Gå til innhold

Trenger man egt regntøy til barna i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle til å kjøpe nytt regntøy, så tenker jeg.. kan man bare bruke «skall-yttertøy» istedenfor? Det er mye mer slitesterkt, puster bedre og er vanntett. Hvorfor kjøper man da i det hele tatt regntøy? Noen som kan forklare hvorfor regntøy?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
mammaemma skrev (Akkurat nå):

Skulle til å kjøpe nytt regntøy, så tenker jeg.. kan man bare bruke «skall-yttertøy» istedenfor? Det er mye mer slitesterkt, puster bedre og er vanntett. Hvorfor kjøper man da i det hele tatt regntøy? Noen som kan forklare hvorfor regntøy?

Skalltøyet holder ikke like godt på pøsregn/i timesvis og med hard bruk.

Høy vannsøyle er ikke lik helt vanntett. 

Anonymkode: e96c4...267

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

De er ute lenge, også når det regner mye. De minste setter seg i dammer. Min erfaring er at skallyttertøy «gir opp» lenge før regntøy. 

Anonymkode: c7025...df8

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du trenger regntøy. 

Anonymkode: 80bb2...f8a

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vare brukt skallklær fra Bergans og Norrøna til mine unger, de har aldri vært våt. Liker heller ikke regntøy 

Anonymkode: 207f9...603

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Til barnehagebarn og de 2 første årene på skolen syns jeg det er greit med regntøy. Men etter det så holder det med skalltøy med mindre de går på utendørs aktiviteter som gjør at de kan være ute i timesvis i pøsende regn.

Anonymkode: 4c4c8...8b7

• Liker 4
Skrevet

Jeg har skalltøy til meg selv, og det funker jo bra i regn hvis man feks går tur eller bare står opp rett opp og ned. Men med engang jeg setter meg ned på feks en våt benk går jo vannet gjennom. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ungen min svømmer i søledammer, og da holder ikke skalltøy. 

Anonymkode: c3619...6f3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Som mamma til barnehagebarn og barnehageansatt på Vestlandet så er svaret; ja, barnet MÅ ha regnklær! Hehe, kanskje det varrierer ut fra hvor i landet man bor men her er det kattnakken som gjelder når barna er timesvis ute i pøsregn og enkelte «bader» i sølepytter.

Bruker selv helst skalltøy på tur eller når vi er ute en liten stund på lekeplassen etc. Men på jobb i bhg må jeg som voksen også ha skikkelig regntøy for å holde meg tørr.

Anonymkode: cbfda...0b5

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
mammaemma skrev (3 timer siden):

Du må jo ikke ha et eget regntøy til bhg? Vi har ett sett og det holder lenge. Men skall tar ikke en dritt av dråper.

Regntøy pga REGN.

Anonymkode: 63033...75b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
mammaemma skrev (3 timer siden):

Ja du trenger eget regntøy som tåler mer vann. Men spørs hvor du bor. Vestlandet ja. Der regner det ofte godt, mye og lenge!

Utebarbehage 2sett , vanlig barnehahe 1 sett. Og ett hjemme å bytte til om det andre er gjennomvått,skittent eller ødelagt! 

Anonymkode: 18652...d9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har selvfølgelig skikkelig regntøy i gummi til barnet, det må man ha hvis det skal være helt tett, men trenger ikke eget til barnehagen :) Tar hjem regntøyet i helger når det er meldt regn bare :) Vi bor ikke på Vestlandet, men skal barnet være positiv til å være ute i regn må tøyet være helt tett.

Anonymkode: 8af51...677

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil heller at det krabbes rundt med regntøy enn det dyrere skallsettet. 

Anonymkode: 578e3...a40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skalltøy holder mer enn nok til barnehagebruk. Regner det så mye eller de bader i vanndammer blir man våt uansett hva man har på seg. Tror mange velger regntøy til barna fordi det er billigere enn skalltøy.

Anonymkode: 4f2d0...248

• Liker 1
Skrevet

Enig i at skalltøy og gore tex er bedre enn det klamme oljetøyet, men det er bare det som holder sånn nogenlunde etter å ha sittet et par timer i vanndammer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, barnet må ha regntøy. Skalltøy egner seg ikke for barnelek i regnvær. 

Anonymkode: 112ed...2e7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som mamma til barnehagebarn og barnehageansatt på Vestlandet så er svaret; ja, barnet MÅ ha regnklær! Hehe, kanskje det varrierer ut fra hvor i landet man bor men her er det kattnakken som gjelder når barna er timesvis ute i pøsregn og enkelte «bader» i sølepytter.

Bruker selv helst skalltøy på tur eller når vi er ute en liten stund på lekeplassen etc. Men på jobb i bhg må jeg som voksen også ha skikkelig regntøy for å holde meg tørr.

Anonymkode: cbfda...0b5

Samme her vi bor, i Bærum rett utenfor Oslo. Man må ha regntøy. Barna bader i sølepytter og de må kunne sitte på bakken og leke uten å bli våt. Men kanskje man ikke trenger det hvis man bor lenger nord i Norge?

Anonymkode: 082a8...de9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei! 
Regntøy er det verste som finnes. Klamt og ekkelt.

Har dresser med høy vannsøyle (12-15.000) - og har enda aldri hatt problemer med at barna har blitt bløte. Noen dresser har høyere vannsøyle enn regntøy. 

Anonymkode: ec071...060

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei! 
Regntøy er det verste som finnes. Klamt og ekkelt.

Har dresser med høy vannsøyle (12-15.000) - og har enda aldri hatt problemer med at barna har blitt bløte. Noen dresser har høyere vannsøyle enn regntøy. 

Og vi bor på Vestlandet, som ikke akkurat er kjent før tørt klima. 

Skrevet

Ja det er nok veldig lurt ja. Jeg hadde brukt vanlig regntøy i barnehagen og de to første årene på barneskolen. 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...