Gå til innhold

Er det normalt for en 11 åring å være glad og lei seg om hverandre uten grunn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er far til en jente på 11 år som forteller meg at hun i løpet av en dag ofte er glad en liten stund, så blir hun lei seg og engstelig, for så å være glad igjen, lei seg og engstelig og glad igjen.

Jeg kan ikke si at jeg merker dette på henne akkurat, men hun sier at hun holder det inni seg og lurer på om det er normalt å føle seg slik?

Jeg kan ikke huske at jeg var sånn når jeg var 11 år.

Anonymkode: cc726...12a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min datter på 12 er gjennom alle humør hver eneste dag tror jeg. Forskjellen er vel det at hun ikke har reflektert rundt det/tenker over at humøret går opp og ned.

Anonymkode: f6a87...e10

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt for jenter på vei inn i puberteten. Nye hormoner i sving og endringer som skjer i kroppen. Det er nok mer merkbart for jenter enn for gutter i den alderen

Anonymkode: 81407...f0b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Både hennes mor og tante på morssiden er bipolare, så først tenkte jeg at hun har arvet hennes sinnstilstand, men får håpe det ikke er det.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Både hennes mor og tante på morssiden er bipolare, så først tenkte jeg at hun har arvet hennes sinnstilstand, men får håpe det ikke er det.

Ts

Bipolare nedturer og oppturer varer i lengre perioder. Ikke opp og ned iløpet av en dag. Det kan være hormoner. 
Siden hun kan være genetisk disponert for bipolar eller lignende lidelser så er det bra du er oppmerksom. Hvis hun utvikler sykdommen er det bra om det kan tas tak i tidlig. Vanlig debut er vel fra 15 år. Det er veldig bra hun er så åpen med deg. Fortsett med det. Eventuelt kan du bestille time hos din fastlege og snakke om familiehistorikken med bipolar lidelse og hva datteren din har sagt. 

-En med bipolar lidelse

Anonymkode: 01cbf...b11

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er far til en jente på 11 år som forteller meg at hun i løpet av en dag ofte er glad en liten stund, så blir hun lei seg og engstelig, for så å være glad igjen, lei seg og engstelig og glad igjen.

Jeg kan ikke si at jeg merker dette på henne akkurat, men hun sier at hun holder det inni seg og lurer på om det er normalt å føle seg slik?

Jeg kan ikke huske at jeg var sånn når jeg var 11 år.

Det er helt normalt når puberteten starter og hormonene løper løpsk. Desverre blir det gjerne værre og varer en stund før det plutselig er mye bedre og nesten helt borte. Du lærer deg fort hva du absolutt ikke må si og hva du må unngå å gjøre. For i den perioden kan små ting fort føles som fullstendig krise 😅

Anonymkode: ef183...d7f

• Liker 1
Skrevet

Tenker det er puberteten jeg. Da blir følelsene varierte, intense og relativt kortvarige.

Har gutt selv men mine venninner kommenterer at jentene deres til tider er helt uforståelige når det kommer til følelser og humør. 😄 De er i 10-11 års alderen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts

Da skjønner jeg at du er ekstra oppmerksom. Tror likevel som flere sier her at dette er hormoner, og at bipolare tendenser varer lengre perioder enn opp og ned hver dag. Bipolare har gjerne måneder med nedtur for så å gå over til nye måneder med opptur, og det kan være ekstreme forskjeller fra opp- og nedturene. Det din datter beskriver høres ut som helt normale pubertetstegn. Forbered deg på at det varer noen år, og blir verre. Snakk med andre foreldre og del erfaringer. Da ser du gjerne fort om det er de samme pubertets/tenårings nykkene eller om det kan være noe mer

Anonymkode: 81407...f0b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts

Har et bipolart barn og han svinger veldig i løpet av dagen. Det er vanlig i følge psykiater. Men hun er 11 år ,så mest sannsynlig er det hormoner i sving.

Anonymkode: adde0...336

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...