når du skriver at det er vondt for deg når valpen piper i buret, så skjønner jeg en kald reaksjon hvis hun er mot burbruk, men også kanskje hvis hun heller er litt mer "kynisk" og mener du "menneskeliggjør" hunden når du snakker om mammahjertet.

Utfra det du gir av info her ville jeg hvertfall gjettet at spørsmål er helt greit, men at hun kanskje innimellom blir oppgitt av selve spørsmålene 

Anonymkode: 991ef...d6f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tenker kanskje det er lurt at du melder deg på kurs. Og at du finner ut av dette på egen hånd. Hun høres ut som at hun ikke helt liker at valpen er din og ikke hennes. At hun vil komme med råd til deg men ikke at du spør. 

Ville trukket meg gradvis unna en sånn uforutsigbar person.

Anonymkode: 99b79...395

Jeg er meldt på valpekurs med en annen hundetrener ved samme senter som henne. Jeg synes det er veldig sårende og vanskelig. Hun skal være masse med meg, men plutselig avlyser hun. Det er veldig mye frem og tilbake. Jeg er veldig glad i henne og vi gikk masse kurs under henne med forrige hunden. Jeg har hele tiden vært ydmyk på at jeg ikke ønsker å utnytte henne og ta gratis råd. Men hun valgte selv og hjelpe oss med oppdretter, hun valgte selv å hente valpen, hun valgte selv og snakke med meg og min samboer om at vi burde velge lik rase som henne siden vår forrige hun var mer stresset. Jeg tror jeg overtenker kanskje? Uansett må vi ha en god prat, for hun gjør meg veldig sliten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kan det være at spørsmålene dine går veldig imot ting hun har lært deg tidligere, og at hun dermed svarer "kaldt" fordi hun blir oppgitt eller skuffet?

For eksempel når du skriver at det er vondt for deg når valpen piper i buret, så skjønner jeg en kald reaksjon hvis hun er mot burbruk, men også kanskje hvis hun heller er litt mer "kynisk" og mener du "menneskeliggjør" hunden når du snakker om mammahjertet.

Utfra det du gir av info her ville jeg hvertfall gjettet at spørsmål er helt greit, men at hun kanskje innimellom blir oppgitt av selve spørsmålene 

Det kan være. Jeg er ikke så flink på å stille spørsmål på riktig måte. Jeg har ikke så mye erfaring som hun. Hun anbefalte meg å bruke bur. 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke logikken. 

Hun har hjulpet dere masse med valg av oppdretter og å finne riktig rase, derfor skylder hun deg å stå på pinne for deg??? 

Du høres kanskje litt lite selvstendig ut. Hun Kan like deg godt og ønske å være venn med deg, men har ikke kapasitet til å gi deg bekreftelse for hver avgjørelse du tar. 

Har du takket henne for hjelpen med å plukke ut valpen? Spandert en middag eller en blomst? Eller er du mest opptatt av at hun skal hjelpe deg videre? 

Anonymkode: 8eac8...fab

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan være. Jeg er ikke så flink på å stille spørsmål på riktig måte. Jeg har ikke så mye erfaring som hun. Hun anbefalte meg å bruke bur. 

Da tror jeg kanskje du overtenker. Er det slik at hun svarer vanlig på konkrete spørsmål, men ikke så mye på "sutring"? Vi er alle forskjellige i hvor gode vi er på å svare på ting uten noe egentlig spørsmål, det betyr ikke at hun ikke bryr seg.

Med sutring mener jeg "åh, det er så vanskelig å klare å være tålmodig nok. Jeg vet jo hva jeg skal gjøre, men jeg sliter sånn når hun ser på meg og vil ut av buret<3". Og så svarer kanskje hun bare. "Hun klarer seg." Og så føler du at hun er kald, er det sånn?

Husk at det er din hund. Hun føler litt ansvar, hun synes hunden er herlig, og vil at du og hunden skal ha det bra. Men hunden er fortsatt din baby, ikke hennes, så hun vil aldri ha like forståelse for dulling/usikkerhet, særlig ikke når hun har mer erfaring selv. Det har ingenting med å ikke bry seg å gjøre, hun vet kanskje bare ikke hva hun skal gjøre med det. Hundetrenere er vant til å være direkte og konkrete, ikke med å komme med empatiske svar når eiere synes det er vanskelig å følge rådene deres 😛

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke logikken. 

Hun har hjulpet dere masse med valg av oppdretter og å finne riktig rase, derfor skylder hun deg å stå på pinne for deg??? 

Du høres kanskje litt lite selvstendig ut. Hun Kan like deg godt og ønske å være venn med deg, men har ikke kapasitet til å gi deg bekreftelse for hver avgjørelse du tar. 

Har du takket henne for hjelpen med å plukke ut valpen? Spandert en middag eller en blomst? Eller er du mest opptatt av at hun skal hjelpe deg videre? 

Anonymkode: 8eac8...fab

Jeg er nok ikke så selvstendig. Jeg beklager det. Uff dette er så vanskelig. Jeg har takket henne masse. Jeg har kjøpt gave til henne. I en periode kom hun på middag hver uke i kanskje 2 måneder. Vi kjøpte og lagde maten. Jeg tilbyr henne alltid ting. Når vi har kjørt på reise sammen, har vi tatt min bil og jeg har betalt. Hun er litt eldre enn meg og jeg ser veldig opp til henne. Jeg lurer på om det ikke er et "vanlig" vennskap. Noe føles litt galt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da tror jeg kanskje du overtenker. Er det slik at hun svarer vanlig på konkrete spørsmål, men ikke så mye på "sutring"? Vi er alle forskjellige i hvor gode vi er på å svare på ting uten noe egentlig spørsmål, det betyr ikke at hun ikke bryr seg.

Med sutring mener jeg "åh, det er så vanskelig å klare å være tålmodig nok. Jeg vet jo hva jeg skal gjøre, men jeg sliter sånn når hun ser på meg og vil ut av buret<3". Og så svarer kanskje hun bare. "Hun klarer seg." Og så føler du at hun er kald, er det sånn?

Husk at det er din hund. Hun føler litt ansvar, hun synes hunden er herlig, og vil at du og hunden skal ha det bra. Men hunden er fortsatt din baby, ikke hennes, så hun vil aldri ha like forståelse for dulling/usikkerhet, særlig ikke når hun har mer erfaring selv. Det har ingenting med å ikke bry seg å gjøre, hun vet kanskje bare ikke hva hun skal gjøre med det. Hundetrenere er vant til å være direkte og konkrete, ikke med å komme med empatiske svar når eiere synes det er vanskelig å følge rådene deres 😛

Ja det er akkurat sånn. Tusen takk for hjelpen og gode ord. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er akkurat sånn. Tusen takk for hjelpen og gode ord. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun er litt eldre enn meg og jeg ser veldig opp til henne. Jeg lurer på om det ikke er et "vanlig" vennskap. Noe føles litt galt. 

Tipper dere kommuniserer veldig ulikt, bare. Det du ser på som «kaldt» er nøytralt til hyggelig for henne. Ikke alle slenger inn emojis og utropstegn - og skriftspråket via f.eks. tekstmeldinger er veldig forskjellig for ulike aldersgrupper. 

Anonymkode: e023e...828

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tipper dere kommuniserer veldig ulikt, bare. Det du ser på som «kaldt» er nøytralt til hyggelig for henne. Ikke alle slenger inn emojis og utropstegn - og skriftspråket via f.eks. tekstmeldinger er veldig forskjellig for ulike aldersgrupper. 

Anonymkode: e023e...828

Tusen takk. Det hjelper å få råd her inne. Jeg har ikke vært her så mye før. Hun gjør meg bare usikker. Sier hun plutselig trenger å være mindre sosial også, om jeg spør om hun vil finne på noe, også ser jeg hun har besøk av en annen venninne. Kanskje jeg er sjalu? Jeg vet ikke. Er ferietur ene uka, og tur og trening, også plutselig sier hun at hun må legge seg tidlig og svarer ikke på meldinger. Så kommer henne med mange råd og sier jeg må passe på å gå med hunden der og der. Jeg tror jeg må finne ut av hva jeg ønsker i et vennskap. Jeg er ikke så flink. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg er meldt på valpekurs med en annen hundetrener ved samme senter som henne. Jeg synes det er veldig sårende og vanskelig. Hun skal være masse med meg, men plutselig avlyser hun. Det er veldig mye frem og tilbake. Jeg er veldig glad i henne og vi gikk masse kurs under henne med forrige hunden. Jeg har hele tiden vært ydmyk på at jeg ikke ønsker å utnytte henne og ta gratis råd. Men hun valgte selv og hjelpe oss med oppdretter, hun valgte selv å hente valpen, hun valgte selv og snakke med meg og min samboer om at vi burde velge lik rase som henne siden vår forrige hun var mer stresset. Jeg tror jeg overtenker kanskje? Uansett må vi ha en god prat, for hun gjør meg veldig sliten.

Du er på hund nummer 2 (!), og hun gjør deg sliten ved å ikke være ivrig på alle små beslutninger i ditt hundeeierliv? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tusen takk. Det hjelper å få råd her inne. Jeg har ikke vært her så mye før. Hun gjør meg bare usikker. Sier hun plutselig trenger å være mindre sosial også, om jeg spør om hun vil finne på noe, også ser jeg hun har besøk av en annen venninne. Kanskje jeg er sjalu? Jeg vet ikke. Er ferietur ene uka, og tur og trening, også plutselig sier hun at hun må legge seg tidlig og svarer ikke på meldinger. Så kommer henne med mange råd og sier jeg må passe på å gå med hunden der og der. Jeg tror jeg må finne ut av hva jeg ønsker i et vennskap. Jeg er ikke så flink. 

Har du noen andre venner enn henne?

Det er jo akkurat sånn du beskriver henne de fleste av oss er. Vi kan dra på ferietur med venner en hel uke, og kanskje møte de samme uka etter, men da er det andre venner vi kanskje ikke har sett på 3 uker som må bli prioritert. Og da orker man ikke å være mer sosial i tillegg. Det er helt normalt, de færreste voksne mennesker ser hver av vennene sine hver uke, uten at de er noe mindre glad i de. Er bare hverdagen som tar over, og ulike venner som må prioriteres innimellom.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hundetrener og de som har litt mer erfaring med hunder fokuserer gjerne på de store tingene: sosialisering, miljøtrening, kontakttrening og rotrening. De ser gjerne på det store bildet som strekker seg over de første 2 årene. Da jeg fikk min første hund, så var jeg veldig på detaljene, og ble stresset/usikker om vi hadde en gåtur en morgen hvor valpen var distrahert og jeg slet med å få kontakt, eller om det var en kveld hvor valpen nektet å roe ned. Så fikk jeg valp nummer 2 et par år etterpå, og da tok jeg alt med største ro. Da var det ikke noe stress om vi hadde en dårlig dag, for det er sluttresultatet som gjelder. Noen steg tilbake nå og da gjør ingenting. Det er naturlig med hvor mye en valp skal lære på kort tid, perioder med mye hormoner, tenåringsfasen etc.

Det er mulig din venninne synes det blir litt stress å skal micromanage. Hun foreslår at den og den plassen er flott for miljøtrening, for det er fryktelig viktig å få det rett tidlig for å få en stødig, trygg hund resten av dens liv. At den piper i buret en kveld, derimot, vil ikke ha noe å si i det lange løp.

Les deg litt opp om trening selv, så vil du også bli flinkere til å spørre spørsmål. Og når du spør spørsmål, vær konkret. Det er tydelig at hun bryr seg om at du og valpen får et godt samarbeid, og at valpen utvikler seg i riktig retning. Det kan dog være litt mye for henne å også skulle ta ansvar for det emosjonelle ansvaret av å ha valp (at du synes det er tungt når valpen piper i buret). Tror det vil hjelpe om du er mer direkte i spørsmålene. Hun er hundetrener, hun er vant til å gi konkrete råd om trening, ikke hva eierne føler/ikke føler.

Anonymkode: c1847...070

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Har du noen andre venner enn henne?

Det er jo akkurat sånn du beskriver henne de fleste av oss er. Vi kan dra på ferietur med venner en hel uke, og kanskje møte de samme uka etter, men da er det andre venner vi kanskje ikke har sett på 3 uker som må bli prioritert. Og da orker man ikke å være mer sosial i tillegg. Det er helt normalt, de færreste voksne mennesker ser hver av vennene sine hver uke, uten at de er noe mindre glad i de. Er bare hverdagen som tar over, og ulike venner som må prioriteres innimellom.

Jeg har tre andre nære venner. Jeg skal ta til meg dette. Men tror jeg må ta opp det med økonomi. For hun har spist veldig mye hos oss, vi har bare spist hos henne en gang. Og hun tilbyr aldri å betale for noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...