AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #1 Skrevet 26. juli 2021 Vi har termin i februar. Stemmer det virkelig at vi da ikke blir vurdert for opptatt før søknadsfristen i mars 2023? Og da ikke har rett på barnehageplass før august 2023? Anonymkode: 5a6ec...649
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #2 Skrevet 26. juli 2021 Det stemmer. Avhengig av hvor du bor i landet og kapasitet i barnehagene, så kan du være heldig å få plass før august. Anonymkode: 2d983...5f2 9
Lizard Skrevet 26. juli 2021 #3 Skrevet 26. juli 2021 Stemmer det. Men for ti år siden (da jeg fikk barn) var jo dette noe alle visste, hva har endret seg? Synes det kommer sjokkerte spørsmål om dette hele tiden her. Dere må løse det med utbetalt permisjon og ferie. 16
Bokdamen Skrevet 26. juli 2021 #4 Skrevet 26. juli 2021 Ja, det stemmer og du kan som sagt få plass tidligere om du er heldig og bor i «rett» kommune. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #5 Skrevet 26. juli 2021 Sånn har det da alltid vært. Jeg har en i mars og en i april, måtte veente til sent august for å få begynne. Dette er 10 og 15 år siden. Anonymkode: c7ffe...df4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #6 Skrevet 26. juli 2021 Lizard skrev (2 timer siden): Stemmer det. Men for ti år siden (da jeg fikk barn) var jo dette noe alle visste, hva har endret seg? Synes det kommer sjokkerte spørsmål om dette hele tiden her. Dere må løse det med utbetalt permisjon og ferie. Vi vet at det er sånn, men det er så ubrukelig at vi ikke klarer å tro på at det er sant. Og derfor må man forsikre seg om det faktisk er Norge, og ikke vi, som er tjukke i hue... Det er tross alt ganske absurd å bli straffa for å føde barn i desember - april, for det er jo en straff at man mister trygderettigheter når man blir "pålagt" å ta ut ulønna permisjon samtidig som statsministeren går ut og sier; fød flere barn, kvinner! Anonymkode: c7c8a...e79 6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #7 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi vet at det er sånn, men det er så ubrukelig at vi ikke klarer å tro på at det er sant. Og derfor må man forsikre seg om det faktisk er Norge, og ikke vi, som er tjukke i hue... Det er tross alt ganske absurd å bli straffa for å føde barn i desember - april, for det er jo en straff at man mister trygderettigheter når man blir "pålagt" å ta ut ulønna permisjon samtidig som statsministeren går ut og sier; fød flere barn, kvinner! Anonymkode: c7c8a...e79 Du får kontantstøtte på 7500,- i mnd Anonymkode: c7ffe...df4 9
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #8 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi vet at det er sånn, men det er så ubrukelig at vi ikke klarer å tro på at det er sant. Og derfor må man forsikre seg om det faktisk er Norge, og ikke vi, som er tjukke i hue... Det er tross alt ganske absurd å bli straffa for å føde barn i desember - april, for det er jo en straff at man mister trygderettigheter når man blir "pålagt" å ta ut ulønna permisjon samtidig som statsministeren går ut og sier; fød flere barn, kvinner! Anonymkode: c7c8a...e79 Enig med deg. Flere barn vil Erna Solberg ha, men rettighetene de endrer de ikke på. Jeg fikk tvillinger i februar 2018 å måtte vente til August året etter før de fikk plass. Blir ikke flere barn for å si det sånn. 6 mnd ulønnet og hjemme med tvillinger er tøft. Anonymkode: c7640...b51 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #9 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi vet at det er sånn, men det er så ubrukelig at vi ikke klarer å tro på at det er sant. Og derfor må man forsikre seg om det faktisk er Norge, og ikke vi, som er tjukke i hue... Det er tross alt ganske absurd å bli straffa for å føde barn i desember - april, for det er jo en straff at man mister trygderettigheter når man blir "pålagt" å ta ut ulønna permisjon samtidig som statsministeren går ut og sier; fød flere barn, kvinner! Anonymkode: c7c8a...e79 Forstår at det føles urettferdig, men nå er en i hvertfall sikret plass fra aug tom nov, før var det kun august noe som gjorde at det var en stor overbelastning på fødeavd om sommeren når ferie avvikles, dette er blitt bedre. Det koster mye å holde av plasser i flere mnd, så det er jo en prioritering som alt annet. Du får jo også kontantstøtte disse mnd. Anonymkode: efdd0...544 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #10 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig med deg. Flere barn vil Erna Solberg ha, men rettighetene de endrer de ikke på. Jeg fikk tvillinger i februar 2018 å måtte vente til August året etter før de fikk plass. Blir ikke flere barn for å si det sånn. 6 mnd ulønnet og hjemme med tvillinger er tøft. Anonymkode: c7640...b51 Rettighetene har da blitt endret til det bedre. Du fikk 14000 i mnd den tiden du gikk ekstra hjemme. Google hva vi som gikk hjemme for 10-15 år siden fikk! Anonymkode: c7ffe...df4 7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #11 Skrevet 26. juli 2021 Mine er født i desember og februar. De fikk barnehageplass i januar. Anonymkode: 08aba...ca0
Lizard Skrevet 26. juli 2021 #12 Skrevet 26. juli 2021 Det er jo ikke sånn at kommunene kan ha plasser stående tomme til noen trenger dem... Barn slutter i august og da er det plass til nye. 6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #13 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi vet at det er sånn, men det er så ubrukelig at vi ikke klarer å tro på at det er sant. Og derfor må man forsikre seg om det faktisk er Norge, og ikke vi, som er tjukke i hue... Det er tross alt ganske absurd å bli straffa for å føde barn i desember - april, for det er jo en straff at man mister trygderettigheter når man blir "pålagt" å ta ut ulønna permisjon samtidig som statsministeren går ut og sier; fød flere barn, kvinner! Anonymkode: c7c8a...e79 På den annen side har du faktisk rett på en plass da, og du har rett på kontantstøtte i mellomtiden. Før - og i mange andre land er fortsatt sånn - hadde du ingen garantier for plass, og ingen støtte av noe slag. Jeg er litt lei av mødre som klager over hvor vanskelig det er å få barn i Norge, som er et av verdens best tilrettelagte samfunn for barnefamilier. Ja, det koster å ha barn, men du får vel barn fordi du faktisk vil ha det, ikke fordi statsministeren sier at du skal? Anonymkode: 30701...c9a 9
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #14 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): På den annen side har du faktisk rett på en plass da, og du har rett på kontantstøtte i mellomtiden. Før - og i mange andre land er fortsatt sånn - hadde du ingen garantier for plass, og ingen støtte av noe slag. Jeg er litt lei av mødre som klager over hvor vanskelig det er å få barn i Norge, som er et av verdens best tilrettelagte samfunn for barnefamilier. Ja, det koster å ha barn, men du får vel barn fordi du faktisk vil ha det, ikke fordi statsministeren sier at du skal? Anonymkode: 30701...c9a I Norge er det lagt opp til at man må ha 2 lønninger for å få økonomien til å gå opp. I mange andre land klarer man seg på 1 lønn Anonymkode: 2dce9...231 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #15 Skrevet 26. juli 2021 Takk for svar dere! Altså vi har ikke noe problem med å ta ut 80% permisjon og/eller ulønnet og ferie. Det må jo bare løses. Så det var ikke noe forsøk på å få oss ut av en «knipe. Bare et spørsmål for å få bekreftet at vi har tolket det riktig ☺️ Anonymkode: 5a6ec...649 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #16 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar dere! Altså vi har ikke noe problem med å ta ut 80% permisjon og/eller ulønnet og ferie. Det må jo bare løses. Så det var ikke noe forsøk på å få oss ut av en «knipe. Bare et spørsmål for å få bekreftet at vi har tolket det riktig ☺️ Anonymkode: 5a6ec...649 Forstår godt at du spør. Jeg fikk barn i mars i år og måtte stille det samme spørsmålet. Vi klarer oss med to måneder ulønnet, samt. at far jobber litt kveldsjobbing i sin permisjon for å dra den ut til sommerferien neste år. Vi er helt sjokka over at ordningen med barnehage fortsatt er slik. I Danmark har de vel løpende opptak hele året, noe som gir mer mening!:) Anonymkode: c59c7...981
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #17 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for svar dere! Altså vi har ikke noe problem med å ta ut 80% permisjon og/eller ulønnet og ferie. Det må jo bare løses. Så det var ikke noe forsøk på å få oss ut av en «knipe. Bare et spørsmål for å få bekreftet at vi har tolket det riktig ☺️ Anonymkode: 5a6ec...649 Skjønner deg godt jeg og. Fødte i år, og måtte søke plass når baby var 9(!) dager for å rekke fristen. Fikk dog ikke plass, så må søke på nytt til neste år. Anonymkode: 87661...426 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #18 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du får kontantstøtte på 7500,- i mnd Anonymkode: c7ffe...df4 Ja, sånn bortsett fra at samtlige partier med unntak av KrF og mdg vil avvikle kontantstøtten og vi dermed kan regne med at vi ikke får ei krone de månedene vi må gå hjemme.. Anonymkode: c7c8a...e79
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #19 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): På den annen side har du faktisk rett på en plass da, og du har rett på kontantstøtte i mellomtiden. Før - og i mange andre land er fortsatt sånn - hadde du ingen garantier for plass, og ingen støtte av noe slag. Jeg er litt lei av mødre som klager over hvor vanskelig det er å få barn i Norge, som er et av verdens best tilrettelagte samfunn for barnefamilier. Ja, det koster å ha barn, men du får vel barn fordi du faktisk vil ha det, ikke fordi statsministeren sier at du skal? Anonymkode: 30701...c9a Jeg er forøvrig ikke sur for økonomien, det årner seg uproblematisk. Jeg er sur fordi vi mister rettigheter i en ulønnet permisjon vi "blir pålagt" å ta. Det ville vært NULL problem at man meldte inn prosentandel av permisjonen mor og far skal ta, og antall uker lønn for denne prosentandelen skal strekkes over, slik at man betalte skatt og beholdt rettigheter. Men det snakkes det ikke om som en mulighet en gang, og det provoserer meg! Anonymkode: c7c8a...e79 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #20 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Skjønner deg godt jeg og. Fødte i år, og måtte søke plass når baby var 9(!) dager for å rekke fristen. Fikk dog ikke plass, så må søke på nytt til neste år. Anonymkode: 87661...426 Jeg skjønner at du søkte, men du hadde dessverre ikke rett på plass. Kommer heldigvis tidlig i køen neste år 😊 Anonymkode: bf578...953
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå