Gå til innhold

Ridgeback

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Noen med erfaring med ridgeback her? Positive og negative. 

Anonymkode: 6cbb3...504

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke skaffet meg Ridgeback, med mindre du er svært hundevant og vet hva du driver med. 

Anonymkode: a8a89...be7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg ville ikke skaffet meg Ridgeback, med mindre du er svært hundevant og vet hva du driver med. 

Jeg har hatt en hund tidligere. Vi konkurrerte i lydighet og jakt. Var blanding av golden og malle. Nå ønsker jeg en hund med noe lavere stress i kroppen, og hørt fra flere i hundemiljøet at RR er kalde i hodet. Samtidig ønsker jeg å høre fra vanlige folk også. 

AnonymBruker
Skrevet

Min favoritthund! 

De er krevende, og de tåler nok mer stress enn mange andre raser, men de har svært mye energi og de er store hunder som tar mye plass, på godt og vondt. Daglig mental trening og lange turer vil jeg absolutt anbefale, for ikke å oppleve at hjemmet blir rasert 😅 

Anonymkode: 92a1f...f4a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har nylig fått en ridgeback-valp og kjenner mange i ridgeback-miljøet. Det er uten tvil en utrolig krevende rase, mer krevende enn andre hunder jeg har hatt. De krever en helt unik treningsmetode og kan være vanskelige å motivere (kun gode godbiter som gjelder her i gården, leker er meh😅). De er svært viljesterke og vant med å operere uten menneskelig påvirkning, og deres instinkt er dermed å fatte egne beslutninger. De er tøffe selv som valper, og tøffere blir de i de beryktede tenårene.

De haaater som oftest regn, noe som kan være en utfordring når det som funker for å få en rolig og utslitt valp er å la ham løpe løpsk ute🤪 

Det er også utrolig viktig at man får bukt med jaktinstinktet deres raskt, og at man mestrer innkalling fra starten av. En ridgeback som jakter, og som ikke lyer på innkalling, det kan være veldig skummelt.

Når det er sagt er det helt fantastiske hunder og vi er veldig glad for at vi valgte denne rasen. Det er likevel greit å ha i bakhodet at det som skrives/sies om ridgebacks på nettet om hvor krevende de er - det er ikke tull eller overdrivelse! Man må altså være villig til å bruke mye tid på å trene og oppdra hunden, og å stimulere den tilstrekkelig både fysisk og mentalt. I tillegg leker de best (altså veldig røft) med sin egen rase, så det kan være lurt å være i nærheten av andre ridgebacks slik at de får utløp for den typen lek:)

Så, om du er klar for en solid utfordring, og har tiden, energien og lysten til å ta fatt på denne rasen, så er du godt på vei! Anbefaler deg blant annet «why you should not get a ridgeback» på YouTube, der får du ganske god innsikt i de mer negative sidene ved rasen. Om det fremdeles frister anbefaler jeg å gjøre enda mer research om rasen og å oppsøke en god oppdretter for å høre hva de sier:)

Anonymkode: 6e3c0...9e1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi har nylig fått en ridgeback-valp og kjenner mange i ridgeback-miljøet. Det er uten tvil en utrolig krevende rase, mer krevende enn andre hunder jeg har hatt. De krever en helt unik treningsmetode og kan være vanskelige å motivere (kun gode godbiter som gjelder her i gården, leker er meh😅). De er svært viljesterke og vant med å operere uten menneskelig påvirkning, og deres instinkt er dermed å fatte egne beslutninger. De er tøffe selv som valper, og tøffere blir de i de beryktede tenårene.

De haaater som oftest regn, noe som kan være en utfordring når det som funker for å få en rolig og utslitt valp er å la ham løpe løpsk ute🤪 

Det er også utrolig viktig at man får bukt med jaktinstinktet deres raskt, og at man mestrer innkalling fra starten av. En ridgeback som jakter, og som ikke lyer på innkalling, det kan være veldig skummelt.

Når det er sagt er det helt fantastiske hunder og vi er veldig glad for at vi valgte denne rasen. Det er likevel greit å ha i bakhodet at det som skrives/sies om ridgebacks på nettet om hvor krevende de er - det er ikke tull eller overdrivelse! Man må altså være villig til å bruke mye tid på å trene og oppdra hunden, og å stimulere den tilstrekkelig både fysisk og mentalt. I tillegg leker de best (altså veldig røft) med sin egen rase, så det kan være lurt å være i nærheten av andre ridgebacks slik at de får utløp for den typen lek:)

Så, om du er klar for en solid utfordring, og har tiden, energien og lysten til å ta fatt på denne rasen, så er du godt på vei! Anbefaler deg blant annet «why you should not get a ridgeback» på YouTube, der får du ganske god innsikt i de mer negative sidene ved rasen. Om det fremdeles frister anbefaler jeg å gjøre enda mer research om rasen og å oppsøke en god oppdretter for å høre hva de sier:)

Godt skrevet! 

Anonymkode: 92a1f...f4a

• Liker 1
Skrevet

Har to i nær vennekrets. Individualister som stort sett er lugne i hodet. Den ene trigges av forbipasserende biler og syklister. Den andre viser territoriell adferd i eget nabolag (med det så mener jeg utover tomta til huset). Seint modne er mitt inntrykk. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Julie said:

Har to i nær vennekrets. Individualister som stort sett er lugne i hodet. Den ene trigges av forbipasserende biler og syklister. Den andre viser territoriell adferd i eget nabolag (med det så mener jeg utover tomta til huset). Seint modne er mitt inntrykk. 

Klarer du å ha kontroll på den som utagerer? Hvor mye veier de?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skal det være til noen som helst hjelp, så må du jo utdype.

Anonymkode: 26d8b...23a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke meg du siterte, men de veier stort sett 35-45 kg, avhengig av gener (de engelske genene er visst kjent for å være større), kjønn og foring. Vet om en som veide over 55kg, men han var svæær😅

Man vil kunne slite med å holde tilbake en ridgeback som utagerer ja, det er derfor det er så utrolig viktig å få bukt med den typen uønsket adferd så tidlig som mulig. Det kommer altså helt an på hvor god kontroll du har på hunden.

Jeg kjenner i hvert fall en sterk mann på over 90kg som ble hengende bakpå en ridgeback (ikke hans egen) som fikk øye på noe han skulle jakte på. Han hadde ikke sjans til å stoppe. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tispe 42 kg. Ikke mine som sagt,men tilhører en og samme person i min nære krets. Hun lufter de alltid hver for seg. Hannhunden veier 45 kg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...