Gå til innhold

Hva skal jeg egentlig svare på slike ting? Har fått en venninne for første gang på 5 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt store problemer psykisk, og har ikke klart å gå inn i relasjoner på flere år. Men nå har jeg altså fått en venninne, som også er en jobbkollega. Vi jobber bra sammen og har en felles interesse som vi gjør sammen på fritiden en gang i blant. 

Det jeg legger merke til er at hun er veldig glad i å snakke om seg selv. Det syns jeg er kjempe fint, for da slipper jeg gravende spørsmål rundt meg og mitt. Det er sjeldent hun spør meg om noe som handler om meg og mitt liv. Det er med andre ord ikke et problem at hun er selvsentrert, faktisk er det å foretrekke. Men noen av tingene hun forteller om, reagerer jeg litt på. Hver gang vi gjør noe sammen forteller hun om flere hendelser hvor hun har opplevd seksuell oppmerksomhet fra menn, at menn blir gal etter henne og snur seg etter henne, at hun har så mange ex-er osv. Ofte kommer de samme historiene igjen og igjen. Hun er for øvrig gift. 

Er det noe jeg ikke forstår? Jeg bare flirer og ler av det som hun legger frem på en humoristisk måte, men vet liksom ikke hva jeg skal svare. Føler samtalen blir litt klein. Tror ikke hun har blitt utsatt for et overgrep og at hun hinter om å prate om det, jeg har på en måte hintet til det, men det har hun avvist. 

Anonymkode: a2f00...5ca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen er nok bare litt sånn, De prater om slike ting for å gjøre seg interessante. På samme måte som at noen menn prater mye om hvor mange slåsskamper de har vært i, og hvor fulle de var på en fest i 2014. 

Sex, samliv og relasjoner er vel det folk flest, uavhengig av bakgrunn og interesser, har til felles å oppleve i livet. Alle har en eller annen form for relasjon i livet sitt, og veldig mange har hatt forhold og sex. Dermed er det nok enkelt for noen å bruke dette som temaer i en samtale. 

Anonymkode: 6e4af...7ba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Noen er nok bare litt sånn, De prater om slike ting for å gjøre seg interessante. På samme måte som at noen menn prater mye om hvor mange slåsskamper de har vært i, og hvor fulle de var på en fest i 2014. 

Sex, samliv og relasjoner er vel det folk flest, uavhengig av bakgrunn og interesser, har til felles å oppleve i livet. Alle har en eller annen form for relasjon i livet sitt, og veldig mange har hatt forhold og sex. Dermed er det nok enkelt for noen å bruke dette som temaer i en samtale. 

Anonymkode: 6e4af...7ba

Skjønner. Takk for svar. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjedelige personer snakker om slikt, ja. Selv liker jeg å snakke om kunst og utenrikspolitikk. Men jeg har også veldig høy IQ.

Anonymkode: db13c...6fc

AnonymBruker
Skrevet

Svært selvsentrerte personer kan også gjerne være litt ekshibisjonistiske personer. Så hun tøyer kanskje strikken lenger og lenger for hvor personlige (og gjerne seksuelle) ting hun forteller deg. 

Hun har kanskje et behov for å dele langt mer private ting enn folk flest er komfortable med å høre om, og er kanskje mer selvsentrert og krever mer fokus på seg selv enn folk flest er villig til å godta. 

Så når hun da finner seg noen som faktisk godtar dette, så gjør hun det sikkert bare mer og mer.  Og strekker det lenger og lenger. 

Pass på så hun ikke suger deg tom bare. Og at hun bare bruker deg til dette uten at hun egentlig bryr seg så mye om deg og ditt. 

Anonymkode: 63bc9...460

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjedelige personer snakker om slikt, ja. Selv liker jeg å snakke om kunst og utenrikspolitikk. Men jeg har også veldig høy IQ.

😂

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Folk med høy iq skriver ikke på kvinneguiden at de har høy iq.
På en tråd som handler om noe helt annet. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Svært selvsentrerte personer kan også gjerne være litt ekshibisjonistiske personer. Så hun tøyer kanskje strikken lenger og lenger for hvor personlige (og gjerne seksuelle) ting hun forteller deg. 

Hun har kanskje et behov for å dele langt mer private ting enn folk flest er komfortable med å høre om, og er kanskje mer selvsentrert og krever mer fokus på seg selv enn folk flest er villig til å godta. 

Så når hun da finner seg noen som faktisk godtar dette, så gjør hun det sikkert bare mer og mer.  Og strekker det lenger og lenger. 

Pass på så hun ikke suger deg tom bare. Og at hun bare bruker deg til dette uten at hun egentlig bryr seg så mye om deg og ditt. 

Nå skal jeg innrømme at jeg liker at mennesker betror seg til meg og jeg vil gjerne høre om "alt". Er ikke noe som støter meg eller gjør at jeg føler meg dårlig, men jeg er bare litt usikker på hvordan jeg skal møte henne i disse samtalene. Bekreftende? Skal jeg dele egne erfaringer? Burde hun ikke spurt om hun lurte på om jeg hadde opplevd det samme? 

Får se hvordan det går. Jeg har ikke vansker med å sette grenser, og jeg kan lett trekke meg smidig ut av en relasjon. Det har jeg gjort tidligere, før jeg bestemte meg for å ikke ha venner. Jeg er veldig introvert, men har i perioder et behov for litt sosialisering, så jeg er glad jeg har en venninne nå. Men hun kan være litt krevende, merker jeg, vi er ganske forskjellige, men på grunn av den ene felles interessen så har vi noe å gjøre sammen også. 

Takk for svar! Jeg føler ikke at hun utnytter meg. Det har skjedd to ganger at jeg har hatt behov for litt hjelp til praktiske ting. Da har hun stilt opp med en gang, og har også tilbudt seg, sagt at jeg bare må si ifra osv. Ene gangen gjorde jeg som sagt det og da stilte hun opp. :) Jeg opplever henne som svært selvsentrert, men også omsorgsfull. Bare litt for opptatt av seg selv, men om noen trenger hjelp så er hun der med en gang. Det ser jeg også i jobben vår. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånne personer er også ofte energityver, så hvis du har en litt fragile psyke, så pass på å ta vare på deg selv.

Anonymkode: 2948c...090

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånne personer er også ofte energityver, så hvis du har en litt fragile psyke, så pass på å ta vare på deg selv.

Anonymkode: 2948c...090

Dette! Husk at selvom relasjoner har vært tøft Ts så trenger du ikke å ta til takke med den første som gir deg oppmerksomhet. 

Anonymkode: a9b25...1ba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Burde hun ikke spurt om hun lurte på om jeg hadde opplevd det samme? 

Du skrev jo i hovedinnlegget at du syntes det var kjempefint at hun snakket mye om seg selv og ikke graver i ditt liv. Men for å svare på spørsmålet ditt - ja, det burde hun. Men hun kommer ikke til å gjøre det. Hun har endelig funnet noen som orker å høre på ego-snakket hennes og hun elsker det. 

Det du kan prøve, siden du sier hun repeterer ting, er å skyte inn "ja, det du fortalte du sist". Hvis hun overser det og likevel fullfører historien så vet du at her er det intet håp. Historiene vil du høre igjen og igjen, og er dere en dag sammen med flere så får du høre de IGJEN. 

Anonymkode: fa681...378

Skrevet

Hvis du syns det er hyggelig at hun deler slike private ting med deg (det betyr jo at hun har tillit til deg) så kan du jo spørre videre om det hun prater om evt vise at du syns historien er morsom ved å smile /le og fortelle noe lignende du har opplevd. Du trenger ikke å få et spørsmål om du har opplevd lignende, du kan fortelle uansett om du vil. Ta litt plass i relasjonen 😊

Eks :

Hun - jeg var på byen i går og fikk altså såå mye oppmerksomhet av en fyr! Han ville at vi... Bla bla 

Du- haha så morsomt det der skjer jo alltid når du er ute! Jeg har ikke en gang blitt spandert på siden sommeren 2007, hva er trikset? 

Eller 

Du - så morsomt at du sier det! Akkurat det samme skjedde med meg sist jeg var ute, såå kleint! 😄

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...